Googles spillstudioer som skulle lage eksklusive spill for Stadia er nå lagt ned. Det kunngjorde Google selv på mandag.
De to studioene – basert i Montreal og Los Angeles – ble grunnlagt i løpet av de siste årene, men hadde enda ikke rukket å lansere noen spill. Samtidig melder Google at Jade Raymond, sjefen for spillutvikling hos Stadia, forlater selskapet.
Stadia-plattformen fortsetter som før
Via sine nettsider forklarte selskapet at det heller ønsker å fokusere på å bringe spill fra eksterne partnere til plattformen. Arbeidet med å lage egne spill tar lang tid, skriver Stadia-topp Phil Harrison, og kostnaden har rett og slett blitt for høy.
– Med vårt fokus på å bygge videre på den vellykkede Stadia-teknologien, i tillegg til å styrke våre partnerskap, har vi bestemt at vi ikke vil investere mer i å bringe eksklusivt innhold fra våre interne utviklerteam i SG&E, sa Harrison.
For alle som har kjøpt seg Stadia eller Stadia Pro forsikrer Google om at tjenesten fortsetter som før. Spill fra tredjepartsutviklere vil fortsette å dukke opp på plattformen, og Google mener fortsatt at skyspilling er fremtiden for spillbransjen.
Google Stadia ble opprinnelig lansert i 2019, og lovet spillere sjansen til å spille alle mulige spill selv for de som ikke hadde konsoll eller en kraftig nok PC. Plattformen fikk en grei mottakelse her på bruket, selv om den manglet en del finpuss.
Amazon lanserer sin egen strømmetjeneste for spill.
Amazon Luna tar opp konkurransen med Google Stadia »