Gran Turismo 5 har vært under utvikling i flere år nå, og kostet Sony over seksti millioner dollar. For noen måneder siden ble det endelig klart at spillet snart er ferdigutviklet, og slippes i Japan i mars.
En Europa-lansering er forventet ikke så alt for lenge etter, og Sony har nå begynt markedsføringen. De melder at en demo skal slippes på PlayStation Network 17. desember. Bilentusiaster har tidligere fått en smakebit på spillet gjennom Gran Turismo 5 Prologue, men den nye demoen har antagelig mer oppdaterte mekanismer og grafikk, samt den lenge etterlengtede skademodelleringen.
Særlig mye å boltre oss med får vi imidlertid ikke. Demoen inneholder én bane, én modus og kun én bil: Nissan 370Z. I tillegg er demoen kun tilgjengelig i en måneds tid. Dette henger sammen med at testen er lansert som en del av en konkurranse i samarbeid med Nissan, hvor den beste spilleren får muligheten til å prøve en Nissan 370Z i virkeligheten.
Fullversjonen av Gran Turismo 5 kommer med over tusen biler, og hver av dem skal være bygd opp av over 400 000 polygoner. Dette er visstnok hundre ganger så mange polygoner som bilene i Gran Turismo 4 bestod av, men så trenger man vel egentlig ikke de tekniske detaljene for å se at spillet ser svinelekkert ut.