Sniktitt

Gears of War 3

Microsoft og Cliff Bleszinski angriper Locust med hele sitt arsenal.

1: Side 1
2: Side 2

Volden fremdeles i sentrum

Den eksplisitte volden har alltid vært et av signaturtrekkene til Gears of War-serien, og treeren ser, som du sikkert skjønner, ikke til å være noe for de sarte sjeler. Hvis du for eksempel tar opp en skadet fiende og bruker han som såkalt «kjøttskjold», kan man stappe en granat i munnen på ham og kaste han tilbake til sine venner, hvorpå han da selvfølgelig eksploderer og gørra står veggimellom.

Henrettelsessekvensene får også en oppgradering, og i tillegg til den vanlige seansen hvor man kan plante en støvel i bakhodet på en fiende som ligger nede, kommer man nå også til å få tilgang til flere våpensensitive henrettelsesmanøvre. Det store spørsmålet vil jo være om all denne ekstravolden gjør at spillet blir mer spillbart, eller om det bare er en eneste konkurranse i å kaste smør på flesk til et publikum som roper etter mer.

Jeg vil vel egentlig ikke kalle meg selv for noen aktiv spillvoldmotstander, men som med alt annet dilldalleri som spill smykker seg med, er jeg en motstander av å fokusere for hardt på elementer som ikke gir noen ting til spillopplevelsen. Det skal derfor bli spennende å se om det er mer givende med forskjellige måter å ta ned fienden på i nærkamp, eller om det bare er en unødvendig voldsspiral der det er om å rope høyest og være mest macho.

Plukker opp elementer

Det er fornøyelig å se at Epic har plukket opp et par nyttige elementer fra andre spill i sjangeren med tanke på å få flerspillerdelen til å gli bedre og gi en best mulig opplevelse. På det tekniske plan kommer de for eksempel til å ha en dedikert serverpark, hvilket i de fleste tilfeller er en flott måte å unngå avbrekk og hakking på grunn av at den som er serveren enten må forlate spillet, eller sitter på en internettlinje fra 1975.

Videre har Epic plukket opp små ting som har fungert godt i andre titler i skytespillsjangeren. For eksempel vil det nå være mulig å endre på våpenoppsettet foran hver runde og mens du er død, hvilket sørger for at man kontinuerlig kan endre sin taktikk uten å behøve å vente til man er ute i serverlobbyen.

En vellykket «spotting»-funksjon der du peker ut hvor en fiende er slik at dine lagkamerater får det opp på skjermen, er svært nyttig, og legger til rette for godt samarbeidsspill der en peker ut hvor målet er for en annen som for eksempel sitter klar med bombekasteren.

Jeg savner fremdeles en noe strammere mekanikk på de kulebaserte våpnene, og her kunne man lært mye av andre skytespill. Jeg får aldri helt følelsen av treffboksen og om jeg virkelig treffer eller ikke – og dette har for meg alltid vært et lite irritasjonsmoment med Gears of War. Det er nesten umulig å nedlegge en fiende i en skuddveksling på langt hold, for alle tåler så til de grader mye, og den naturlige våpenspredningen gjør at du treffer relativt dårlig.

Erfaring som betyr noe

Det nye erfaringspoengsystemet later til å være den største og kanskje beste nyvinningen med hele spillet. Dette fungerte veldig godt i toeren også, men det hele har blitt ennå mer visuelt i Gears of War 3.

Det er noe veldig givende med å kontinuerlig få vite hvor mange poeng du får, og hvordan du ligger an i forhold til å oppnå nye medaljer for et visst antall drepte, gjenopplivede og så videre. Med en gang den lille informasjonsskjermen lyser opp nede til høyre på skjermen, føler du at du har gjort noe bra, og dette gir en god følelse. Denne gangen får også erfaringspoengene noe å si:

Les også
Anmeldelse:

– I Gears of War 2 la vi som kjent inn et erfaringsnivå-system. Dette er vi svært fornøyd med da vi så hvor bra effekt det hadde på Gears of War-communityet. Det som kanskje ikke var så bra, var at det kun var et nummer. Erfaringspoengene gav deg egentlig ikke noe annet enn status. Det store vi gjør med Gears of War 3, er at vi tar med oss systemet med erfaringspoeng og erfaringsnivå dypere inn i spillet. Det kommer til å omslutte alt, enspiller så vel som flerspiller, og opptjeningen av disse poengene vil gå til å låse opp flere spillfigurer, henrettelsesmetoder, våpen og så videre, sier Ferguson til Gamer.no.

Konklusjon

Gears of War 3 ser ut til å være et spill der det ikke endres i noen særlig grad på oppskriften som gjorde de to foregående spillene til noen av de beste innenfor sjangeren sin. Det er snarere en treer hvor vi får mer av alt, i det som til syvende og sist kan vise seg å bli en ultravoldelig skytefest av de store.

Til tross for at det bare var flerspillerdelen som var tilgjengelig for oss under fremvisningen på X11-messen i San Francisco, tror jeg ikke fans av serien og sjangeren skal være redd. Det må foreligge et alvorlig kvalitetsgap mellom en- og flerspillerdelene for å virkelig sette spillopplevelsen i fare.

Med et variert våpensortiment og smarte detaljer plukket opp fra andre spill, raffinerer Gears of War sin egen flerspilleropplevelse. Hvis man i tillegg til dette legger til det flotte erfaringspoengsystemet som denne gangen får en funksjon annet enn bare tall på en skrytekonto, skal man ikke se bort i fra at godeste «CliffyB» får rett når han sier at dette er den beste flerspillerdelen de noen gang har laget.

Gears of War 3 kommer ut 20. september 2011, eksklusivt for Xbox 360. Reise og opphold til X11 er betalt av Microsoft.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden