I et hav av massive onlinespill finner vi alle typer. Dette havet er ikke bare allerede stort og uoversiktelig, men det vokser også ekstremt hurtig. At nye spill kommer med innovative ideer for både innhold, spillsystemer og forretningsmodeller er den naturlige konsekvensen av denne veksten.
Runes of Magic er ikke nyskapende på noen måte når det gjelder verken innhold eller forretningsmodell, men det kan sies å bringe noe nytt til den massive onlinespillverdenen gjennom sin blanding av både å være et spill helt uten månedsavgift og å være et spill med mye innhold, god grafikk og stor dybde.
Klassisk modell
Det første som slår deg når du begynner å spille Runes of Magic er hvor likt det er andre massive onlinespill. At spillet gjennom sin grafikk, type innhold og rollespillsystem har klare trekk til felles med Guild Wars og kanskje spesielt World of Warcraft, er umulig å stikke under stol.
Runes of Magic utspiller seg i en relativt klassisk fantasyverden. I den møter du alle mulige monstre fra mytologi og legender og magi gjennomsyrer det meste. Du kan likevel kun spille som menneske, selv om du møter flere av de klassiske fantasyrasene rundt om i verdenen.
Når du starter spillet velger du mellom klassene ridder, kriger, prest, magiker, tyv og speider. De faller alle inn i de vante rollene som tank, helbreder, nærkampsskadegjører og langdistanseskadegjører. Alle klassene virker interessante i seg selv, selv om vi kjenner igjen samtlige fra andre typer rollespill.
Der Runes of Magic gjør en interessant vri er når du får muligheten til å velge klasse nummer to til din figur. Nå kan du velge å kombinere din første klasse med hvilken som helst av de andre klassene, alt ettersom hva du er ute etter.
Ved dette punktet er det smart å lese litt i spillets offisielle forum, slik at du bedre kan få inntrykk av hva de endelige konsekvensene av ditt valg kan bli. Hvis du for eksempel ønsker å fylle rollen som tank i størst mulig grad, kan det være smart å kombinere rollene ridder og kriger, siden de begge tåler mye og er flinke til å holde fienders aggressjon rettet mot dem.
En av de mest populære kombinasjonene er å velge både magiker og prest, for de er klassene som får mest mana og har høyt potensial for å gjøre stor skade. Alle kombinasjonene av klasser gir sine spesielle fordeler, men klasseblandingen har likevel en noe begrenset innvirkning.
I Runes of Magic spiller du nemlig hovedsakelig kun én klasse om gangen. Hver klasse har sine unike evner og i tillegg har de generelle evner. Du kan kun ha en av dine to klasser aktiv om gangen, og når du har valgt en av dem får du kun tilgang til de generelle evnene hos den andre klassen.
Et eksempel på dette er når du har kombinert klassene ridder og kriger. Som ridder har du et veldig godt virvelvindangrep hvor du slår rundt deg med skjoldet og skader alle fiender som er nære deg. Når du bytter til å spille med din kriger som din aktive klasse, mister du tilgang til dette angrepet og kan i stedet kun bruke ridderens generelle skjoldangrep hvor han kun slår en fiende. Med kriger som din hovedklasse får du nå i stedet tilgang til alle dens unike evner.
Systematisert dybde
Styrken i dette systemet er at du i ganske høy grad får spille to klasser separat for hver figur du lager. Etter hvert som begge dine klasser øker i nivå får du likevel tilgang på mektige spesialevner, og disse evnene er unike og blir avgjort av hvilke klasser du har kombinert.
Et problem som oppstår når du har to forskjellige klasser å holde orden på er hvor de skal skaffe seg sine erfaringspoeng. Du får heldigvis muligheten til å teleportere deg mellom forskjellige steder i verden ganske tidlig, så hvis du hele tiden passer på å gjøre oppdrag som er ment for ditt nivå, vil du jevnlig finne nye oppdrag som kan passe for din andre klasse med lavere nivå.
Ved de første nivåene har den nåværende versjonen av Runes of Magic masse oppdrag å velge mellom, så det er aldri noe problem å finne noe som passer deg.
Hver gang du dreper fiender, utfører oppdrag eller stiger opp et nivå får du såkalte talentpoeng. Du bestemmer selv hvilke evner du skal bruke disse poengene på, og det er ved disse valgene du virkelig får utforme din figur. Det er smart å ha i tankene hvilke klasse du har lyst til å fokusere mest på, og så prioritere visse generelle evner hos den sekundære klassen som du tror vil hjelpe din primære mest.
Evnene er stort sett akkurat de samme som du finner i mange lignende massive onlinespill, som «buffs» som gjør deg sterkere eller gir mer livspoeng, formler som baserer seg på enten ild eller lyn eller angrep med bue, økser eller sverd. Tyver er gode til å slåss med et våpen i hver hånd som alltid, krigere kan spurte rett inn i fiender og sjokke dem som vanlig og riddere kan bruke platerustning slik de som oftest kan.
Du har likevel mange evner å velge mellom, og må ta klare og viktige strategiske valg når du skal bestemme deg for hvilke du bør fokusere på. Det er ikke før du kommer veldig høyt opp i gradene for begge dine klasser at du virkelig begynner å få mange talentpoeng å rutte med, så du må bruke store deler av spillet på å prioritere etter hva du ønsker å oppnå.