Refleksjon

Fungerer episodebaserte spill?

Vi begynner å få nok erfaring med episodebaserte spill til å kunne spørre oss: Fungerer dette?

1: First page
2: New page

En utmerket episodesjanger

Tredjepersons pek og klikk-eventyr egner seg med andre ord svært godt for episodebasete spill. De er billige å produsere, og det er mulig selv for ganske små utviklere å bruke rimelig kort tid på utviklingen. Et av de mest ekstreme eksemplene på dette er Wadjet Eye Games og deres Blackwell-spill, som fungerer svært godt på tross av ekstremt simpel grafikk.

Enkel, men fungerende grafikk i eventyrspillet Blackwell Unbound Vis mer

Det er selvsagt fortsatt vanskelig å lage gode eventyrspill, episodebaserte eller ikke, da dette er en sjanger som krever flinke skribenter, men så lenge man har talentet i orden, behøver man kun en fraksjon av budsjettet til et førstepersons skytespill. Dette oppveies selvsagt litt av at eventyrspill tilhører et nisjemarked hvor man ikke kan forvente enorme salgstall (blant annet fordi den engelskspråklige pressen har en tendens til å ignorere sjangeren fullstendig).

Det er ikke bare eventyrspill som kan egne seg godt som episodebaserte spill. Rockstar Games vil som mange utvilsomt vet lansere episodebasert innhold for GTA IV for Xbox 360, og her har de en ekstrem fordel. Når GTA IV er ferdigutviklet har de nemlig laget en hel by, ned til minste detalj. Dermed har de alle kulissene som skal til for sine kommende episodebaserte eventyr – det eneste de trenger å lage er oppdrag, nye dialoger og figurer, og kanskje noen nye inneområder og kjøretøyer.

Selvsagt må de gjøre dette på en måte som gjør at kundene blir fornøyde med det nye innholdet, men alt ligger til rette for at de skal få dette til om de gjør et hederlig forsøk. Dette i seg selv er kanskje ikke en selvfølge – vi skal ikke se bort fra at mange dresskledde spillsjefer ser på episodebaserte spill som en mulighet til lettjente penger, og vi husker jo kontroversen rundt Bethesdas til tider tvilsomme minimodifikasjoner for The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Fordeler for spillerne?

Fortsetten av Drømmefall kommer i form av episodebaserte spill. Vis mer

Hvilke fordeler ser jeg så med episodebaserte spill for oss kunder? Vel, for det første er det jo sannsynligvis bedre å vente ett år på en ny episode, enn ti år på et nytt fullprisspill. Det at Funcom har kunngjort at de vil lansere episodebaserte Drømmefall-spill, kan for eksempel være en velsignelse for oss som har spilt gjennom Drømmefall, og hungrer etter å få se hvordan det hele fortsetter. Det gikk tross alt syv år mellom Den Lengste Reisen og Drømmefall, og slik ventetid vil jeg helst slippe å oppleve igjen.

En annen potensiell fordel er faktisk lengden på et typisk episodebasert spill. Her er det helt klart en vanskelig balansegang mellom å lage for korte spill som brukerne ikke er fornøyd med, eller for lange spill som går på tvers av hele episodekonseptet. I gjennomsnitt tok de individuelle Sam & Max-spillene en kveld hver å spille gjennom, og sett i forhold til fullprisspill er dette selvsagt litt i korteste laget. Men samtidig setter jeg litt pris på et spill jeg kan installere og spille gjennom på samme dag.

Saken med store fullprisspill er at de krever forpliktelser. Hvis det tar 20-30 timer å spille gjennom et spill, er dette tid jeg må være forberedt på å investere, gjerne over flere uker, om jeg ønsker å se slutten. Det er faktisk ikke trivielt. En spillepisode på to-tre timer representerer derimot forpliktelsesløs kveldsunderholdning. Det blir litt som en hyggelig filmkveld. Og det gjør heller ikke noe om jeg allerede er midt i et annet spill - det kan jeg fortsette neste kveld.

Rat Race, en interaktiv situasjonskomedie for PlayStation 3. Vis mer

Hva bringer fremtiden?

Jeg tror med andre ord at episodebaserte spill er et gode for oss spillere, selv om jeg helt klart ser at det er et konsept som ikke passer like godt for alle sjangere. Dessuten er jeg sikker på at vi kommer til å se flere skruppelløse forsøk på å tjene raske penger etter hvert som de store utgiverne hiver seg med på bølgen. Mens eventyrspillutviklere som Telltale Games ser ut til å ha funnet en velfungerende formel, tror jeg også vi vil se en del eksperimentering i andre sjangere, og det er nok klart at enkelte av disse eksperimentene vil mislykkes.

Les også
Anmeldelse:

Vi går i alle fall en spennende fremtid i møte. Sony kunngjorde nylig at de ville lansere en episodebasert komedieserie for PlayStation 3, og suksessregissøren Peter Jackson jobber som kjent med episodebasert Halo-innhold for Xbox 360. Jeg verken tror eller ønsker at episodebaserte spill vil ta over for normale fullprisspill, men jeg tror ikke vi har vondt av litt variasjon i forhold til hvordan spill struktureres.

1: First page
2: New page
Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (25)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Toxin
17 år siden

Jeg synes f.eks så priviligerte utviklere som Valve kan lage episoder samtidig som de utvikler neste fullpris-spill. Regner med de jobber med HL3 nå, og gjør ikke meg noe om det kommer litt senere om jeg får noen episoder 'her og der'.

 

...spillet blir sikkert utsatt uansett :)

Halvt horn ost skinka piffi varmt
17 år siden

Jeg synes episodebaserte spill og da spesielt av typen Half-life fungerer veldig godt. Bedre å vente på årlige episoder enn å må vente 3-4 år på "fullversjonen."

Camper_killer
17 år siden

Jeg har ikke kjøpt ett eneste "episode" spill, og grunnen til det er at jeg driter langt i småeventyr som tillegg.

Half Life 2 var greit nok, men jeg vil ha et skikkelig spill når jeg betaler for det.

Alle gode spill tar flere år og utvikle, noe som EA stadig beviser med de årlige drittspillene sine.

Saiko
17 år siden

Veldig godt skrevt artikkel. Personlig har jeg moret meg med Sam & Max Season 1 og håper at de kommer flere spill i denne sjangeren.

jvik
17 år siden

Oi, takker for en god artikkel. Flere slike er virkelig ønskelig fra gamer!

Siste fra forsiden