God of War-sjefens planer for tilleggsinnhold ble for ambisiøse

– Jeg hadde virkelig likt å gjøre det.

Sony

God of War høstet mye positiv omtale i 2018, og ble av mange utropt som fjorårets aller beste spill. Fortellingen om Kratos og sønnen Atreus skilte seg fra mengden med et flott kampsystem og en sterk historie, men også med sin mangel på tilleggsinnhold.

God of War kunne blitt enda større.
Sony Interactive Entertainment

Nå viser det seg at utvikler Sony Santa Monica opprinnelig hadde tanker om å gi ut flere tilleggseventyr i tiden etter lansering, men planene ble rett og slett for ambisiøse.

Hadde vært på linje med Uncharted Lost Legacy

I et intervju med podcasten Kinda Funny Games fortalte God of War-sjef Cory Barlog at han gjerne skulle ha gitt fans mere moro med Kratos. Ideen hans vokste seg imidlertid altfor stor og ble ifølge studiosjefen noe på størrelse med enkeltstående opplevelser som The Last of Us' Left Behind eller Uncharteds Lost Legacy. Studioet hadde ikke kapasitet til å strekke seg så langt, og til slutt ble alt skrinlagt.

– Det var den riktige beslutningen, og alle sa «dette er ikke tilleggsinnhold, dette er altfor stort». Men jeg er fortsatt kjempefornøyd med at de vi lanserte var den komplette pakken. Det eneste som irriterte meg var at vi ikke hadde fotomodusen og New Game Plus klart til slippdatoen, sa Barlog.

Vi var blant de mange som lovpriset God of War da det kom ut i april 2018, og Gamer.no-skribent Andreas Bjørnbekk klinte til med full pott i sin anmeldelse.

– God of War er så nærme man kommer en perfekt blanding av rolle- og actionspill som mulig. For om ikke egentilpasning av rustninger og våpen er nok, har vi også blitt skjenket et forrykende engasjerende kampsystem. Reisen Kratos og Atreus setter ut på er fylt til randen av fysiske så vel som mentale utfordringer, og slik hever God of War seg over sine forgjengere mange ganger, konkluderte han.

God of War var blant våre favorittspill i 2018.
Se hvilke andre opplevelser som gledet og skuffet »

Siste fra forsiden