Historien i GoldenEye: Rogue Agent starter med at spilleren er en fremadstormende 00-agent som blir sparket fra MI6 på grunn av unødig mye voldsbruk. Tilfeldigvis blir spilleren ansatt av Auric Goldfinger, den styrtrike superskurken med et begjær for alt som skinner som gull. Goldfinger ligger i krig med sin erkefiende, den brilliante vitenskapsmannen Dr. No, hvor vinneren får kontroll over verdens største og beste kriminelle syndikat.
I et brutalt møte med Dr. No mister spilleren et øye, men Goldfinger sine vitenskapsmenn klarer å skape et nytt øye av gull, og som også er forklaringen på spilleren sitt navn; Goldeneye. Spilleren har muligheten til å tilpasse og oppgradere sin skurkekarakterer for å skape så mye kaos og ikke minst skaffe seg mere makt på veien til å bli selve sjefslemmingen.
Spilleren vil møte mange av de klassiske skurkene på sin ferd full av hevn og ødeleggelse, blant andre; Oddjob, Scaramanga, Xenia Onatopp og Pussy Galore. Kjente steder fra Bond-universet blir tatt i nærmere øyesyn som blant annet; De sveitsiske alper, Hong Kong sine mørke gater, Fort Knox og Dr. No?s Crab Key i Karibien. I pressemeldingen fortelles det at fiendene i spillet vil reagere på en svært intelligent måte i kampsituasjoner og bruke miljøet rundt seg til sin fordel, slik at kamper vil bli svært uforutsigbare.
GoldenEye: Rogue Agent har både enkeltspiller-og delt skjermmodus på alle konsoller. Dessuten vil det være onlinemuligheter på PlayStation2 i alle spillmoduser. I og med at mange mener det originale GoldenEye-spillet er tidenes beste førstepersons skytespill på konsoll vil det nok være store forhåpninger til denne tittelen. Det blir spennende om utviklerne i EA Los Angeles klarer å innfri disse.
Vi fortalte for en måneds tid tilbake at utviklingen av dette spillet fikk et kraftig tilbakeslag etter såkalt "fokus-testing". Det vil si at en gjeng folk som ikke er profesjonelle spilltestere (men som er representative for de gruppene som spillet skal selges til) tar en titt på spillet for å se om de liker det. Det var spesielt den yngre gruppen av fokustestere som rett og slett ikke forstod konseptet. Ideen om et James Bond-spill der du ikke fikk kontrollere James Bond virket ikke logisk for dem.
Nå ser spillet likevel ut til å være i rute og Electronic Arts holder fast på en utgivelse mot høsten på Xbox, PlayStation 2 og GameCube. Det er uvisst hvilke endringer som blir gjort i forhold til den preview-utgaven som ble fremvist testerne. Vi kommer tilbake med mer informasjon om GoldenEye: Rogue Agent under E3-messen i Los Angeles fra 12. til 14. mai.