Goat Simulator 3 - GTA 6

Goat Simulator 3-reklame brukte klipp fra GTA 6-lekkasjen – det likte Take-Two dårlig

Rockstar-eieren fikk videoen fjernet.

Coffee Stain Studios

Svenskene i Coffe Stain slapp denne uken en reklamesnutt for Goat Simulator 3 – oppfølgerspillet som ble lansert for en måned siden. Videoen fikk imidlertid ikke leve lenge, etter at utvikleren fikk Rockstar-eier Take-Two på nakken.

Reklamen inkluderte nemlig klipp fra den gigantiske Grand Theft Auto VI-lekkasjen fra i høst. Det likte Take-Two dårlig, og etter bare noen timer var den fjernet fra sosiale medier.

– Dette medieinnholdet er deaktivert etter at rettighetshaveren rapporterte det, heter det i en nå slettet beskjed fra Twitter.

Den ellers uskyldige reklamen – som Gamer.no har sett – fulgte en ulykksalig fyr kalt Shaun gjennom en vanlig dag som datastyrt figur i Goat Simulator 3. Shaun kunne blant annet fortelle at han han hadde gått på en prestisjefylt «ragdoll»-skole, for å bli så flink som mulig til å bli slengt veggimellom av spillets geiteprotagonist.

Shaun skrøt også av andre prosjekter han pusler med. Det var denne biten av videoen som skapte problemer for Coffee Stain.

– Ved siden av denne jobben har jeg andre ting på gang. Andre store spillverdener. Du kan faktisk se meg i noen klipp som ble lekket for et par måneder siden, sa Shaun mens reklamen viste figuren klippet inn i en sekvens fra GTA 6-lekkasjen.

Coffee Stain har foreløpig ikke uttalt seg offisielt om saken. På Twitter (siden slettet) la utvikleren riktignok ut et bilde av Simpsons-figuren Ralph som humrer nervøst for seg selv med underteksten «I'm in danger» – jeg er i fare.

LES OGSÅ: 17-åring arrestert i forbindelse med Grand Theft Auto-lekkasjen »

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (3)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
HansErlingV
2 år siden

Elendig møkkaspill som er like uforståelig som sharknado filmene... Spillet var ufattelig dårlig.

Iki
2 år siden
HansErlingV skrev:

Elendig møkkaspill som er like uforståelig som sharknado filmene... Spillet var ufattelig dårlig.

Jeg vil si gta var ganske bra da. Sammenligne med sharknado blir litt mye.
Joelsp3anuts
2 år siden

Hvilke journalistiske prinsipper jobber dere ut fra når dere lager en sak som denne, egentlig?

Jeg mener i alle fall at dette er ren reklame, forkledd som journalistikk. Jeg mistenker at grunnen til at de brukte GTA VI-bilder i utgangspunktet var for å erte på seg rettighetshaverne og med det få oppmerksomhet for spillet gjennom skandalejournalistikk.

Er redaksjonen enig? Er denne saken kamuflert reklame?

Hvordan skiller dere mellom nyheter, markedsføringsstunt, ren reklame osv osv. Synes veldig mye spill journalistikk rundt omkring på norske spillnettsteder fremstår som parafraserte pressemeldinger eller på andre måter ren videreformidling av innhold fra utviklere og utgivere.

Er dette noe som diskuteres i bransjen deres? Hva skal spilljournalistikk være, egentlig? Akkurat nå fremstår den for meg hovedsaklig som en reklamekanal, ispedd litt forbrukerveiledning, med bittesmå dryss av det jeg mener journalistikk egentlig burde handle om, nemlig å zoome ut, trekke større linjer, se spill i kontekst av kultur og samfunn og oppmuntre til mer faglig diskusjon rundt spill.

Jeg vet ikke, men akkurat denne saken er i alle fall bæsj.

Gledelig jul ❤️

Siste fra forsiden