Fremtidige Funcom-spill krever nett

I fremtiden må du regne med å være på koblet til Internett for å nyte et spill fra Funcom.

På næringslivsnettstedet E24 ble det natt til onsdag publisert en artikkel med overskriften "Pirater stopper PC-Conan". Her ble vi fortalt at Funcom skulle "slutte å lage rene PC-spill", og at grunnen til dette er piratvirksomhet. Nå er det riktignok en stund siden det kom et eksklusivt PC-spill fra Funcom, men flere steder i artikkelen ble saken presentert som om Funcom droppet PC-plattformen totalt.

Drømmefall ble utsatt for omfattende piratvirksomhet

Da Gamer.no kontaktet produktsjef i Funcom, Erling Ellingsen, tidligere i dag, stilte han seg uforstående til opplysningene fra E24. Han beroliget PC-eiere om at Age of Conanskal lanseres til PC som planlagt, og regnet med at Funcom-sjefen Trond Arne Aas var feilsitert.

I formiddag ble E24-artikkelen korrigert, men overskriften er fremdeles villedende. Poenget i artikkelen er imidlertid at Funcom tvinges til å satse på onlinespill (som ikke er like enkelt å piratkopiere som offlinespill). Det kan bety at PC-spillene vil kreve et abonnement og kommunikasjon med Funcoms servere for å verifisering at spillet ikke er forfalsket.

Piratvirksomhet ødelegger for PC

Funcom-sjef Trond Arne Aas forteller til E24 at over 200 000 mennesker lastet ned en ulovlig kopi av Drømmefall før det ble lansert, og for hvert spill som selges, lastes det ned mellom 3 og 10 ganger så mange kopier. Dette taper både Funcom og resten av bransjen store summer på. Funcom hadde i fjor et underskudd på 20 millioner kroner.

Det er ikke bare Funcom som tvinges til å fokusere på andre ting enn rene PC-spill. For få dager siden gjorde de tidligere PC-fokuserte utviklerne id Software og Epic Games det klart at piratvirksomhet på PC er den største grunnen til at Enemy Territory: Quake Wars og Unreal Tournament 3 ikke utvikles som rene PC-spill.

Siste fra forsiden