Intervju

Galactic Civilizations II: Dread Lords

Galactic Civilizations er spillet for dem som trakter etter større ansvar enn tradisjonelle bybyggerspill kan gi. Vi har snakket med utvikleren om oppfølgeren.

Side 1
Side 2

Hvilke grep gjør dere for å forsikre dere om at relasjonene mellom rasene (f.eks. diplomati) føles naturlige og troverdige?

- Diplomati var et av de sterkeste kortene til det første spillet. Denne gangen kan du spille hvilken som helst rase, og det gjør ting mye mer komplisert. Vi har laget en del verktøy som gjør det mye enklere for oss å legge til dialoger, valg og oppførsel for hver rase enkeltvis, slik at valgene og diskusjonene mellom rasene ser naturlig ut.

Hvor stor frihet får spilleren til å lage sitt eget romskip, og hvor viktig er dette elementet i spillet?

- Vi forventer at dette blir et av høydepunktene i oppfølgeren. Spilleren velger ikke bare hvilket våpen og hvilken motor skipet skal ha, de kan også velge vinger, haleparti, og annet kosmetisk tilleggsutstyr. I praktisk gir vi spilleren en bunke legoklosser, og lar dem bygge det de måtte ønske.

Vil den nye 3D-motoren har noen betydning for gameplayet, eller kun for det visuelle?

- 3D-motoren gir mange betydelige gameplay-forbedringer. Noen eksempler: 1) Spilleren kan zoome inn og ut på kartet. Zoomer man langt nok ut, forvandles bilder av planeter og skip til strategiske symboler, slik at spilleren får bedre oversikt. 2) Det er mye lettere for oss å lage enda mer unike territorier. I Galactic Civilization 1 var territoriene sektorbaserte, nå er de basert på innflytelse fra hver planet og blir derfor formet på en mye mer naturlig måte. 3) 3D-motoren gjør det mulig å lage skip på det nivået vi har det nå. 4) 3D-motoren har en vesentlig bedre ytelse enn i forgjengeren. I Galactic Civilizations 1 måtte vi skrive våre tegnerutiner i programmeringsspråket assembly. Det er ikke mange som vet det, men i Galactic Civilizations hadde vi ”per pixel alpha blending”, selv om spillet var 2D og ”sprite”-basert. Det var en veldig vanskelig ting å gjøre med svak maskinvare. Nå som vi bruker 3D, vil spilleren oppleve at spillet oppfører seg mye raskere. I et spill hvor brukeren er i kommandoposisjon i mange timer, er hastigheten på grensesnittet og kartet viktig.

Hva er det sprøeste som skjedde under utviklingen av dette spillet?

- Det å se den kunstige intelligensen lage sine egne skip. Før vi virkelig forstod hvordan datalagde skip ville se ut, endte vi opp med noen helt syke romskip.

Hvordan valgte dere akkurat Paradox Interactive som utgiver i Europa?

- Stardock ser på Paradox som en beslektet sjel. Vi liker de samme spillene, og vi har begge hatt dårlig erfaring med spillutgivere. For oss handler det om å stole på hverandre. Vi stoler på at Paradox behandler spillet vårt som sitt eget, og behandler oss som en partner.

Hvis du skal gi leseren tre grunner til å kjøpe dette spillet, hvilke ville det blitt?

- 1) Du kan bli keiser over millioner av mennesker i galaksen. 2) Du kan spille som den onde Drengin Empire og kaste alle de klåfingra menneskene inn i det enorme brennkammeret ditt. 3) Du kan endelig designe ditt eget enorme romskip, og sende det ut i krig.

Les også
Anmeldelse:

Vi takker Brad Wardell i Stardock Entertainment for svarene, og ønsker han og utviklerne lykke til videre med arbeidet. Utgivelsesdatoen for Galactic Civilizations II er foreløpig satt til februar 2006.

Side 1
Side 2
Ledige stillinger
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
pertm
20 år siden

Det høres lovende ut. Jeg har ikke spilt det første spillet men håper det blir mye bedre enn Master of Orion III.

dravisher
20 år siden

Etter BETA 2 å dømme så kommer spillet til å bli kjempebra. GalCiv1 ble litt vanskelig å sette seg skikkelig inn i (syns jeg da), men GalCiv2 ser ut til å bli mye enklere, med mer oversiktlig teknologitre, og begrenset byggeplass på planetene. Gleder meg som en unge til BETA3 som skal komme i slutten av august (for de som forhåndsbestiller):-)

punar
20 år siden

Blir det multiplayer i dette spillet?

dravisher
20 år siden
Blir det multiplayer i dette spillet?

Nei. Blir visst kun singleplayer.

Siste fra forsiden