Dune Awakening

Funcom mener det blir vanskelig å få til Dune: Awakening på Xbox Series S

Funcom

Under sommerens Gamescom-åpning avslørte Funcom at nettrollespillet Dune: Awakening kommer til PC tidlig neste år. Den norske utvikleren trenger litt mer tid for å ferdigstille konsollversjonene, og spesielt Xbox Series S-utgaven kan bli vrien.

I et intervju med VG247 forklarte produktsjef Scott Junior at det blir «en utfordring» å utvikle for Microsofts svakere spillkonsoll.

– Det er en av grunnene til at vi kommer til PC først. Det er masse optimalisering som må gjøres før vi kan gi ut spillet på Xbox, og ja, Xbox Series S er en utfordring, sa Junior.

Microsofts krav om at spill skal kjøre helt likt på Xbox Series X og Xbox Series S har skapt problemer for utviklere før. Blant annet måtte Xbox-fans vente lenge på Baldur's Gate 3, og til slutt fikk Larian lov til å droppe samarbeidsspilling på delt skjerm for Series S-utgaven.

Junior sa videre at Funcom har lagt mye vekt på at spillet skal kjøre bra og se flott ut på så mange forskjellige systemer som mulig. Spesielt gjelder det for PC, der teamet ønsker å få til god visuell kvalitet på både nye og litt eldre skjermkort.

– Vi vil at spillet ser nydelig ut på toppkort, enten du har et 3070 eller 4090, men vi vil også at det ser bra ut … jeg tror ikke vi har sagt noe om minstekrav enda, men kraftige kort fra et par år siden bør kunne klare å kjøre spillet bra. […] Det vil ikke nå opp på ultranivået, men det vil fortsatt se pent ut.

Funcom har tatt med seg mye informasjon fra tidlig testing av spillet, som foreløpig kun har vært åpent for utvalgte fans. Nå lader utvikleren opp til at flere skal få slippe til, og invitasjoner vil sendes ut hyppigere i månedene frem mot lansering.

LES OGSÅ: Nytt millionunderskudd for Funcom »

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Sersjant SEGA
7 måneder siden

er det ikke "bare" å lage 1080p til s og 4k tilx da?

hilxsen uvitende n00b

Martelè
7 måneder siden

Åh neeeeei

Comma Chameleon
7 måneder siden
Sersjant SEGA skrev (6 timer siden):

er det ikke "bare" å lage 1080p til s og 4k tilx da?

hilxsen uvitende n00b

Tipper microsoft blir å syte da

Royalgipsy
7 måneder siden
Hva er vitsen med å ha to ulike konsoller med ulike prestandanivå for å så si at det må være klin likt på dem? Da er det ikke noen vits å ha den med høyeste maskinvare nivå da vel... Dette var nytt for meg, og helt ulogisk.
MistaPi
7 måneder siden
Royalgipsy skrev (14 timer siden):

Hva er vitsen med å ha to ulike konsoller med ulike prestandanivå for å så si at det må være klin likt på dem? Da er det ikke noen vits å ha den med høyeste maskinvare nivå da vel... Dette var nytt for meg, og helt ulogisk.

Det er et krav om at spillene skal være spillmekanisk likt på XBSS, men spillene kan se en god del bedre ut på XBSX der forskjellene ofte går i høyere rendering oppløsning, høyere tekstur oppløsning og høyere eller mulighet for høyere framerate, men det kan også være andre grafiske ting.

CPU og I/O ytelse er mer eller mindre likt mellom XBSS og XBSX for at det spillmekaniske skal være likt uten å kompromisse XBSX, men dessverre har MS utstyrt XBSS med såpass lite minne at dette likevel kan bli problematisk, som vi så med Baldurs Gate 3 der utvikleren ikke klarte å implementere split-screen MP i spillet og fikk lov til å lansere spillet uten denne muligheten i XBSS.

Tanken bak XBSS var at siden MS ikke så noe mulighet for å redusere prisen nevneverdig for XBSX i fremtiden pga transistor/chip prosess krymping ikke lenger gir lavere produksjonskostnad (som har vært hovedgrunnen til at en gitt konsoll har gått ned i pris over tid tidligere) var en nedkuttet Xbox Series konsoll eneste muligheten for å tilby en rimeligere generasjon 9 konsoll for folk som ikke har så god råd.

Siste fra forsiden