Mye tyder på at stereoskopisk 3D blir årets store farsott i spillindustrien. Sony pumper stadig ut nye PlayStation 3-titler med støtte for formatet, og Nintendo satser tungt på sin kommende 3DS-konsoll. Spillkonsoller med støtte for tredimensjonal visning er likevel ikke noe nytt.
Nintendo var tidlig ute med 3D med sin gigakalkun Virtual Boy, som gav spillerne en slik hodepine at konsollen ble trukket fra markedet etter bare ett år. I en nylig artikkel hos EDGE Online fortelles det at det japanske spillselskapet har snust på 3D jevnlig siden den tid.
Det er selskapets sjef, Saturo Iwata, som har kommet med disse avsløringene i sin intervjuserie Iwata Asks. Her kommer det frem at Nintendo på et tidspunkt hadde fungerende 3D-støtte til både Gamecube og Gameboy Advance SP.
Til Gamecube hadde de sågar en spillbar tredimensjonal versjon av Luigi's Mansion. Problemet var at teknologien krevde spesielle LCD-skjermer som kostet skjorta, og de besluttet at det ikke var noe marked for teknologien på daværende tidspunkt.
Artig nok hadde også 3D-versjonen av Gameboy Advance støtte for brilleløs 3D. slik som kommende Nintendo 3DS. I det tilfellet var det rett og slett en pinlig lav oppløsning som stod i veien for at den nådde markedet.
Gigantselskapets satsning på den fremtidsrettede teknologien skal visstnok kunne spores til deres daværende sjef, Hiroshi Yamauchi, som stadig spurte «kan dere få bildet til å hoppe ut?»>
- Les også: Slik blir Nintendo 3DS
Det er vanskelig å si hvordan dagens spillindustri hadde sett ut om Nintendo faktisk valgte å slippe en av de eksperimentelle spillmaskinene. Kanskje hadde det blitt markedsstandard? Alt tyder likevel på at japanerne kan sette en seriøs støkk i markedet med sin kommende 3DS, som får en rekke saftige titler.
Nintendo 3DS antas utgitt i mars dette året her på kontinentet. Vi deltar på et Nintendo-arrangement i Amsterdam den 19. januar, hvor vi forhåpentligvis får nærmere informasjon om utgivelsesdatoen.