En måned har gått siden Google bestemte seg for å legge ned begge studioene det hadde opprettet for å lage spill til Stadia. At selskapet kastet inn håndkledet før studioene hadde gitt ut et eneste spill kom overraskende på, men ifølge nye rapporter var det hele et resultat av at Google rett og slett aldri skjønte seg på spillbransjen.
For ustrukturert
Flere Stadia-ansatte som har snakket med nettstedet Wired forteller at prosessen med å utvikle spill ikke passet med måten Google liker å styre sine prosjekter. I arbeidet med Gmail, YouTube bruker selskapet strenge retningslinjer og klar struktur, noe som ikke bare funker når man skal lage spill.
Ifølge Wired-rapporten brukte Google mange måneder på å bygge opp teamet som skulle jobbe i Stadia Games and Entertainment. I april 2020, før prosessen var ferdig, satt ledelsen plutselig en stopper for nye ansettelser, og allerede da begynte de ansatte å forstå at spillutvikling ikke var en prioritet for Google.
– Hvis det var greit for selskapet å stoppe nye ansettelser, var det også greit for dem å ødelegge vår evne til å produsere innhold. Studioet var ikke klart til å begynne å produsere spill. […] Vi tolket det som at Google ikke var villige til å satse på spillutvikling, sa én utvikler.
Da Google til slutt la ned Stadia Games and Entertainment skal det også ha blitt kroken på døra for en rekke uannonserte prosjekter. Kilder som har snakket med VGC forteller at både et flerspillerspill fra en tidligere Assassin's Creed-skaper og en oppfølger til Journey to the Savage Planet skal ha gått med i dragsuget.
Kanskje mer oppsiktsvekkende meldes det at Google også sa nei til et samarbeid med Metal Gear-skaper Hideo Kojima. Dette har selskapet imidlertid benektet.
– Burde vært en beta
Ved siden av problemene knyttet til spillutvikling rapporteres det om intern krangling rundt lanseringen av Stadia-plattformen.
Som Bloomberg melder ville flere Stadia-utviklere heller at tjenesten skulle slippes i en betaversjon, som kunne finpusses basert på spilleres tilbakemeldinger. Det var ikke Stadia-sjef Phil Harrison og resten av Google-ledelsen enige i, og da tjenesten ble lansert manglet flere av funksjonene forbrukere var blitt lovet.
I stedet satset Google knallhardt på at store tredjepartsspill ville lokke fans til Stadia. Ifølge Bloomberg klasket selskapet hele ti millioner dollar på bordet for å sikre seg Red Dead Redemption 2 til Stadia, uten at det fikk mye igjen for pengene.
– Stadia bommet på målene for salg av kontrollere og månedlige aktive brukere med flere hundre tusen, sa to kilder med kjennskap til situasjonen overfor Bloomberg.
14 måneder etter lanseringen av Stadia er det mye som har endret seg. Google vil fortsatt holde liv i spillstrømmetjenesten, men vil altså jobbe utelukkende med tredjerpartsutviklere for å utvide plattformens spillbibliotek.
LES OGSÅ: Store problemer for Journey to the Savage Planet på Stadia etter at Google la ned utviklerstudioet »