Intervju

Funcom svarer leserne - del 1

For to uker siden åpnet Gamer.no for leserspørsmål om Age of Conan. Nå har Funcom svart – i ett av våre lengste intervjuer noen sinne.

Side 1
Side 2

Har dere fått inspirasjon fra andre MMORPG-spill? Isåfall hvilke?

– Alle sammen! Det er hele basisen for arbeidet vårt i mange tilfeller, det å se på hva andre har gjort og så gjøre det bedre. Eller gjøre det samme hvis det allerede fungerer godt nok (men som regel holder vi oss til å forbedre!) i vårt spill. De store inspirasjonene henter vi naturligvis fra sjangerdefinerende titler slik som World of Warcraft, EverQuest, Dark Age of Camelot og så videre, men også på eldre, men likevel like legenderiske spill slik som Ultima Online og Meridian 59. Stort sett alle i Funcom spiller MMO-spill på en eller annen måte.

Får Norden endelig sitt (elektroniske) Valhall? Og teller Crom de døde?

– Crom er utstyrt med kalkulator og står klar til å gjøre en skikkelig ”body count”. Nå er spillet Age of Conan selvfølgelig for alle, ikke bare oss nordiske, men Funcom er stolt over å være en nordisk utvikler av massive onlinespill. Valhall er for øvrig, så vidt jeg vet, ikke med i Conan-loren så da får du kanskje heller vente til et mer viking-orientert MMO kommer.

Hvilke tekniske nyvinninger har dere gjort bak kulissene? Kommer det til å bety mye for spillopplevelsen i Age of Conan?

– Mange! Age of Conan er det eneste massive onlinespiller akkurat nå som utvikles for DirectX 10, for eksempel. Du vil kunne spille på DirectX 9 også, men har du Windows Vista installert og et godt nok skjermkort, vil du kunne oppleve helt utrolige grafiske detaljer ved å utnytte kraften som ligger i neste-generasjons DirectX.

– Uansett er Age of Conan et stort steg videre når det gjelder grafikk i MMO-er. Spillet ser uhyre bra ut nå, og det forbedres kontinuerlig for hver dag som går. Spesielt dette med landskapet blir helt unikt i Age of Conan – fjell ser ut som fjell, skoger ser ut som skoger og alt fra vegetasjon til fauna føles langt mer virkelig enn det har gjort i tidligere onlinespill av denne typen. Jeg tror grafikken kommer til å gi en helt unik følelse av atmosfære hos spillere, noe som passer ypperlig for Conan-settingen. Og som det ble nevnt i en artikkel Gamer.no kjørte om Age of Conan nylig, har vi lagt uhyre mye arbeid i "lydlanskapet". Du vil for eksempel høre en mengde forskjellig fuglekvitring, noe som kanskje kan høres trivielt ut, men som faktisk gjør atmosfæren uhyre mye bedre. Det er som oftest de små detaljer som til slutt skaper den rikeste spillopplevelsen.

Hvor dynamisk blir ting? I World of Warcraft er så og si alt statisk. Det vil si, forutsigbart og kjedelig. Samme bygninger over alt, samme fiender over alt, fiendene er alltid på samme sted, og vil alltid oppføre seg likt. I hvor stor grad kommer spillverden til å bestå av vesner som har sin egne agendaer, gjør noe med den og samhandler med andre gjenstander/vesner i verden, uavhengig av spillerne? Kommer dere stor grad til å bruke NPC-er som "statiske oppdragsautomater"?

"Jeg tror mange vil oppfatte Age of Conan som et langt mer levende spill enn mange andre spill i sjangeren"

– Vi har hele tiden sagt at vi prøver å skape en realistisk verden, i den grad en verden befolket av hundre meter høye monstere kan kalles realistisk. Våre designere skaper en uhyre detaljert verden, og mange av bosetningene føles for eksempel veldig levende ut. Jeg tror mange vil oppfatte Age of Conan som et langt mer levende spill enn mange andre spill i sjangeren, fordi grafikken i seg selv er langt mer realistisk og fordi verdenen er skapt på en slik måte at den skal være troverdig – ikke nødvendigvis enkel å ha med å gjøre. Vi har også designet alle figurene i spillet på en slik måte at de skal samhandle med verdenen rundt dem: De har behov som skal dekkes, og de vil gå rundt i verdenen og gjøre det de må for å dekke disse. Det er på ingen måte en leksjon i kunstig intelligens, men vi har gått aktivt inn for å skape en verden hvor befolkningen nettopp ikke oppfører seg som ”statiske oppdragsautomater”.

Vil man kunne få en fullverdig spillopplevelse i Age of Conan uten å gjøre oppdrag (quests)?

– Absolutt. Før World of Warcraft kom, var "quests" i onlinespill som regel sett på som en "grei bonus". I World of Warcraft er det bortimot påkrevd at du gjør det, i hvert fall har det blitt et stort selvfølge. Du kan velge å la være, men du mister en stor del av spillet. Det er naturligvis vel og bra, men i Age of Conan vil du kunne gå gjennom spillet uten å røre oppdragene. Også her vil du da miste en del av spillet som vi virkelig jobber hardt med å gjøre uhyre spennende, men du kan – hvis du vil – bare gå ut i den vide verden for å kjempe med monstre, snakke med medspillere, bygge byer, krige mot andre og så videre. Likevel lover vi noen virkelig saftige historier i spillet, spesielt rundt et såkalt "Destiny Quest".

Kommer mektige personer som Imothep og Thoth Amon til å være med? Isåfall hvilken rolle kommer de til å spille?

Les også
Anmeldelse:

– Nettopp en av de positive tingene med å bruke en etablert lisens som Conan er å kunne dra alle elementene derfra inn i spillet vårt. Noe annet ville vært å kaste bort en fabelaktig lisens som har fått over 70 år på seg til å modnes til noe helt spesielt. Det vil derfor være mange kjente figurer i spillet, og jeg kan røpe så mye som at i hvert fall Thoth Amon vil ha en eller rolle. Conan er også med, selvfølgelig, som konge over Aquilonia. Han kan du møte ved å følge en serie av helt unike oppdrag som vil ta deg gjennom noen utrolige eventyr.

– Forresten vil alle som melder seg inn i vår offisielle fanklubb for spillet – Clan of Conan – få en helt spesiell gave i spillet når de møter kongen selv. Du kan selv melde deg inn ved å følge instruksjonene på denne nettsiden.

Uten villige kvinner å bruke penger på, hvem gidder å stjele eller selge sitt sverd for gull? Og hvem gidder å bruke penger på villige kvinner uten at det gir en mann en bedre sjangs i kamp enten gjennom respekten til hans kamerater eller gjennom roen det må gi hans sverdhånd dagen derpå? Ok, det jeg egentlig lurer på er: Vil det være en god balanse mellom drikking og dreping?

– Du kan både drikke og slåss i Age of Conan. En av de tingene jeg elsket å gjøre i gode, gamle EverQuest var å bli sørpe full og sjangle rundt på bryggekanten for å se om jeg falt over. Mens det i den klassikeren av et spill ikke hadde noen effekt hovedsakelig utover det rent visuelle (skjermen ble fordreid, teksten du skrev ble "garbled" og noen statistikker falt), vil det i Age of Conan være en fullkommen del av gameplayet.

– Du kan labbe inn i en bar, bestille ulike typer alkohol og drikke deg sprø. Når du så blir full, har du muligheten til å inngå i fylleslagsmål. Da blir du strippet for alle våpen og utstyr, og må kjempe med lite annet enn et bordben eller et ølkrus. Dette er en form for spiller-mot-spiller-kamp som ikke krever noe annet av spilleren enn ønske om å ha det gøy – en "low level" kan slåss mot en "high level" på like premisser. Egenskapene dine blir litt forskjellige ettersom hva du drikker. Drikker du vin vil du kanskje bli smidig, men ikke like slagkraftig som du ville blitt hvis du drakk øl. Det er gjort med litt glimt i øyet, men vi føler det er "typisk Conan" og at det vil glede mange.

Jeg blir like skuffet over kampsystemet for hvert nye hack 'n' slash-spill som kommer, selv om alle lover et variert og innovativt kampsystem. Som hardbarket Conan-tilhenger ville jeg blitt skuffet om gleden av kampen reduseres til å bare trykke ned venstre eller høyre museknapp så fort man kan. Jeg håper inderlig at vi i Age of Conan får et mer avansert kampsystem?

– Kampsystemet er en av de tingene vi virkelig ville gjøre annerledes i Age of Conan. Rent personlig er jeg grusomt lei av hvordan kamp blir håndtert i MMO-er, og jeg er sjeleglad for at Age of Conan vil gjøre det annerledes. I motsetning til det du ellers er vant til fra sjangeren, hvor du trykker på et monster, trykker på et ikon og så ser at kampen blir kjempet for deg, får du full kontroll i Age of Conan. Du svinger sverdet i seks forskjellige retninger med tastene på tastaturet, eller med en gamepad hvis du ønsker det. Resultatet er en langt mer "konsoll-aktig" kampfølelse, som virkelig føles levende og dynamisk. Du kan fremdeles utføre helt spesielle kombos, slik som halshugging, og egenskapene til figuren din teller fremdeles inn. Du kan også slå på mange fiender samtidig i et slag, noe som gjør kampene uhyre levende. Er du bueskytter, må du selv spenne buen, sikte og fyre løs. Kamp i Age of Conan er unikt!

Og med det avslutter vi del 1 av dette intervjuet. Neste del publiseres her på Gamer.no førstkommende fredag klokken 18:00.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden