Anmeldelse

Gotham City Impostors

En interessant og annerledes vri på førstepersons skytespill.

Gotham City Impostors er kort sagt et nedlastbart førsteperson skytespill som i hovedsak spilles over nett. Den litt merkelige vrien er at du spiller som en psykiatrisk pasient kledd ut som enten Batman eller Jokeren. Målet ditt er å utrydde det andre laget, og dette kan du gjøre med et variert arsenal av både våpen, dingser og tilleggsutstyr.

Etter to runder med betatesting og noen utsettelser er de skrudde pasientene i Gotham klare for et større publikum. Betaen hadde sin sjarm, så jeg var ivrig etter å se hva det ferdige produktet hadde å by på.

Inn i galskapen

Det hele begynner med en valgfri opplæringsmodus hvor noen karer utkledd som Batman gir deg en morsom liten innføring i noe av det spillet har å by på. Om du har spilt en del førstepersons skytespill er nok denne innledningen noe overflødig, da selve spillmekanikkene har mange likheter med andre slike spill.

Når du er klar til å hoppe inn i galskapen har du tre ulike modi å velge mellom; «Team deathmatch», «Fumigation» og «Psych warfare». Målet i «Team deathmatch» ligger i navnet. Her skal du og laget ditt komme opp i en poengsum av 50 før tida er ute. Det gjøres ved å eliminere spillere fra det andre laget. «Fumigation» handler om å kapre og holde stand på tre ulike områder som har hver sin gassmaskin. Når ett lag har klart å kapre alle tre vil maskinene slippe løs et gassangrep og spillet er over. «Psych warfare» handler om å fange et batteri og feste det til en propagandamaskin for å sette det andre laget ut av spill i en periode. Det laget som klarer å få fart på propagandamaskina flest ganger vinner runda.

Om du er glad i utfordringer har spillet også en modus for å sanke inn litt ekstra erfaringspoeng. Dette kalles «Challenges» og her blir du utfordret med hinderløyper hvor du må kombinere skyting og bruk av ulike dingser. Alt går selvfølgelig på tid, og jo fortere du gjør det jo bedre medalje får du. Når du har klart noen runder med vanlige utfordringer får du tilgang på ekspertutfordringer. Vær klar for en god dose frustrasjon om du skal prøve deg på disse. «Challenges» og «Initiation station» er de eneste delene av spillet som ikke spilles på nett.

Frekk og freidig

Noe av det første du kommer til å legge merke til med Gotham City Impostors er den skrudde humoren. Folk flest kjenner nok Gotham by som mørk og dyster, men her har de forvandlet det til et lyst og fargesprakende sted. Sol, blå himmel og friske farger er gjennomgående for alle de ulike brettene i spillet. I tråd med alle tilpasningene du får tilgang til ellers i spillet, er også kostymene du kan velge et kapittel for seg selv. Siden det er snakk om forskrudde mentalpasienter er selvfølgelig kostymene hjemmelagde og mildt sagt spesielle. Om du føler for det kan du rett og slett velge å kun ikle deg ei rosa, tigerstripete truse. For de motebevisste av oss er det mye tid å bruke her. Riktignok må du tjene deg såkalte kostymepenger for å kjøpe deg klær, så her må du spare til det du syns ser best ut.

Tonen blir satt for humoren i spillet allerede i opplæringsfasen. Her møter du to fjollete typer kledd ut som Batman, som skal vise deg hvordan du takler det elleville livet i Gotham. Når du har kommet deg inn i spillet vil du fort merke at alle dine medspillere har morsomme fraser de lirer av seg hver gang de dreper en fiende. Din egen stemme kan du selvfølgelig stille så pipete eller mørk du måtte ønske, og du kan velge hva slags personlighet du vil ha i stemmen. Du får også et eget kort du kan tilpasse med festlige bilder og frekke utsagn på som motstanderne dine får se etter du har drept dem.

Tilpasning til tusen

Det som er mest interessant med Gotham City Impostors er de mange måtene du kan tilpasse figurer på. For å tilpasse figuren din må du tjene erfaringspoeng og gå opp nivåer for å få mulighet til å låse opp nye våpen, nye dingser og lignende. Å tjene disse poengene går overraskende fort, og det er stor variasjon i hva som må gjøres i spillet for å tjene erfaringspoeng.

Når du skal begynne å tilpasse figuren din er det mye du kan velge mellom. Du har et bredt utvalg våpen til disposisjon, med en rekke tilgjengelige modifikasjoner. Etter hvert som du går opp i nivå får du muligheten til å låse opp flere våpen og modifikasjoner til disse. Spillet har også en rekke dingser du kan bruke for å bevege deg rundt i kartet på ulike måter, og disse kan kombineres med de ulike kroppstypene i spillet. Velger du for eksempel en liten kroppstype kan det være lurt å velge rulleskøyter for å kunne bevege seg raskt rundt på banen. De større kroppstypene tåler mer og kan kombineres med for eksempel «glider rig», som er en slags hjemmesnekra hangglider. I tillegg til de mange valgene du har av våpen, dingser og kroppstyper, kan du også velge mellom en del attributter. For eksempel kan du velge at figuren din skal regenerere liv fortere, tåle kuler bedre, sikte bedre eller bevege seg kjappere, for å nevne noen.

De ferdiglagde figurene er delt inn i klasser. For eksempel kan du være snikskytter, helbreder eller speider, for å nevne noen. Som helbreder har du i en megafon som du kan helbrede lagkamerater med, mens speideren har noen briller som kan vise fienders posisjoner til de andre på laget. De ferdiglagde klassene er variert og gir deg en smaksprøve på de ulike tingene spillet har å by på før du bestemmer deg for hva du vil låse opp og bruke for å lage egne figurer. Du må nemlig komme opp i nivåer, som det er tusen av, for å få låst opp ting. Derfor kan det være lurt å velge med omhu, slik at dine spesialtilpassede figurer blir akkurat slik du ønsker. Likevel kan du fint spille med de ferdiglagde klassene uten å lage dine egne, men det er morsomt å prøve ut tilpasningsmulighetene selv også for her er det ingen restriksjoner.

Som dere skjønner er kombinasjonsmulighetene mange, og det er kanskje lett å bli overveldet og holde seg til å bruke samme type figur om igjen og om igjen. Det fine er at du kan bytte figur hver gang du dør, enten til en ferdiglaget eller en du har tilpasset selv. Dermed får spillet lenger levetid ved at du kan prøve en annen taktikk hvis du taper ofte.

Trøbbel på nett

Det er veldig mye som er bra her, men dessverre har spillet også en dårlig side. Etter utgivelsen 8. februar har det vært en god del trøbbel med lobbysystemet. For det første tar det tidvis ekstremt lang tid å komme inn, og når man først gjør det havner man brått i en tom lobby etter endt runde.

Andre ganger fryser spillet i lobbyen, og maskinen starter på nytt når jeg forsøker å avslutte spillet. I tillegg kan jeg ikke hoppe inn i et spill som allerde pågår, så om noen kastes ut midt i ei runde må man klare deg uten vedkommende resten av runda. Nå er det slik at gutta i Monolith jobber med saken, og har lovet en «fix» i mars. Denne skal komme i ei gratis nedlastbar pakke sammen med ei ny bane og noe annet snadder.

Konklusjon

Gotham City Impostors er et morsomt og annerledes førstepersons skytespill med gode ambisjoner og mye å by på. For meg som ikke er spesielt god i skytespill fra før var dette forfriskende avslappende og enkelt å sette seg inn i, sammenlignet med storebrødrene i sjangeren.

Det er absolutt likhetstrekk mellom dette og andre lignende spill i sjangeren i form av kontroller og de ulike modiene i spillet. Likevel mener jeg spillet har en helt egen sjarm, og variasjonen du får i spillet gjør at det skiller seg ut i mylderet. Dessverre har de litt å jobbe med når det gjelder lobbysystemet, men jeg har tro på at de får orden på dette ganske snart.

Jeg hadde veldig mye moro og tror Gotham City Impostors kan være et bra kjøp om man har gått litt lei tradisjonelle førstepersons skytespill og trenger noe som vekker interessen igjen. Spillet har også gode og enkle spillmekanikker, slik at hvem som helst lett kan sette seg inn i det.

Gotham City Impostors er i salg digitalt via Xbox Live Arcade, PlayStation Network (testet) og digitale spillbutikker.

Ledige stillinger
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (10)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
kaaasen
13 år siden

Jeg kjøpte dette spillet på impuls uten å vite noe om det. Riktignok på PC, men likevel synes jeg det er relevant.

 

Personlig storkoser jeg meg med spillet, og har planer om å fortsette med det så lenge mulighetene er der. Etter det jeg har lest på forumer har det vært en stor spillerflukt pga matchmaking-problemene, men jeg håper folk vil vende tilbake når fiksen kommer.

 

Ellers så kan det jo være verdt å nevne at spillet kommer med haugevis av DLC.

 

Jeg er glad dere anmeldte spillet, og jeg synes karakteren er vel fortjent. Personlig foretrekker jeg dette over f.eks Modern Warfare any day, men jeg ser også at spillet ikke er feilfritt :-)

Laban973
13 år siden

Digger dette spillet, har spillet d kjempe mye siden d kom ut. På steam altså.

Licht
13 år siden

Revnende usamd, sjølv om eg (diverre) kjøpte spelet på release.

 

Om nokon vil vite kvifor, så tar eg meg den fridomen å berre sakse det eg tidlegare har skrive om GCI (PC). Ein del tekst, så det kjem i spoiler:

 

 

 

Dei aller fleste tilråinger eg kjem med, har eit par aber. Til dømes er Battlefield 3 fullstendig meiningslaust om du ikkje er interessert i multiplayer, for singleplayeren er som ei oppsummering av alt som er galt med sjangeren. Sånn er det ikkje med Gotham City Impostors – eg kan ikkje finne nokon grunn til at ein burde spele det, endå mindre betale for det.

 

 

Gotham City Impostors har i teorien einkvar føresetnad for å vere ein fantastisk morosam Batman-take på TF2. Den veldig gode introvideoen, som og var første trailer for spelet, syner fram nøyaktig kva som er så forlokkande med konseptet: Useriøs multiplayer-action, personalisering av Batman- og Joker-imitatører, teikneserie-gale våpen og dingsebomsar, eit passe absurd konsept, og utvikla av Monolith – som er på sitt beste når dei ikkje er all seriousface (jamfør dei brilliante No One Lives Forever-spela kontra dei gradvis mindre interessante FEAR 1 & 2). Det må jo nesten verte bra.

 

Og kjerna i spelet er bra. På sitt beste kan spelet blande konkurranse, humor og rein absurditet til ein fantastisk cocktail. Problemet er at det heile vert overskugga av følgjande:

 

1. All dritten dei har pakka rundt spelet

Games For Windows Live, favorittrammeverket til alle som hatar kundane sine, er sjølvsagt med. Førebu deg på utruleg mykje fram og tilbake med innlogging og tittelskjermar, restarting av spelet, patching sjølv om Steam gjer det for deg, nok ein registrering av nøkkel i tillegg til å ha kjøpt spelet på Steam, også vidare. I tillegg kjem den fantastiske funksjonaliteten som innebær at alle sin mikrofon er på som default, og du må enten mute alle, eller finne deg i å få eit innblikk i andre folk sitt privatliv, musikksmak, og alminnelege PC-lydar.

 

Om ikkje det var nok med både Steam og GFWL, så vil Warner Bros Games (!) at du skal registrere deg på deira private Facebook-klone òg. Dei har skamvett nok til å vedgå at det er “a bit of a pain in the patooshka”, men det hjelp ikkje. Kvifor mase, når de veit det er irriterande? Men for all del, du får jo eit våpen-skin. Hurra! Noko som tar oss til neste punkt:

 

2. Du må betale for spelet, men det kjennes ut som eit F2P-spel

Som observante lesarar sikkert har gjetta, så vil ikkje det seie at spelet “kjennes gratis ut”, men snarare at det følg designprinsippa frå F2P-skolen: Elementet som utgjer mykje av progresjonskjensla i spelet, opplåsing og customization, er bura inne bak ein vegg. Du kan anten klatre over veggen med å spele veldig mykje, eller du kan betale for å få han fjerna. Andre spel har gjerne ein poeng-XP-ratio på 1:1, her er han noko sånt som 4:1, viss du ikkje vil betale for ein XP-boost-ting, eller rett og slett berre kjøpe “Unlock Keys”. For å vere på den sikre sida er det òg ein separat virtuell valuta for å låse opp kostymedelar.

 

10 euro er forsåvidt ein kurant pris for eit multiplayer-only spel med 3 game modes og 5 kart – men ikkje om det skal oppføre seg som om du ikkje har betalt. Det geniale her at dei har tatt det kjipaste frå vanlege, kommersielle releases og F2P-spel og slått dei saman: Ørten lag med DRM og registrering, pluss seig, seig (gratis)progresjon og tre-fire system for monopolpengar du kan bruke for å omgå den seige progresjonen.

 

3. Matchmaking frå helvete

Om dette heng saman med bruken av GFWL, eller om det berre er resultatet av ein utruleg dårleg matchmaking-rutine frå Monolith, er eg ikkje sikker på. Resultatet er uansett katastrofalt for inntrykket, og for kor lenge ein gidd å halde på med dette. Når du har dansa deg forbi alt av GWFL, WBID, og andre fine akronym, kanskje rota litt med installingane, trykk du på “Play Now!”. Som er ein veldig misvisande knapp. For det første har Monolith gått for ein P2P-løysing for multiplayer, i staden for dedikerte servarar. I eit multiplayer-only-spel til PC er dette ikkje mogleg å forsvare, sjølv om det er ein multiplattform-release. P2P er desidert suboptimalt når det gjeld latency (og fører med seg klassikaren host advantage), og det gjer prosessen med å få starta eit spel vanskelegare fordi ein ikkje medvite kan slå opp servarar med folk på, og joine.

 

I staden må du berre hoppe inn i lobbyen og satse på at matchmaking-rutinen i spelet skal få i gang ein kamp for deg. Om planetene står på linje, og alt faktisk går som det skal, tar dette likevel i Gotham City Impostors gjerne 5-20 minutter sjølv midt i primetime. Om du skulle vere tolmodig nok til å få starta eit spel, er matchmaking-rutinen så katastrofalt på trynet at det er heilt vanleg å få eit lag av folk på level 1-10 satt opp mot eit lag av utelukkande 30-40+, kjemisk fritt for utjamning. Etter alt styret før du får spele og det konstante maset om å bruke pengar på dilldall, er eg full av forståing for alle dei som gav opp her. For dei som kjempa og venta seg gjennom muren av dritt pakka rundt sjølve gameplayet, kjem neppe kjerna i spelet til å vere nokon religiøs oppleving.

 

4. Realistisk keisame våpen

I eit spel der folk kler seg ut som Batman, Jokeren, Batgirl og Harley Quinn, og det absurde og komiske vert framheva som hovudmoment i designet, så ville det logiske kanskje vere å ta inspirasjon frå DC Comics, eller å bare finne på ymse smågale ting ein kan kverke kvarandre med. I staden er alle dei faktiske våpna som tatt ut av Modern Warfare-spela – eit erkegenerisk utval av assault rifles, shotguns, LMGs, SMGs. Plusspoeng for rakettkastar. Dei “whacky” navna hjelp ikkje – alle dei standard, metallgrå våpna kjennes inkongruente og malplasserte i det fargeglade universet der alt anna av utstyr er akkurat så komisk som du ville venta. Du har Gagdets, som ofte har med manøvrering å gjøre: Den klassiske Zip Linen, ein kappe som let deg fly om du kan finne oppdrift, rulleskøyter eller sko med springfjær. Support Items er ting som ein fattigmanns Batarang (ein vanleg bomerang) feller, troll-i-eske-granatar, også vidare. Så kvifor kunne ikkje dei ta litt av all fantasien dei brukte her, og koke opp våpen som ikkje ser og kjennes ut som om dei er løfta rett ut av MW2?

 

Det er vanskeleg å tru at eit spel der du kan vere ein sterkt overvektig, klovnesminka mann som suser rundt på rulleskøyter med ein rakettkastar kan vere keisamt, men det er det faktisk. Sjølv om karta er ganske gode, med mykje potensiale for gagdet-basert manøvrering og vertikal rørsle, og dei to spelmodusane som ikkje er TDM er morosamme variantar av CTF og Point Capture, er det ikkje nok. Ikkje når det medvite er lagt så mange frustrasjonsmoment i vegen som mogleg (einaste dei ikkje har er vel Ubi-DRM), og rammeverket rundt kvar match er så grunnleggjande svakt. Diverre. Eg hadde i grunn sett fram til dette spelet, men det ser i grunn ut som om Monolith berre vert mindre og mindre i stand til å levere gode spel.

 

 

 

TLDR: 2/10-spel på PC, neppe mykje betre på konsoll. 7/10 til dette er noko av det meir generøse eg har sett.

Hr. Jenssen
13 år siden

På PC bruker spillet Games for Windows Live. You have been warned.

PheIix
13 år siden

Jeg kjøpte dette på release og gud bedre hvor frustrerende det er å måtte logge seg inn på windows live hver gang man starter spillet. Er man så lur at man trykker på automatisk innlogging, gjelder det nemlig ikke bare for spillet men også for hotmail kontoen din og for windows live messengeren din. Ikke så kult om man ikke vil at de andre som bruker pc'en skal se hva venner og venniner skriver til deg hele tiden.

Også til selve spillet... Jeg kjøpte spillet på release, jeg har klokket inn 3 timer på spillet... En halv time med tutorials, og om jeg er litt raus så kanskje en halv time med de utfordringene til singleplayer. Og 2 timer hvor jeg har venta på å komme inn i en match. Matchmaking på pc er ti skritt bakover i tid... Jeg har ennå ikke kommet meg inn i en eneste match, jeg har enten disconnecta eller blitt sittende å vente i en konstant loop på nok folk til å joine en match, hvor folk plutselig dukker opp og forsvinner... Spillet er et eneste lappeteppe med irriterende ting...

Siste fra forsiden