Gameloft har blitt store på det mobile markedet, slik som på for eksempel App Store og iPhone/iPad. Flere mener at nettopp det er fordi utgiveren/utvikleren presser velbrukte ideer og konsepter inn i sine spill. Man kopierer rett og slett andre.
Eksempler her er Halo-klonen N.O.V.A. og Shadow Guardian – som tar mye fra Uncharted-spillene. Og hvor tror du Modern Combat: Domination (videovindu) tar inspirasjonen fra?
Sjefen for Gameloft nekter imidlertid å gå med på at man blåkopierer.
– Spillbransjen har alltid vært bygd opp rundt et begrenset antall temaer. Det er kanskje noe slikt som én ny idé i året, sier Michel Guillemot til IGN.
Han mener at Gamelofts spill gir flere mennesker muligheten til å oppleve slikt innhold, da nevnelig de som ikke eier noen av de "store" konsollene.
– Hvis en type spill ikke er tilgjengelig på plattformen, bør man lage det. Det blir ikke skadelig før du lager en dårlig versjon av en god idé, sier Guillemot.
Hvis du er glad i å spille på noe som kan bæres rundt kan du jo lese vår siste oppsamling av spill på iPad, som dog er kjemisk fri for Gamelofts kopiprosjekter.
PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!