Google Stadia er ferdig

Google legger ned Stadia

Refunderer både spill og maskinvare, men ikke Stadia Pro-utgifter.

Stadia legges ned.
Google

I et blogginnlegg lagt ut torsdag kveld forteller Googles Phil Harrison at selskapet har besluttet å legge ned spillstrømmetjenesten Stadia. Tjenesten stenges ned 18. januar 2023.

Som en del av nedleggelsen vil Google refundere alt av Stadia-maskinvare som er kjøpt via Google Store, i tillegg til alt av spill og nedlastbare utvidelser som er kjøpt på selve Stadia-plattformen. Planen er at samtlige skal ha fått pengene sine tilbake rundt midten av januar.

Det eneste som ikke refunderes er abonnementsutgiftene til Stadia Pro. Om man abonnerer på tjenesten, vil man ikke belastes i perioden frem mot nedstengingen.

– Selv om Stadias tilnærming til å strømme spill til forbrukere var bygget på et sterkt teknisk fundament, har ikke tjenesten slått an hos spillere like mye som vi forventet, så vi har tatt den vanskelige avgjørelsen med å begynne å trappe ned vår Stadia-strømmetjeneste, forteller Harrison i innlegget.

De ansatte som har jobbet med Stadia skal omorganiseres til andre deler av Google.

Ser på muligheter til annen bruk

Selv om den forbrukerrettede plattformen nå legges ned, poengterer likevel Harrison at de ser på muligheter for å bruke teknologien bak i andre deler av Google. Blant annet nevnes YouTube, Google Play, samt Googles forsøk på å bruke AR-teknologi. Planen er også å tilby strømmeteknologien til partnere som Google jobber med.

Senest i august rapporterte vi om rykter som hevdet at Google var i ferd med å stenge ned Stadia. Den gang benektet selskapet det hele, og at teamet bak tjenesten jobbet videre med plattformen.

Likevel har plattformen hatt en nedadgående kurve på flere fornter – egentlig helt siden lanseringen høsten 2019. I begynnelsen av 2021 la Google ned sine to interne spillstudio som ble opprettet nettopp for å lage spill til tjenesten, uten at noen av dem hadde levert spill til Stadia. Samtidig ble det rapportert om at Google bommet på sine salgsmål med flere hundre tusen.

I februar i år meldte vi om at Stadia allerede da ble nedprioritert internt i Google, og at teknologien skulle brukes videre som baktepper for opplevelser fra andre selskaper.

LES OGSÅ: – Google skjønte seg aldri på spillutvikling »

Siste fra forsiden