Sniktitt

Galactic Civilizations II: Dread Lords

Hvis du synes tanken på å herske over solsystemer og planeter høres fristende ut, bør du kanskje ta en titt på Galactic Civilizations II.

Side 1
Side 2

Kolonikappløp
Det første du bør gjøre er å kolonisere så mange planeter som mulig, før konkurrentene dine gjør det. Etter hvert vil du forhåpentligvis bli venner med enkelte av de andre rasene, mens du vil få mer anstrengte forhold til andre. Her kommer spillets kraftige diplomatidel inn i bildet, og du får rikelig med muligheter til å forsøke å få de andre rasene til å se situasjonen fra din side. Men en eller annen gang vil du nok sannsynligvis måtte ty til våpen, og da lønner det seg å ha investert litt penger i forskning underveis, slik at laserstrålene dine ikke preller av motstandernes rustninger mens deres dødsstråler forvandler dine egne skip til enorme siler.

Her passer det å se på en av de største endringene fra forgjengeren, nemlig måten romskip blir laget på. Mens du i Galactic Civilizations fikk du en serie fastsatte skipstyper som du kunne bygge, må du nå designe skipene dine selv. Du begynner med å velge størrelsen på skipet, og så må du plassere ut forskjellige komponenter (som våpen, motorer, skjold og lignende) som hver påvirker skipets ytelse på en eller annen måte. Dermed kan du designe romskip som passer perfekt til dine behov, men vær oppmerksom på at de individuelle komponentene koster flesk, og jo bedre de er, jo mer må du betale.

Når du er fornøyd, kan du lagre designet ditt og bruke det så mange ganger du vil. Du kan også gå inn for å endre på det senere, hvis du f.eks. har forsket deg frem til en ny og bedre motor som du vil bruke, eller finner ut at en våpentype fungerer bedre enn en annen. I motsetning til forgjengeren har dette spillet tre ulike typer våpen ("beam weapons", "mass drivers" og "missile weapons"), og tre typer forsvarsmekanismer som hver er spesialisert for en av de tre våpentypene. Det vil si at hvis du kjemper mot en motstander som foretrekker "mass driver"-våpen, og du selv har lagt alle ressursene i å forsvare deg mot "beam weapons", så sliter du litt.

Stjerner og planeter
Mens det i forgjengeren kun var stjernene som var synlige på hovedkartet, er nå også planetene representert her. Det vil si at to raser vil kunne kolonisere samme solsystem, om de finner passende planeter å gjøre det på. Hver planet skal være unik, og har en verdi fra 0 til 30 (hvor 30 er det beste) som tilsier hvor mye land som er brukbart på planeten. Når du skal bygge nye ting, får du et enkelt kart over planetoverflaten hvor du kan plassere ut bygningene dine på en av de ledige plassene. Noen planeter er også rike på mineraler, mens andre er fulle av ruiner som forskerne dine kan leke seg i.

Galactic Civilizations II benytter seg av 3D-grafikk, og så langt ser det helt ok ut, selv om utviklerne fortsatt har veldig mye å gå på før dette blir et spill som kan konkurrere med andre 3D-baserte romspill. I vår betaversjon var både skipene og planetoverflatene svært enkle (nye skjermbilder viser klare forbedringer her), og designen på skipene var heller ikke særlig interessant. Grafikk er ikke spesielt viktig for at denne typen spil skal lykkes i å suge spilleren inn, men med titler som Haegemonia og Nexus på markedet er det lett å bli bortskjemt. En artig detalj er at spillet kan spilles i hvilken som helst oppløsning, og om du ønsker 3000x2000 for å få full oversikt, er det ingen ting som hindrer deg i det (om utstyret ditt takler det). Grafikken er også svært skalerbar, slik at den faktisk fungerer bedre på gamle maskiner enn 2D-grafikken i forgjengeren.

Spillet er fortsatt langt fra ferdig, noe betaversjonen vi fikk tilsendt bærer preg av. I tillegg til å mangle flere viktige funksjoner var den full av småfeil (som sannsynligvis blir rettet før lanseringen), og derfor var det egentlig litt vanskelig å gjøre seg opp et ordentlig inntrykk av hvor morsomt den ferdige versjonen blir å spille. Forgjengeren var i alle fall herlig, og de nye funksjonene virker som de fungerer godt sammen med spillets solide fundament, så Galactic Civilizations II har potensial til å bli en godbit både for gamle og nye tilhengere av sjangeren. Med forbedret kunstig intelligens, en ikke-lineær kampanje og kraftig støtte for modifisering ser det også ut som varigheten er i orden. Lanseringen er satt til slutten av året eller tidlig neste år.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden