Ghost Recon 2
Lanseringsdato: 26. november 2004
Tom Clancy's Ghost Recon 2 ble viet stor oppmerksomhet. Spillet foregår i Nord-Korea, og kommer med de vanlige internasjonale intrigene vi forventer fra Tom Clancy-spill, men utviklerne har definitivt gjort en del forandringer siden sist. Det mest åpenbare er forbedringene i grafikkmotoren, men når du får spille tar det ikke lang tid før du skjønner at endringene går dypere enn som så. I motsetning til tidligere spill kan du nå se handlingen fra bak skulderen til spillkarakteren din, noe som gir deg mye bedre oversikt enn tidligere (litt på bekostning av realismen, naturligvis). Du kan imidlertid også velge å se handlingen fra førstepersons synsvinkel om du ønsker det.
I motsetning til originalen kan du ikke lenger skifte mellom de ulike team-medlemmene dine som du vil. Du spiller én person, og om han dør må du pent begynne på nytt. Personen din er naturligvis lederen for teamet, og kan gi ordre til de andre soldatene ved hjelp av håndsignaler (et system som fungerer godt, og som virkelig tjener på den nye synsvinkelen). Du kan forresten også helbrede skadde soldater (med mindre de blir skutt i hodet eller lignende), men du har ikke evig med tid før de mister såpass mye blod at spillet er over for dem. Om du ikke helt liker tanken på teamkamerater kan du glede deg over at Ubisoft har introdusert en ny spillmodus, som kalles "Lone Wolf". Her spiller du rett og slett alene mot fienden (noen ganger får du hjelp av allierte soldater som ikke er under din kontroll), og dermed blir spillet mer som et vanlig førstepersons skytespill, men naturligvis mye vanskeligere. Den høye vanskelighetsgraden sikres blant annet av at fiendene er smartere enn før (noe som også kan sies om de allierte styrkene, som stort sett oppførte seg veldig fornuftig under demonstrasjonen). Til sist kan vi nevne at det er mulig å spille i kooperativt modus, noe som utvilsomt tilfører spillet en del varighet. Totalt sett ser Ghost Recon 2 svært lovende ut, og vi gleder oss til å ta en titt på den ferdige versjonen. Konklusjon
Xbox: The Gathering inneholdt mye mer enn spilldemonstrasjoner. Vi fikk snakke med Larry Hryb (alias Major Nelson) fra Microsoft i USA om Xbox Live-tjenestens fortid og fremtid. I tillegg ble vi inndelt i små grupper og diskuterte ulike aspekter ved Xbox og Xbox Live med folk fra Microsoft og et uavhengig undersøkelsesteam. Det er veldig tydelig at Microsoft ønsker å vite hva folk synes om tjenestene deres, og det ser ut som de tok det vi hadde å si svært seriøst. Det siste som stod på det offisielle programmet var en turnering i Halo 2, hvor vi ble delt opp i lag (hver med fire spillere) og kjempet mot hverandre i det tradisjonelle "team deathmatch"-moduset. For mange var nok dette et høydepunkt, og det er jo absolutt artig å kunne skryte av å ha spilt Halo 2 før lansering. Når alt dette var ferdig var dagen blitt til kveld, og hele gjengen dro til et utested hvor vi fikk et lite avlukke for oss selv og Microsoft spanderte mat og drikke. Da jeg til slutt gikk og la meg var det med mange hyggelige minner fra et svært profesjonelt arrangement og mange flotte folk.