Intervju

Funcom svarer leserne - del 2

For to uker siden åpnet Gamer.no for leserspørsmål om Age of Conan. Nå har Funcom svart, og her del to av det omfattende intervjuet.

Side 1
Side 2
Side 3

Jeg har fått det for meg at dere ofte hinter til konsollutgaver av spillet – er dette fakta, eller bare løse rykter uten fast grunn? Om det er riktig, hvilke konsoller vil det være aktuelt for?

– Vi har veldig lyst til å lage en konsollversjon av Age of Conan, og det er noe vi har muligheten til rent teknisk. Men det er også de tekniske begrensningene vi må overkomme før vi kan sette en slik plan ut i livet. For eksempel: Hvordan gjør vi det med patching på en Xbox 360? Et onlinespill er et levende spill som oppdateres kontinuerlig, noe verken Xbox 360-eiere eller Microsoft-toppene nødvendigvis er så godt kjent med. Vi har ikke kunngjort noe enda, verken den ene eller den andre veien, men vi ønsker å bringe det til konsollene.

Age of Conan sitt kontrollsystem ser ut til å være gjennomsyret av at spillet kommer til både PC og konsoll. Jeg er bekymret for at kontrollene ikke er optimale på PC, fordi dere har måttet la alt være tilgjengelig for noe såpass begrenset som en gamepad. Hvordan planlegger dere å gi konsollspillere en fullgod opplevelse, men samtidig ivareta PC-spillernes ønske om et mer avansert kontrollsystem, optimalisert for tastatur og mus, uten gamepadens begrensninger?

– Nei, Age of Conan er designet og utviklet for PC-en. Vi har sagt at spillet kan kjøres på ulike konsoller, og vi har også gitt PC-spillere muligheten til spille med gamepad, men hele spillet er i praksis utviklet for PC-en så det er ikke snakk om at PC-spillere skal lide for en eventuell portering til konsollene. Men igjen, vi har ikke kunngjort noen lansering for konsollene ennå.

Foruten kontrollene, føler dere at noe har måttet ofres for å gjøre Age of Conan til et multiplattformspill?

– Age of Conan er ikke et multiplattformspill, det er et PC-spill. Om vi eventuelt gir ut en konsollversjon senere, kan jeg love deg at vi ikke kommer til å ofre noe annet enn at vi må forandre litt på brukergrensesnittet. En konsollopplevelse skal aldri være dårligere.

Er det soner eller instansering i Age of Conan? Hvis det er soner, vil det være helt tilfeldig hvor vi finner grensene, eller kan vi forvente dem på spesielle steder (elv, øy, by).

– Ja, verdenen i Age of Conan er bygd opp av såkalte soner. Disse sonene kan derimot være gigantiske, helt opp til fire ganger fire kilometer i størrelse, og du får ikke følelsen av å være i et lukket miljø som mange kanskje er redde for i slike sonebaserte spill. Årsaken til at vi bruker soner, er fordi vi ønsker å dekke så mye av Hyboria (spillverdenen) som mulig, uten å kutte den ned til en størrelse der den hadde virket som en miniatyrverden. Avstanden mellom Stygia og Aquilonia skal være gigantisk, hundrevis av mil, og da ønsker vi ikke å skape en åpen verden da resultatet ville vært at på det meste bare hadde tatt noen timer å gå en avstand som ifølge Conan-loren skal ta dagevis om ikke ukesvis. Derfor har vi delt sonene inn i spesifikke områder, slik som Conall's Valley, Tarantia, Bossonian Marches og så videre.

Hvilke fordeler utgjør DirectX 10 og Vista sammenlignet med DirectX 9 og Windows XP? Vil dere gi ut klient for både DirecX 9 og DirectX 10? Vil dere kun støtte Windows og DirectX eller vil dere også gi Linux brukere en mulighet til å nyte spillet?

– Du vil kunne spille Age of Conan både i Windows Vista og Windows XP, og vil da kunne velge mellom DirectX 10 og DirectX 9. Forskjellen er, naturlig nok, visuell. DirectX 10 gir oss noen helt fenomenale muligheter som rett og slett ikke er mulig i DirectX 9, slik som vanneffekter som overgår alt du har sett tidligere. Selv om spillet vil se uhyre bra ut med DirectX 9, vil det naturligvis se enda bedre ut med DirectX 10. Vi har dessverre ingen spesielle planer om å lage en egen Linux-versjon av Age of Conan – heller ikke Mac-versjon. Om dette kommer i fremtiden skal jeg ikke uttale meg om, men akkurat nå er det ingen planer for det.

Når blir betaen åpen for alle?

Les også
Loki

– Vi har ikke satt noen dato for når vi åpner betaen, verken for alle eller for utvalgte. Akkurat nå har vi intern beta med Funcom-ansatte og eventuell familie. Vi kommer selvsagt til å invitere flere mennesker til betaen etter hvert, men når har vi ikke muligheten til å si på dette tidspunktet. Vi vet i hvert fall at vi ønsker flere måneder med betatesting av spillet ekstern, og vi kommer til å gjøre det klart på nettsiden vår og i media når vi åpner "slusene" for dette.

Vil det bli en månedlig kostnad for å spille i tillegg til kjøp av spillet? Hvordan vil betalingsmodellen se ut?

– Den vil nok se ut som de fleste alle andre massive onlinespill, slik som World of Warcraft. Du betaler med kredittkort for å spille, og kan da velge å betale for én måned, tre, seks eller tolv. Vi har ikke bestemt oss for om vi vil ha "GameCards" tilgjengelige. Age of Conan er i utgangspunktet et spill for voksne, så det å kun ha abonnenter med kredittkort er en fin måte for oss å redusere antallet mindreårige som kommer inn. Samtidig er vi fullt klar over at mange liker å betale med slike kort, så vi holder mulighetene åpne frem til lanseringen av spillet.

Vil man kunne bestille online, betale online, laste ned klienten og starte med en gang?

– Ved lansering vil du være nødt til å kjøpe spillet i butikken. Vi kommer også til å tilby nedlasting av spillet mot en kostnad, men vi ønsker ikke å uttale oss om hvorvidt dette vil kunne skje samtidig. Er du som meg, må du uansett ha boksen – vi lover at den vil se uhyre bra ut for Age of Conan. Vi sikter også mot en Collector's Edition med noen ekstra godbiter. Når alt er sagt, skal det sies at Funcom tidligere har satset sterkt på digital distribusjon, og vi ønsker definitivt å kunne tilby Age of Conan til nedlasting på et eller annet tidspunkt.

Hva vil de realistiske maskinkravene være for en god opplevelse? Og hva slags oppsett bør man ha for å få full utnyttelse av spillet? Eksempelvis for en oppløsning på 1280 x 1024.

– Dette er informasjon vi ikke kan binde oss til akkurat nå, da jeg kan love deg det vil forandre seg radikalt gjennom betaperioden og siste tid av utviklingen. Vi sikter ikke mot de beste av de best PC-ene, men det er klart at Age of Conan som et neste-generasjon massivt onlinespill med det som trolig er sjangerens beste grafikk, vil komme til å kreve visse hestekrefter. Vi sikter derimot mot noe som ligger under Oblivion, men igjen vil jeg presisere at dette er noe som kan gå både opp og ned gjennom utviklingen og betaperioden.

Til slutt: Hvordan er det å være spillutvikler i Norge? Har Funcom på noe tidspunkt vurdert å gjøre som Adventurine (tidligere kjent som Razorwax), å flytte ut av Norge?

– Det er helt klart en utfordring å være spillutvikler i Norge. Mens det i land slik som USA og England er et langt mer kunnskapsrikt marked for dette – både blant forhandlere og blant investorer – er det ikke alltid slik i Norge. Å starte et nytt spillselskap her til lands ville ikke vært en enkel oppave, noe som for eksempel Razorwax viste da de valgte å flytte til Hellas fordi det var umulig å oppdrive penger til å fortsette med prosjektet.

– Du skal ha et veldig godt fundament for å starte i Norge, både i form av penger, erfaring og de rette kontaktene. Funcom er heldige fordi vi begynte tidlig på et tidspunkt hvor det å produsere spill ikke kostet flere titalls millioner kroner og ikke krevde et team på flere titalls mennesker. Spillmarkedet i dag er nådeløst, og du skal være en aldri så liten koloss for å lage spill som selger virkelig godt. Det har vært nok av muligheter for Funcom å flytte til utlandet, men det er ikke noe vi har spesielt lyst til å gjøre. Vi er stolte av å være Norges største spillselskap, og vi trives her!

Med det takker vi Erling Ellingsen, produktsjef hos Funcom, for at han tok seg tid til å besvare alle spørsmålene i del 1 og del 2 av denne intervjuserien. For mer informasjon om Age of Conan, kan vi anbefale en titt på vår sniktitt fra et besøk hos Funcom i oktober, eller det offisielle nettstedet.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden