God of War Ragnarök fortsetter eventyret om Kratos og sønnen Atreus på tur gjennom norrøn mytologi. De som har kommet seg gjennom spillet vet hvordan det hele går, men forfatterteamet bak hadde opprinnelig noen ganske andre planer.
Artikkelen inneholder historieavsløringer for God of War Ragnarök.
I et intervju med podcasten MinnMax fortalte Richard Gaubert og Matt Sophos – som skrev spillets historie – at tanken var å la Kratos dø. Dette skulle skje tidlig i spillet, i kampen mot tordenguden Tor.
– I det aller første utkastet som vi lagde og som vi viste til Eric Williams (spillsjef, journ.anm) døde Kratos i kampen mot Tor helt i begynnelsen av spillet, sa Sophos.
Dødsfallet ville imidlertid ikke bety slutten for krigsguden. I stedet ville Atreus hente ham ut av dødsriket 20 år senere, som selvfølgelig ville resultert i en historie med en mye eldre Atreus.
Ifølge Sophos gikk de bort fra den ideen, litt fordi Kratos hadde dødd og kommet tilbake i tidligere spill i serien. Teamet ville også fortelle en historie om det å endre sin skjebne, der Kratos bryter med profetien om sin død.
– Norrøn mytologi handler veldig mye om skjebner og profetier. Vi ønsket å si at «det er vrøvl. Ikke noe er skrevet som ikke kan bli visket bort. Så lenge du er villig til å forandre deg eller gjøre endringer i livet ditt så er du ikke bundet til en skjebne», forklarte Sophos.
Tor dreper riktignok Kratos, men bringer han umiddelbart tilbake med litt god gammeldags defibrilering. Dette var riktignok ikke en etterlevning fra den opprinnelige planen, ifølge Sophos, men bare en idé som teamet ble glad i underveis i utviklingen.
God of War Ragnarök fikk en kjempemottakelse her på bruket. Anmelder Espen Jansen kalte PlayStation-spillet «et mektig og omfattende eventyr» og ga det 10 av 10 poeng.
LES OGSÅ: Kampsystemet i Dragon Age: Dreadwolf ble angivelig inspirert av God of War »