Spesialstyrker har blitt sendt inn i et lite, russiskinspirert land. For å løse problemene har du for det meste to enheter under din kommando. Enhet Alpha og enhet Bravo er alltid klare til innsats, og skulle du være riktig så heldig ramler også enhet Charlie innom på oppdrag. Du kan bytte fritt mellom alle de tilgjenglige enhetene og sende de til sine egne taktiske posisjoner.
Taktisk taktikkeri
Taktikk er fellesnevneren her. Med et snev av sanntidsstrategi hengende over seg, går mange av de taktiske avgjørelsene på å plassere styrker på riktig sted i forhold til hverandre. Klarer du ikke å komme deg fram den ene veien uten å bli skutt i fillebiter, lurer det ofte en liten omvei i bakgatene som lar deg komme bak skumlingene og utøve din knusende overmakt. I tillegg besitter dine to taktiske grupper flere typer strategiske våpen, blant annet rakettkastere og røykgranater. Hver gruppe består av fire personer, alle med sin egen oppgave og spesialitet.
Kampsekvensene er helautomatiske, i form av at det ikke er du som skyter og sikter på fiender. Du har derimot herredømme over hvilke retninger dine underordnede skal titte i, hvilken retning de skal skyte i og om de skal forsøke å gi dekkild. Den taktiske vinklingen fungerer overraskende bra, og det krever gjerne litt tankevirksomhet for å løse de ulike problemstillingene du blir stilt overfor underveis.
Øvelse gjør mester
Spillet innledes med en forholdsvis omfattende øvingssesjon, delt inn i fem ulike kapitler som tar for seg ulike konsept du bør kjenne til for å få mest mulig ut av spillet. Det siste kapittelet er et øvingsoppdrag som forbereder deg på hva du kan komme til å møte ute i feltet, mens de fire første introduserer deg til hvilke metoder og våpen du har tilgjengelig når kampdagen kommer. Det hele forklares rolig og sindig av en barsk mannestemme med et typiskt militærpreg.
Det urbane bylandskapet maler bakgrunnsbildet for miljøet som venter våre nydøpte elitesoldater. Snikskyttere, maskingevær og skumle menn med antitankskyts kan lure bak hvert eneste hushjørne. Ved å snike deg forsiktig frem til kanten og kaste et raskt blikk rundt mot nye jaktmarker, kan du heldigvis avsløre de fleste lurende farer. Alle fiender som medlemmene av spesialstyrken din kan se, blir markert visuelt på skjermen. Samtidig indikeres det også hvor godt de er skjermet for et potensielt angrep og hvilket forhold dine underordnede har til slemmingenes skuddposisjoner.
Men stillingen min tar dere aldri!
Miljøet er dynamisk, slik at enkelte objekter kan skytes i stykker eller delvis ødelegges. Dine underordnedes (og slemmingenes) forsvarsposisjoner påvirkes av hvordan miljøforholdene er, slik at etter hvert som du skyter vekk eventuelle gjemmesteder, blir folk stående ute i det vide og åpne. Og er det et sted man ikke vil stå i et krigslandskap, så er det nettopp ute i det vide og åpne. Snikingen går derfor fra huskant til huskant, innimellom parkerte biler, bak containere og igjennom trange bygater. Kun ved å snike seg opp bak de skumleste menn kan landets skjebne reddes fra total undergang, slik at de intetanende, onde mennene kan få det de etter sigende fortjener.
Av spesialutstyr besitter dine undersåtter både røykgranater, eksplosive granater og raketter. Røykgranatene benyttes selvsagt til å gi et midlertidig hvitt og ugjennomsiktig teppe av sikkerhet. Kast granaten, vent et passende antall sekunder og sett avgårde nedover mot de nå tåkelagte fiendene. Skulle du ende opp i en trang situasjon hvor det hele virker umulig, kan redningen heldigvis være nær i form av en granat eller to. Velplassert bak fiendens posisjon er det liten tvil om hvilken effekt en godt trent granat kan ha. Og skulle det bli riktig så ille, er det bare å finne fram rakettkasteren og fyre av et par skikkelige dunderladninger mot de frekke innbyggerene.