(Action)
Half-Life 2 (PC)
14. november
Etter å ha holdt helt tyst i fire og et halvt år, har Valve Software nå bestemt seg for å snakke. En tilsynelatende endeløs rekke med høykvalitetsvideoer serveres en siklende presse og spillere verden over. Vi har fått se at spillet vil sporte en fysikkmotor mer avansert enn noe spill tidligere, og voldsomt forbedret ansiktsmimikk, samt fått demonstrasjoner på at den kunstige intelligensen også er langt smartere enn hva vi er vant til. Men alt dette kommer som rosiner i kaka; det vi virkelig lurer på, er om Valve igjen vil klare å skape opplevelser som brenner seg fast i spillhistorien med store bokstaver. Vil Half-Life 2 bli like viktig for sjangerens utvikling som eneren ble?
Beyond Good & Evil (GC/PC/PS2//Xbox)
21. november
Fra skaperen av Rayman kommer dette actioneventyret, som vil benytte seg av en del knep for å holde på oppmerksomheten din. Du tar kontrollen over en kvinne på planeten Hyllis ved navn Jade, som har fått snusen i at sannhetene som serveres fra offentlig hold ikke tåler kritisk lys. Hun dedikerer seg selv til å komme til bunns i sakene, ved hjelp av sitt kamera, sin aikido-kampstokk og sine egenskaper som etterforsker. Historien er altså av det klassiske slaget, og menneskene på planeten trenger å omvendes fra propagandamaskineriet. Men hvis Rayman-far Michel Ancel kan klare å puste litt ekstra magi inn i det hele, skal vi ikke se bort fra at det kan bli en svært minneverdig opplevelse likevel.
Sonic Heroes (GC/PS2/Xbox)
28. september
En av tidenes mest suksessfulle plattformserier vender tilbake denne høsten, for første gang på mer enn en plattform. Spillet ser ut til å kunne matche seriens tradisjon med lynraskt, frenetisk og fengslende spillflyt, og gir spilleren denne gangen tre figurer å holde styr på. I tillegg til Sonic vil du også måtte håndtere Knuckles of Tails, og bruke evnene deres sammen for å løse utfordringene som ligger foran. Det loves at dette vil bringe en masse nye elementer til plattformsjangeren, og vi har tro på at det kan stemme. Får utviklerne Sonic Team bare grensesnittet og kontrollene gode nok, er det selvsagt ekstra moro å styre et helt lite team i kampen mot den store ondskapen.
Adventure:
Broken Sword: The Sleeping Dragon (PC/PS2)
24. oktober
Det tredje spillet i Broken Sword-serien varsler store endringer. Revolution Software er fortsatt utviklere, men når prosjektleder Charles Cecil går ut med offensive ord om at pek-og-klikk-eventyret er dødt, får han mang en tilhenger av serien til å vri seg i stolen. Revolution mener eventyrsjangerens problem er mangel på utvikling, og vil ta i bruk full 3d-grafikk og et helt nytt kontrollsystem for å bringe Broken Sword inn i et nytt årtusen. Vi forsikres om at den utrolig gode historiefortellingen og stemningen fra de to foregående spillene også vil bli å finne i treeren, og krysser fingrene våre for at spillstudioet virkelig vet hva de driver med - eventyrspill i 3d har gått galt før.
Syberia II (PC/PS2/Xbox)
31. oktober
Fra Microïds kommer snart oppfølgeren til fjorårets skjønnhet Syberia. Den kjølige, men vakre grafikken er intakt, men det siktes etter å forbedre helheten med flere bevegelige og interaktive elementer i bildet. I løpet av dialogene vil vi også kunne vente endringer i kameravinkler - for å tilføre ekstra dramatikk. Historien vil fortsette der den slapp, og avslutte det som det første spillet begynte på, og grensesnittet vil være det samme som før. Syberia II går altså for å perfeksjonere snarere enn å revolusjonere, men for dem som lot seg forføre av den fantastiske historien sist, vil nok toeren bli en av høstens deiligste drømmer.
Prince of Persia: The Sands of Time (GC/PC/PS2/Xbox)
21. november
Alles yndlingsprins skal i ilden for fjerde gang siden det legendariske førstespillet, og ser ut til å holde koken oppe. Ubi Soft Montreal, hvis største bragd i manges øyne nok må være Tom Clancy's Splinter Cell, og Jordan Mechner, mannen bak det originale Prince of Persia-spillet, skal samarbeide om tittelen, som satser på å bringe førsteklasses eventyr-action til massene. Ut fra skjermbildene som har blitt sluppet hittil, ser dette virkelig ut til å bli Prince of Persia for PlayStation-generasjonen, med en oppdatert, nærmest Disney-aktig hovedperson og stemningsfulle lys- og skyggeeffekter. Men hvorvidt gameplayet kommer til å skille seg nok fra hopen til å bli minneverdig, gjenstår likevel å se.
Uru: Ages Beyond Myst (PC)
7. november
Et av høstens mest ambiøse prosjekter går under navnet Uru: Ages Beyond Myst. Det er igjen Cyan, firmaet bak Myst og Riven, som står bak roret, og de skal gjøre et ærlig forsøk på å forbedre Myst-seriens allerede svært populære formel. Som før vil spillopplevelsen bestå av fantastiske visuelle eventyrmiljøer og briljante lyd- og stemningseffekter, men det som vil gjøre dette til noe helt nytt, er muligheten for å utforske verdenene sammen med andre over nettet. Det vil være mulig å oppleve mye av spillet offline, men det store spenningsmomentet er hvor godt det hele vil fungere når man skal løse gåter sammen med vilt fremmede. Spillet ser også fantastisk ut, og vil bli det første i serien i sanntids-3D.