Sniktitt

Fuel

– Dette er nestegenerasjon

Racingspillet Fuel gir oss spillområder vi aldri har sett maken til tidligere.

LEIPZIG (Gamer.no): Fuel er enormt, ja unikt i spillsammenheng. Her snakker vi om et racingspill med en boltringsplass på 14 000 kvadratkilometer. Du leste riktig, kvadratkilometer. Spillet foregår i en fremtid der den globale oppvarmingen har skapt enda mer ekstreme værforhold enn vi har i dag og drivstoff er mangelvare. Menneskeheten har funnet bedre energikilder og boområder, men ekstremutøverne vi kontrollerer trives i et vilt og uforutsigbart landskap – der bensin er det store målet for de mange konkurransene.

Slik er Fuel

Vis større

Utviklerdagbok: Fuel

Stikkord:
  • spill
  • xbox 360
  • pc
  • playstation 3
  • racing
  • massivt online
  • _editorialselect
  • fuel
  • offroad


– Dette er virkelig neste generasjon, og kunne ikke vært gjort uten teknologien vi har i dag, sier David Brickley, produsent fra Codemasters, til Gamer.no.

Samarbeid

Den engelske utvikleren og utgiveren jobber sammen med Asobo Studios for å gi oss en helt spesiell racingopplevelse med Fuel.

– Codemasters har jo etter hvert fått et godt rykte innen racing-sjangeren, men Fuel er noe helt nytt for oss også, sier Brickley.

Før han fortsetter:

– Filosofien vår er å tilby spillere en uhyre utradisjonell setting. Her skal absolutt alt være fritt, og du kan gjøre hva du vil. Hele spillverdenen er åpen. Hvis du ikke vil kjøre løp kan du bare suse rundt og utforske. Det er også en karrieremodus der du kan vise muskler i 19 ulike soner på kartet.

Codemaster-produsent David Brickley blir helt svett av å forklare hva Fuel egentlig er. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Det gigantiske kartet er fylt til randen av amerikanske landemerker. Området er ikke geografisk korrekt, men her finner du blant annet Rocky Mountains, Monument Valley og Salt Flats i Utah. Tidligere USA-turister kan dermed glede seg over mange profilerte gjensyn. Du kan kjøre helt fritt på flere tusen kilometer vei av ulik kvalitet og underlag.

Sebastian Wloch fra Asobo Studios forteller mer om det som gjør Fuel helt spesielt:

– Dag og natt skifter dynamisk og været endrer seg hele tiden. Vi har blant annet tornardoer, nedbør og voldsomme vindkast som skaper en veldig levende verden. Tegnedistanse i spillet er på 40 kilometer, og den er reell – det er ingen forhåndstegnende bakgrunner her, du kan dra alle stedene du ser i horisonten, forklarer Wloch.

Ekstremvær

Her loves det helt spesielle kjøreforhold der alt kan skje. Vent deg oversvømmelser og trær som blir slått i bakken av lynet:

Les også
Anmeldelse: Fuel

– Vi ville at væreffektene skulle være så ekstreme som mulig, derfor satte vi fokuset på klimaendringer. Verdenen vi ferdes i er forlatt av menneskeheten, de har funnet bedre energikilder og områder å leve i. Sjåførene våre synes imidlertid dette er et perfekt miljø for sine adrenalinrush. Dette er den nye ekstremsporten, sier Brickley.

På vei inn i en tornardo.

Wloch trår støttende til:

– Disse gutta vil ha det absolutt verste av forhold for å få en maksimal opplevelse.

Derfor vil de også ha ekstreme doninger. Her snakker vi motorsykler, firehjulinger, lastebiler, muskelbiler, SUV-er og spesialfarkoster. Til sammen vil du få tilgang på over 70 kjøretøyer. Disse kan du kjøre fritt rundt, eller bruke når du deltar i løpene i karrieremodusen. Videre kan du lage egne løp hvor som helst og dele dem på nett. Nettdelen støtter 16 spillere og skal ha et avansert redigeringsprogram for oppdrag.

Codemaster lover oss også gode kjøreegenskaper på sine farkoster.

– Dette er ingen simulator, men du vil få servert ulike kjøreopplevelser basert på hva du kjører og hvilke underlag du har under gummien, forteller spillets produsent.

Ta til høyre

I en gigantisk verden som i Fuel er du naturligvis avhengig av litt karthjelp.

– Kjøretøyene har innebygd GPS, noe som er helt nødvendig for å finne frem i en så stor verden, sier Brickley.

Det skal være et godt utvalg av biler.

GPS-en skal være meget smart, og gir deg ulike ruter avhengig av valgt kjøretøy. Den peker også ut landemerker i terrenget, slik som starten av offisielle løp og spesialrace.

Dette til tross, lurte vi på om ikke spillere står i fare for å «forsvinne» på et kart som er såpass stort. At man rett og slett går seg vill i en skog av valgmuligheter.

– Selv om det er stort, er spillet strukturert. Verdenen er delt opp i soner, og GPS-en kan hele tiden hjelpe deg med å finne veien. Muligheten for helikoptertransport skaper oversikt, og det er alltids mulig å ta snarveier til oppsatte løp, sier Wloch.

Grafisk har spillet har en meget apokalyptisk følelse over seg. Her møter Mad Max Motorstorm, med en stor dose Baja (som ikke er utgitt enda). Miljøene er uhyre detaljerte, men det er likevel topografien som imponerer aller mest. Du kan nemlig kjøre opp fjelltopper som er 5000 meter høye. Da begynner vi å snakke skikkelige høyder for hopping med motorsykkel!

Konklusjon

Det var ikke mye vi fikk se fra Fuel på årets Games Convention. Codemasters og Asobo er fortsatt et godt stykke unna et produkt som kan vises frem uten tøyler. Det lille vi fikk oppleve lover imidlertid veldig godt. Dette har potensial til å bli et evigvarende racingspill i en pulserende verden. Så spørs det om størrelsen rett og slett er litt vel i overkant. Må man virkelig ha 14 000 kvadratkilometer å boltre seg på? Det kan vi forhåpentligvis få et visuelt svar på neste gang vi tester Fuel.

Fuel skal etter planen slippes på Xbox 360, Playstation 3 og PC i løpet av 2009. Det finnes foreløpig ingen offisielle skjermbilder fra spillet. Bildene i saken er hentet fra videoen, og er derfor ikke i optimal kvalitet.

Siste fra forsiden