Under sommerens Gamescom-åpning avslørte Funcom at nettrollespillet Dune: Awakening kommer til PC tidlig neste år. Den norske utvikleren trenger litt mer tid for å ferdigstille konsollversjonene, og spesielt Xbox Series S-utgaven kan bli vrien.
I et intervju med VG247 forklarte produktsjef Scott Junior at det blir «en utfordring» å utvikle for Microsofts svakere spillkonsoll.
– Det er en av grunnene til at vi kommer til PC først. Det er masse optimalisering som må gjøres før vi kan gi ut spillet på Xbox, og ja, Xbox Series S er en utfordring, sa Junior.
Microsofts krav om at spill skal kjøre helt likt på Xbox Series X og Xbox Series S har skapt problemer for utviklere før. Blant annet måtte Xbox-fans vente lenge på Baldur's Gate 3, og til slutt fikk Larian lov til å droppe samarbeidsspilling på delt skjerm for Series S-utgaven.
Junior sa videre at Funcom har lagt mye vekt på at spillet skal kjøre bra og se flott ut på så mange forskjellige systemer som mulig. Spesielt gjelder det for PC, der teamet ønsker å få til god visuell kvalitet på både nye og litt eldre skjermkort.
– Vi vil at spillet ser nydelig ut på toppkort, enten du har et 3070 eller 4090, men vi vil også at det ser bra ut … jeg tror ikke vi har sagt noe om minstekrav enda, men kraftige kort fra et par år siden bør kunne klare å kjøre spillet bra. […] Det vil ikke nå opp på ultranivået, men det vil fortsatt se pent ut.
Funcom har tatt med seg mye informasjon fra tidlig testing av spillet, som foreløpig kun har vært åpent for utvalgte fans. Nå lader utvikleren opp til at flere skal få slippe til, og invitasjoner vil sendes ut hyppigere i månedene frem mot lansering.
LES OGSÅ: Nytt millionunderskudd for Funcom »