Året 2003 har også vært et begivenhetsrikt år for Gamer.no. Det var året vi for første gang deltok på E3 – Electronic Entertainment Exposition – verdens største spillmesse, i Los Angeles, USA. Gamer.no hadde faktisk den beste dekningen i hele Skandinavia, takket være hele 53 publiserte artikler under og kort tid etter selve begivenheten. Gamer.no deltok også på høyt profilerte konferanser i 2003, der i blant Nintendos og Microsofts årlige skrytefester i Los Angeles. Vi reiste også til både København og Stockholm for å intervjue Bill Roper, en av de tidligere høytstående medlemmene av selskapet Blizzard, om både StarCraft: Ghost og WarCraft III-ekspansjonen The Frozen Throne. Så sent som i september besøkte vi også Bizarre Studios i Liverpool, og fikk sett på deres populære bilspill, Project Gotham Racing 2.
En annen vesentlig begivenhet for Gamer.no i 2003 var relanseringen av nettstedet, og det nye designet som fulgte med. Allerede i februar begynte arbeidet med omstruktureringen og relanseringen. På det tidspunktet hadde ikke Hardware-nettverket noe publiseringssystem, og det sto først ferdig i juni. Først da gikk fokuset over til nye Gamer.no. Resultatet, som ble lansert 29. oktober, var et glatt, delikat og pent design som vi håper kommer til å føre nettstedet trygt gjennom neste år. Med de utseendemessige forandringene kom også en rekke nye funksjoner og duppeditter leserne kan leke seg med, der i blant vår kraftige søkemotor, en intelligent bildedatabase, samt et slags leksikon-aktig spillbibliotek.
Før vi går videre til oppsummeringen av spillåret 2003, ønsker vi her i Gamer.no å takke alle dere som fortsetter å besøke oss dag etter dag. Vi setter umåtelig stor pris på at dere drar nytte av det vi skriver og utarbeider. Alle vi her i Gamer.no ønsker å gjøre en enda bedre innsats i det kommende året, og vårt nye interne publiseringssystem og eksterne design vil - i kombinasjon med deres interesse for vårt arbeid – sikre oss et flott og fremgangsrikt år.
Så – hva med spillindustrien?
Året 2003 så mange spennende titler sprette frem. Noen gjorde seg kanskje mer bemerket enn andre, og spesielt GameCube-konsollen så stortitler slik som The Legend of Zelda: The Wind Waker, samt det futuristiske Metroid Prime. Norges første massive onlinespill, Anarchy Online, ble også utvidet med den storslagne ekspansjonen Shadowlands, som videre forsterket Funcoms posisjon på det kompetitive onlinemarkedet.
På mange måter fremstår 2003 som ”det store onlinespill-året”. Vi så lanseringer av spill slik som Eve Online, Asheron’s Call 2, Neocron, PlanetSide, Star Wars Galaxies og Horizons. Og de allerede etablerte onlinespillene fikk en rekke ekspansjonspakker, slik som Age of Shadows til Ultima Online, samt Planes of Power, Legacy of Ykesha og Lost Dungeons of Norrath til det populære EverQuest. Det kommende året, 2004, har potensiale til å bli et enda større år for onlinebransjen, med utgivelser slik som EverQuest II, World of WarCraft og forhåpentligvis Middle-earth Online. Men – vil onlineboblen holde eller vil den sprekke og bli en ny .com-katastrofe?
Det var også i 2003 vi så en mengde lisensspill lansert. Mest markant av alle disse er trolig Star Wars Galaxies, onlinespillet basert på den kjente romsagaen, samt Ringenes Herre-spillene Return of the King og War of the Ring. Også Tolkiens bok The Hobbit ble gjort om til spill, sammen med andre titler slik som The Hulk, Pirates of the Caribbean, The Getaway og Buffy the Vampire Slayer: Chaos Bleeds – oppfølgeren til fjorårets Buffy-spill. Vi så også gjenopplivningen av gamle favoritter – der i blant Worms 3D, som i følge vår anmelder gjorde en god jobb i å oppfylle de kravene vi har lært oss å stille til serien.