LOS ANGELES (Gamer.no): I løpet av de siste tre årene har Sonys Santa Monica Studio jobbet med et nytt God of War-spill bak lukkede dører. Prosjektets eksistens ble avslørt for allmenheten i 2014, og tidligere i år gikk det rykter om en norrøn setting, men det var først på årets E3-messe at vi fikk se det for første gang.
God of War – som er en litt forvirrende tittel – markerer seriens overgang til den nyere konsollgenerasjonen, og i den forbindelse har utviklerne valgt å stake ut en helt ny kurs. Spillet introduserer en haug med endringer for den 11 år gamle serien, og selv om det er en omstilling fra det vi er vant til er det absolutt et God of War-spill.
En ny retning
Når vi treffer Kratos igjen, er det ikke bare skjegget hans som er nytt – settingen har også gjennomgått en forvandling. Etter å ha menget seg med greske guder til nå, har seriens protagonist tatt turen til mer nordlige strøk, der norrøn mytologi står sentralt.
At vi får et helt nytt landskap å boltre oss i er spennende, og en beslutning jeg tror vil gjøre de andre endringene lettere å svelge for seriens mest hengivne fans. Landet vi får besøke er langt større enn i foregående spill, men utvikleren har motstått fristelsen til å lage en fullstendig fri og åpen verden.
Den neste store nyheten er at den gamle krigsguden har blitt far til en sønn, og forholdet mellom de to skal spille en veldig viktig rolle i spillet. Fra første stund blir det klart at far og sønn ikke har kjent hverandre særlig lenge, til tross for at gutten ser ut som han er i hvert fall syv eller åtte år gammel. Av det vi kan se er moren ikke lenger i bildet, uten at det forklares hvorfor hun er fraværende.
Topplokket fylles raskt med spørsmål om hva Kratos har bedrevet siden God of War III, hvordan han endte opp her og hvem som er moren til gutten. Dessverre har de to representantene for Santa Monica Studio som viser meg spillet fått streng beskjed om å røpe så lite som mulig av historien, og uten en lanseringsdato i sikte kan det blir lang tid før spørsmålene blir besvart.
Det de kunne fortelle meg var at den norrøne settingen ble plukket ut som det beste utgangspunktet for God of Wars nye retning. «Ny retning» er et uttrykk som brukes hyppig når det snakkes om God of War på PlayStation 4. Det understrekes også at dette ikke er en ny start med blanke ark, slik som Tomb Raider eller Mirror’s Edge: Catalyst, men et nytt kapittel i historien om den samme, gamle Kratos.
Far og sønn
I rollen som alenepappa tar Kratos på seg ansvaret med å oppdra sønnen og trene han opp til å takle de mange farene som har en tendens til å dukke opp i disse spillene. Etter utallige år som en veldig sint mann har Kratos utviklet en kort lunte, men han prøver så godt han kan å skjerme sønnen for sitt raseri og sin voldelige fortid.
Samspillet mellom far og sønn preger nye God of War stort, både i historien, kampene og oppgavene man løser underveis. Gutten går nemlig inn i rollen som Kratos’ medhjelper, og kan kalles inn for assistanse i kampens hete eller når en puslesekvens krever mer enn to hender.
Nettopp kamper er det mer enn nok av, og man får ikke vandre langt gjennom spillets naturskjønne skoger før det stemningsfulle lydsporet slår inn og varsler at det er klart for action. Kratos prøver kanskje å legge fortiden bak seg, men han har ikke glemt de gamle knepene sine, og med øksen sin kvitter han seg enkelt med drauger – en vanlig fiende i spillet.
Det nye våpenet er svært effektivt i nærkamp, men kan også kastes mot fiender på avstand. Når man hiver fra seg øksen går man automatisk over til å angripe med bare knyttnevene – som virker minst like effektivt – og så snart du vil ha våpenet tilbake kan du slenge ut en arm og se det sveve tilbake til Kratos’ hånd.
Raskt og brutalt
Som man så vidt fikk se i Sonys pressekonferanse har øksen en slags frostmagi som lar Kratos blant annet fryse fiendene sine til is. Dette utvider mulighetene for å gjøre strategiske trekk i kamp, spesielt når man kjemper mot flere motstandere på en gang. Utover i spillet får man bruke forskjellige magityper, og disse åpner for bruk av helt nye spesialangrep.
Kampsystemet er raskt og flytende, og med kameravinkelen satt mye nærmere Kratos enn tidligere i serien kommer vi tettere innpå action-sekvensene. Brutaliteten serien er kjent for lever i beste velgående, og etter å ha hugget løs på de stakkars draugene et par ganger får man utføre noen passe grusomme dødsstøt.
Sjefskampene avsluttes også i kjent brutal stil, men måten man tar de større fiendene av dage ser ut til å ha forandret seg. I den lille sjefskampen jeg fikk se ble jeg positivt overrasket over at det ikke dukket opp en knappetrykksekvens til slutt. I stedet bygde en «Rage»-måler seg sakte, men sikkert opp i løpet av kampen – når den var full, kunne Kratos bruke et spesialangrep som automatisk tok livet av beistet.
Det hele virket litt for lett, og jeg går ut ifra at kampen var noe forenklet for E3-demoen. Dermed blir det spennende å se hvordan sjefskampene faktisk vil fungere i det endelige spillet.
Erfaringspoeng og progresjon
Ved å bekjempe fiender, fullføre oppgaver og utføre sideoppdrag tjener Kratos erfaringspoeng, som bidrar til å gjøre den hardbarkede krigsveteranen enda sterkere. Det er riktignok ikke bare han som lærer av opplevelsene, men også sønnen får med seg poeng underveis.
Far og sønn følger hvert sitt progresjonssystem, og spillere velger selv hvilke av figurenes egenskaper de ønsker å forbedre. I tillegg finner man forskjellige gjenstander rundt om i spillverdenen som kan brukes til å oppgradere våpen og rustninger.
Min første tanke da jeg fikk høre at vi får oppgradere gutten var at stafettpinnen på et tidspunkt ville gå fra far til sønn, men utviklerne forsikret meg om at vi skal spille som Kratos gjennom hele spillet. På spørsmål om sønnen kommer til å holde på hjelperrollen hele veien var de to langt mer nølende, og ønsket ikke å gi et klart svar.
Dette trenger selvfølgelig ikke bety at spillet går mot en tragisk slutt, men det bygger opp mystikken rundt den lille gutten og hans egen historie.
Konklusjon
Med God of War på PlayStation 4 staker utvikler Santa Monica Studio ut en helt ny kurs for den populære serien, og jeg er spent på å se hvor ferden går. Den norrøne settingen er et friskt pust, historien virker lovende så langt og Kratos ser utrolig barsk ut med helskjegg.
Det nye kampsystemet ser ut til å fungere bra, og med kameravinkelen tettere på Kratos blir opplevelsen med en gang mer intens når fiendene flokker til. Alt i alt er det mye nytt å venne seg til denne gangen, men i bunn og grunn føles det fortsatt som et God of War-spill.
Om det er nok til å overbevise seriens langvarige fans om den nye retningen gjenstår å se. Etter E3-demoen sitter vi igjen med mange spørsmål, og hvorvidt nye God of War blir en suksess vil være avhengig av hvordan disse spørsmålene besvares.
God of War kommer til PlayStation 4, men en lanseringsdato er foreløpig ikke fastsatt.
Er du ute etter en sterk God of War-opplevelse mens du venter kan vi anbefale God of War III, som nylig ble pusset opp for PlayStation 4. Liker du action-eventyr bør du prøve Rise of the Tomb Raider.