Det britiske mediaselskapet Eurogamer Network, som omfatter Gamesindustry.biz og Eurogamer.net, har avduket sin nye digitale distribusjonstjeneste Get Games, resultatet av et samarbeid med den britiske netthandelen Mastertronic.
Eurogamers administrerende direktør Rupert Loman forteller at samarbeidet oppstod etter at flere uavhengige spillutviklere kontaktet Eurogamer Network for å foreslå markedsføringssamarbeid. Mastertronic har på sin side fem års erfaring med digital distribusjon, og håpet er at deres ekspertise sammen med Eurogamer Networks’ omfattende redaksjonelle og sosiale nettverk vil gjøre Get Games til en sterk aktør i det europeiske markedet, selv i møte med kjemper som Valves Steam.
Vil ta knekken på butikksalg
Loman mener Steams suksess er et tegn på at digital distribusjon har en lovende fremtid, og mener markedet langt ifra er mettet. Han legger til at den tradisjonelle forhandlingsmodellen basert på CD-er og DVD-er er grunnleggende ødelagt og ikke vil overleve møtet med digitale distribusjonstjenester.
Get Games er et uavhengig selskap og ikke en del av Eurogamer Network eller Mastertronic, men vil søke å kapitalisere på Eurogamers over seks millioner brukere i ti europeiske land. Get Games vil tilby både nye og gamle spill fra såvel markedsledende utgivere som uavhengige spillutviklere, men lanseres med kun ett produkt: den oppussede versjonen av Serious Sam, Croteams klassiske møljeskytespill.
Samarbeidet peker på en innovativ men bekymringsverdig utvikling: Forbrukeropplysning veves tett sammen med utsalg, og ettersom pressen får en direkte økonomisk interesse i omsetningen til produktene de skal vurdere, kommer det i fremtiden til å bli vanskeligere og vanskeligere å finne pålitelig informasjon.
(Kilder: Gamasutra, GamesIndustry)