En utmerket episodesjanger
Tredjepersons pek og klikk-eventyr egner seg med andre ord svært godt for episodebasete spill. De er billige å produsere, og det er mulig selv for ganske små utviklere å bruke rimelig kort tid på utviklingen. Et av de mest ekstreme eksemplene på dette er Wadjet Eye Games og deres Blackwell-spill, som fungerer svært godt på tross av ekstremt simpel grafikk.
Det er selvsagt fortsatt vanskelig å lage gode eventyrspill, episodebaserte eller ikke, da dette er en sjanger som krever flinke skribenter, men så lenge man har talentet i orden, behøver man kun en fraksjon av budsjettet til et førstepersons skytespill. Dette oppveies selvsagt litt av at eventyrspill tilhører et nisjemarked hvor man ikke kan forvente enorme salgstall (blant annet fordi den engelskspråklige pressen har en tendens til å ignorere sjangeren fullstendig).
Det er ikke bare eventyrspill som kan egne seg godt som episodebaserte spill. Rockstar Games vil som mange utvilsomt vet lansere episodebasert innhold for GTA IV for Xbox 360, og her har de en ekstrem fordel. Når GTA IV er ferdigutviklet har de nemlig laget en hel by, ned til minste detalj. Dermed har de alle kulissene som skal til for sine kommende episodebaserte eventyr – det eneste de trenger å lage er oppdrag, nye dialoger og figurer, og kanskje noen nye inneområder og kjøretøyer.
Selvsagt må de gjøre dette på en måte som gjør at kundene blir fornøyde med det nye innholdet, men alt ligger til rette for at de skal få dette til om de gjør et hederlig forsøk. Dette i seg selv er kanskje ikke en selvfølge – vi skal ikke se bort fra at mange dresskledde spillsjefer ser på episodebaserte spill som en mulighet til lettjente penger, og vi husker jo kontroversen rundt Bethesdas til tider tvilsomme minimodifikasjoner for The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Fordeler for spillerne?
Hvilke fordeler ser jeg så med episodebaserte spill for oss kunder? Vel, for det første er det jo sannsynligvis bedre å vente ett år på en ny episode, enn ti år på et nytt fullprisspill. Det at Funcom har kunngjort at de vil lansere episodebaserte Drømmefall-spill, kan for eksempel være en velsignelse for oss som har spilt gjennom Drømmefall, og hungrer etter å få se hvordan det hele fortsetter. Det gikk tross alt syv år mellom Den Lengste Reisen og Drømmefall, og slik ventetid vil jeg helst slippe å oppleve igjen.
En annen potensiell fordel er faktisk lengden på et typisk episodebasert spill. Her er det helt klart en vanskelig balansegang mellom å lage for korte spill som brukerne ikke er fornøyd med, eller for lange spill som går på tvers av hele episodekonseptet. I gjennomsnitt tok de individuelle Sam & Max-spillene en kveld hver å spille gjennom, og sett i forhold til fullprisspill er dette selvsagt litt i korteste laget. Men samtidig setter jeg litt pris på et spill jeg kan installere og spille gjennom på samme dag.
Saken med store fullprisspill er at de krever forpliktelser. Hvis det tar 20-30 timer å spille gjennom et spill, er dette tid jeg må være forberedt på å investere, gjerne over flere uker, om jeg ønsker å se slutten. Det er faktisk ikke trivielt. En spillepisode på to-tre timer representerer derimot forpliktelsesløs kveldsunderholdning. Det blir litt som en hyggelig filmkveld. Og det gjør heller ikke noe om jeg allerede er midt i et annet spill - det kan jeg fortsette neste kveld.
Hva bringer fremtiden?
Jeg tror med andre ord at episodebaserte spill er et gode for oss spillere, selv om jeg helt klart ser at det er et konsept som ikke passer like godt for alle sjangere. Dessuten er jeg sikker på at vi kommer til å se flere skruppelløse forsøk på å tjene raske penger etter hvert som de store utgiverne hiver seg med på bølgen. Mens eventyrspillutviklere som Telltale Games ser ut til å ha funnet en velfungerende formel, tror jeg også vi vil se en del eksperimentering i andre sjangere, og det er nok klart at enkelte av disse eksperimentene vil mislykkes.
Vi går i alle fall en spennende fremtid i møte. Sony kunngjorde nylig at de ville lansere en episodebasert komedieserie for PlayStation 3, og suksessregissøren Peter Jackson jobber som kjent med episodebasert Halo-innhold for Xbox 360. Jeg verken tror eller ønsker at episodebaserte spill vil ta over for normale fullprisspill, men jeg tror ikke vi har vondt av litt variasjon i forhold til hvordan spill struktureres.