Når et spill i utvikling forsvinner fra radaren, kan det ofte tegne dårlig. Sony og Sucker Punchs samuraieventyr Ghost of Tsushima har lenge vært ute av søkelyset etter en mediablitz-runde i 2018 – noe som har fått flere til å lure på om spillet hadde blitt dyttet til PlayStation 5.
Tirsdag fikk vi avkreftet det, under PlayStations State of Play-presentasjon. Ghost of Tsushima er fremdeles under produksjon, og kommer fremdeles til PlayStation 4. Vi fikk til og med en liten trailersnutt, og lovnad om å få se enda mer av spillet til natt til lørdag, under The Game Awards. Du kan se den over.
Samurai-sandkasse
I Ghost of Tsushima får man utforske Tsushima-øya som ligger midt mellom Japan og Sør-Korea. Som så mye annet er dette et sandkassespill, der man skal kunne sprade eller ri omkring i det store åpne landskapet som Sucker Punch har designet. Spillmessig ser det ut som om sniking er et nøkkelord, men vi har også sett gjenstander som en gripekrok og et ganske robust sverdkampsystem. Hvordan spillet ligger an nå, og hvor mye som er endret siden sist, er det vanskelig å spå, så vi får vente til lørdag med det.
Vi fikk faktisk se litt av spillet under E3 i 2018, og vår utsendte representant ble bergtatt av pen grafikk, men var skeptisk til kampsystemet:
«Ghost of Tsushima er det peneste spillet på E3 2018, og det er ingen andre som kommer i nærheten. Landskapet som strekker seg over øya er vanvittig lekkert, og det nærmest skriker etter at vi skal komme å utforske det. Fotomodusen her blir nok godt brukt, tenker jeg.
Likevel er jeg redd for å ha altfor store forhåpninger til dette spillet. La meg gjerne ri på hesterygg over åpne gressletter og gjennom mørke skoger for alltid, men kampene er jeg så langt ikke spesielt begeistret over. Mekanisk sett minner kampsystemet for mye om eldre Assassin's Creed-spill, og jeg er ikke klar for å vende tilbake dit med det første.»
LES OGSÅ: PlayStation 5 slippes sent 2020 »