Gamecube støttet 3D

Nintendo hadde også en fungerende 3D-Gameboy.

Mye tyder på at stereoskopisk 3D blir årets store farsott i spillindustrien. Sony pumper stadig ut nye PlayStation 3-titler med støtte for formatet, og Nintendo satser tungt på sin kommende 3DS-konsoll. Spillkonsoller med støtte for tredimensjonal visning er likevel ikke noe nytt.

Virtual Boy startet aldri noen revolusjon.

Nintendo var tidlig ute med 3D med sin gigakalkun Virtual Boy, som gav spillerne en slik hodepine at konsollen ble trukket fra markedet etter bare ett år. I en nylig artikkel hos EDGE Online fortelles det at det japanske spillselskapet har snust på 3D jevnlig siden den tid.

Det er selskapets sjef, Saturo Iwata, som har kommet med disse avsløringene i sin intervjuserie Iwata Asks. Her kommer det frem at Nintendo på et tidspunkt hadde fungerende 3D-støtte til både Gamecube og Gameboy Advance SP.

Til Gamecube hadde de sågar en spillbar tredimensjonal versjon av Luigi's Mansion. Problemet var at teknologien krevde spesielle LCD-skjermer som kostet skjorta, og de besluttet at det ikke var noe marked for teknologien på daværende tidspunkt.

Artig nok hadde også 3D-versjonen av Gameboy Advance støtte for brilleløs 3D. slik som kommende Nintendo 3DS. I det tilfellet var det rett og slett en pinlig lav oppløsning som stod i veien for at den nådde markedet.

Gigantselskapets satsning på den fremtidsrettede teknologien skal visstnok kunne spores til deres daværende sjef, Hiroshi Yamauchi, som stadig spurte «kan dere få bildet til å hoppe ut?»>

Det er vanskelig å si hvordan dagens spillindustri hadde sett ut om Nintendo faktisk valgte å slippe en av de eksperimentelle spillmaskinene. Kanskje hadde det blitt markedsstandard? Alt tyder likevel på at japanerne kan sette en seriøs støkk i markedet med sin kommende 3DS, som får en rekke saftige titler.

Nintendo 3DS antas utgitt i mars dette året her på kontinentet. Vi deltar på et Nintendo-arrangement i Amsterdam den 19. januar, hvor vi forhåpentligvis får nærmere informasjon om utgivelsesdatoen.

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (8)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
V3gg3n
14 år siden

Hvordan får nintendo til brilleløs 3d i så billige produkter mens andre produsenter sier det er så vanskelig å få til uten briller?

 

Er det fordi nintendo sine håndholdte saker kan holdes i en helt spesiell innsynsvinkel mens andre produkter, som for eks. TV-er (aller helst) skal ha større innsynsvinkel? :hmm:

NightReaper_InnleggNO
14 år siden

Holder meg til brille-løs 3D frem til hologram blir en realitet, men spennende å se hvordan det vil utvikle seg uansett.

Føler det fremdeles er mer en gimmick enn noe jeg må ha / nødvendig steg videre for å spille spill eller se film.

Blir artig å se hva de får til etterhvert, lov å håpe på interaktiv 3D. Se for deg noe ala Kinect Shooter + 3D opplevelse f.eks. =)

Philber Desanex
14 år siden

Hvordan får nintendo til brilleløs 3d i så billige produkter mens andre produsenter sier det er så vanskelig å få til uten briller?

 

Er det fordi nintendo sine håndholdte saker kan holdes i en helt spesiell innsynsvinkel mens andre produkter, som for eks. TV-er (aller helst) skal ha større innsynsvinkel? :hmm:

 

Svaret er kanskje at 3.5" - skjermen i 3DS er utviklet for et potensielt kjempemarked: Nemlig de nye 3D videokameraene som dukker opp for tiden. Jeg vet ikke, men ser i alle fall at disse kameraene også har en 3.5" skjerm med brilleløs 3D.

 

Det med innsynsvinkel er ikke så kritisk på et videokamera eller konsoll hvor kun en person skal se på skjermen om gangen.

 

Jeg gleder meg vilt til å teste 3DS. Jeg elsker ny teknologi, gimmick eller ikke.

Jikla
14 år siden

Hvordan får nintendo til brilleløs 3d i så billige produkter mens andre produsenter sier det er så vanskelig å få til uten briller?

 

Er det fordi nintendo sine håndholdte saker kan holdes i en helt spesiell innsynsvinkel mens andre produkter, som for eks. TV-er (aller helst) skal ha større innsynsvinkel? :hmm:

Har hørt at 3ds har 3d der du ser inn medan tvar har vell 3d som kjem rett mot deg. Kanskje derfor?

SpillRune
14 år siden

Hvordan får nintendo til brilleløs 3d i så billige produkter mens andre produsenter sier det er så vanskelig å få til uten briller?

 

Er det fordi nintendo sine håndholdte saker kan holdes i en helt spesiell innsynsvinkel mens andre produkter, som for eks. TV-er (aller helst) skal ha større innsynsvinkel? :hmm:

Har hørt at 3ds har 3d der du ser inn medan tvar har vell 3d som kjem rett mot deg. Kanskje derfor?

3D-video skapes av at 2 bilder danner en tredimensjonal dybde, det er ikke noe som heter utover- eller innover-3D.

Siste fra forsiden