Gårdagens nyhet om at Minecraft-skaperen vil finanisere Psychonauts 2 har fått det til å krible i magen på mange. Psychonauts-studioet Double Fine og sjefen Tim Schafer utnytter momentet, og er klare med nok overraskelse.
Nå viser det seg at spilldesigneren, som høster massiv respekt i eventyrkretser for spill som Day of the Tentacle og Grim Fandango, har satt i gang en Kickstarter-kampanje for å finanisere et nytt pek-og-klikk-spill. Her skal spillstudioet forsøke å samle inn 400 000 dollar (rundt 2,3 millioner norske kroner) innen 13. mars i år.
I skrivende stund kan hvem som helst investere i utviklingen av noe beskrevet som «et klassisk eventyr i pek-og-klikk-stil som blir utviklet over en seks til åtte måneders periode av et lite utviklingslag under Tim Schafers ledelse». Summen du spytter i fellespotten bestemmer også hvilke goder du kan høste om planen realiseres.
Bowling eller lunsj?
Betaler du 15 dollar, får du tilgang til selve spillet når det utgis. Videre er det en rekke belønninger etter hvert som betalingen øker, fra et miniportrett av deg malt av en av kunstnerne deres (1000 dollar) til lunsj med Tim Schafer og Monkey Island-skaperen Ron GIlbert (10 000 dollar og solgt til Notch).
Om man går direkte inn på Double Fines hjemmeside er det faktisk enda flere premier for de som investerer summer opp mot én million norske kroner. Toppsummen sikrer deg fire forseglede eksemplarer av Day of the Tentacle i den spesielle trekantinnpakningen. Man kan også betale for bowling med Double Fine-gjengen og sjansen til å bli en rollefigur i spillet.
Dokumentarfilm og diskusjonsforum
Under utviklingen vil hele den kreative prosessen dokumenteres av et filmteam, som lover månedlige oppdateringer til bidragsyterne. Double Fine forsikrer oss om full åpenhet rundt arbeidet med spillet fra start til slutt, og har planer om å vise alle den «lidenskapen, humoren og hjertesorgen» som skjer på veien.
Kickstarter-deltakerne skal også kunne boltre seg i et privat nettsamfunn, hvor det blir mulighet til å prate med utviklerne og komme med innspill til spillets retning og innhold. Det skal ikke bare kulminere i en betaversjon etter hvert, spillstudioet sier seg også villig til å la fansen stemme når de ikke kommer til enighet selv.
I skrivende stund har over tre fjerdedeler av totalsummen blitt samlet inn, og alt peker mot at prosjektet blir realisert. Så gjenstår det å se hvordan Psychonauts 2-planene utfolder seg.
PS. Ron Gilbert la ut noen konsepttegninger på bloggen sin i fjor, som viste figurer i et nytt eventyrspill han jobber på og har ønsket å lage siden før Monkey Island og Maniac Mansion. Kan dette være det samme spillet?
Les også: Bestem hvilket spill de skal lage