Det var med brask og bram at PSP Go ble lansert i fjor høst. Den da nye bærbare konsollen var den minste hittil i PSP-serien, men lovet likevel alle funksjonene til sine lille-/storebrødre. Nesten.
PSP Go kom nemlig ikke med den mye omdiskuterte UMD-leseren nødvendig for å lese Sonys proprietære format. I stedet skulle Go hente spill og annet innhold direkte fra nett, via Playstation Network. Diskusjonen hvorvidt dette var en god strategi eller ei har foregått lenge, og nå får debatten ytterligere påfyll.
Salgstallene fra det japanske markedet og hjemmemarkedet er nå sluppet. I løpet av den første uka solgte Go særdeles skuffende: Under 30 000 enheter. Deretter har salget sakte, men sikkert dalt nedover. Per i dag selges det såvidt over tusen enheter i uka. Til sammenligning selger den "vanlige" utgaven av PSP fortsatt over 39 000 enheter i uka.
Ifølge nettsiden PS3Blog.net har Sony kommet med følgende uttalelse:
– Vi blir å gå tilbake i tenkeboksen og kommunisere oss i mellom. Jeg sitter her å vurderer flere trekk som kan være aktuelle for det kommende året: Dere vil få se et kraftig fokus fra oss for å bedre "utdanne" og informere kundene. Alt jeg kan si, "følg med". Fordi vi skal finne svaret på gåten.
Angivelig er salgstallene såpass skuffende at Sony vurderer drastiske tiltak, både rykter om kraftige priskutt eller en avslutning av PSP Go har blitt nevnt. Sistnevnte er kanskje ikke så veldig aktuelt enn så lenge, men noe må åpenbart skje om Go skal forbli levedyktig. Vi venter spent om Sony finner svaret på gåten.
Les også: Arkham Asylum slo ut Uncharted 2
Les også: Xbox 360 på slankern?
Les også: Anmeldelse: Forza Motorsport III