Assassin's Creed Infinity

Slik blir fremtiden for Assassin's Creed-serien

Ubisoft lager plattform som utvikler seg over tid, med nytt innhold i forskjellige tidsperioder.

En kollasj av flere hovedpersoner fra Assassins'Creed-serien.
Ubisoft

Oppdatering 15:17: Ubisoft har i en pressemelding bekreftet prosjektet som Bloomberg først rapporterte om.

– Heller enn å fortsette å gi stafettpinnen videre fra spill til spill, tror vi virkelig at dette gjør det mulig for en av Ubisofts mest elskede serier å utvikle seg i en mer integrert og samarbeidsfokusert retning som fokuserer mindre på studioer og mer på talent og lederskap, uansett hvor man er i Ubisoft. Og viktigst av alt: Assassin's Creed har alltid blitt utviklet av multikulturelle team med forskjellige bakgrunner og perspektiver som har påvirket fremstillingen av figurene, områdene og kulturene. Selv om vi vet at det fremdeles er rom for å bli bedre, tror vi at denne nye strukturen gjør det mulig for oss å sikre at diversiteten og representasjonen i våre team fortsetter å vokse og matche våre fans, sier Nathalie Bouchard som er leder i Ubisoft Quebec, og Christophe Derennes som er leder i Ubisoft Montreal.

Pressemeldingen forteller oss også hvem som skal lede Assassin's Creed Infinity-utviklingen. På produksjonssiden deles ansvaret mellom de to studioene på to personer: Marc-Alexis Côté fra Ubisoft Qubec, som figurerte som regissør på Assassin's Creed Syndicate, og Étienne Allonier som har vært brand-leder for Assassin's Creed-serien de siste 10 årene.

I tillegg skal Ubisoft Montreals Julien Laferrière, som har jobbet med serien siden 2007, ha en samlende lederrolle over de to studioene.

På den kreative siden av skalaen skal Jonathan Dumont og Clint Hocking begge ha rollen som kreativ regissør, henholdsvis i Ubisoft Quebec og Ubisoft Montreal. Dumont figurerte som leder av verdensbyggingen i Assassin's Creed Syndicate, og kreativ regissør for Assassin's Creed Odyssey. Hocking har derimot vært både leveldesigner, spilldesigner og manusforfatterpå det første Splinter Cell-spillet, samt kreativ regissør for Splinter Cell: Chaos Theory, Far Cry 2 og Watch Dogs: Legion.

Opprinnelig artikkel følger.

Det neste Assassin's Creed-prosjektet skal være en plattform som utvikler seg over tid, med nye spill som tar sted i forskjellige historiske tidsperioder, men på den samme plattformen. Prosjektet lever foreløpig under kodenavnet Assassin's Creed Infinity. Det er Bloomberg som hevder å ha kilder på det neste steget for den velkente spillserien.

Stavanger i Assassin's Creed Valhalla.
Espen Jansen/Gamer.no

Dette skal dette være nye nytt for serien, med et prosjekt som er mer inspirert av modellene vi har sett med Fortnite og Grand Theft Auto Online, der spillene oppdateres med nye områder og nytt innhold for å holde på spillerne. Ifølge artikkelen virker det som om planen er å slippe individuelle spill og nytt innhold over måneder og år på plattformen, men at alt som slippes er tett sammenkoblet. Prosjektet er fremdeles noen år unna å se dagens lys.

Assassin's Creed Infinity utvikles av både Ubisoft Montreal og Ubisoft Qubec – to studio som til nå har vekslet på å utvikle hvert sitt spill i tandem. Montreal sto bak det nyeste innslaget i serien, Assassin's Creed Valhalla, mens Qubec leverte Assassin's Creed Odyssey i 2018.

LES OGSÅ: Dette er Norge i Assassin's Creed Valhalla

Misnøye internt

Prosjektet skal likevel ha støtt på noen problemer så langt. Enkelte ansatte skal være slitne etter å ha jobbet på andre store produksjoner, og er dermed skeptiske til Infinity-prosjektet som virker å være enda mer ambisiøst.

I tillegg skal ansatte i studioene ha uttrykt misnøye internt over hvordan Ubisoft har håndtert flere saker om seksuell trakassering og dårlig oppførsel fra ledere. Bloomberg nevner at den franske fagforeningen Solidaires Informatique i forrige måned fortalte at minst tre ledere i Ubisoft Montreal har blitt anklaget for å ha drevet med trakassering og dårlig oppførsel, og at ansatte har meldt om andre tilfeller av rasisme og seksisme til Ubisoft uten at noe har blitt gjort.

Les også
Anmeldelse: Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Origins.
Ubisoft

En Ubisoft-representant ønsket ikke å kommentere på individuelle saker, men nevnte at klagene til alle ansatte som fremdeles var ansatt i Ubisoft hadde blitt undersøkt grundig av en tredjepart, og at de anklagede enten ble frikjent eller fikk refs og konsekvenser som følge.

– Ansatte som har vært under etterforskning ville ikke ha forblitt ansatt i Ubisoft om resultatene av etterforskningen åpnet for å si dem opp, skal representanten ha sagt.

Det nyeste spillet i serien, Assassin's Creed Valhalla, ble en kritiker- og salgssuksess for Ubisoft, og sørget for de beste salgstallene for Assassin's Creed-serien siden 2012, samt det beste kvartalet for Ubisoft noensinne.

Vår anmelder likte også vikingeventyret godt, selv om han påpekte at spillet har en litt ullen begynnelse.

– Assassin's Creed Valhalla er et massivt spill som etter et nokså labert førsteinntrykk bygger seg opp til å bli et skikkelig engasjerende eventyr. Her går det i omfattende skattejakter, ordentlige vikingtokt og spennende sammenstøt rundt omkring i den enorme verdenen, og alt holder stort sett veldig høy kvalitet, skrev vår anmelder om spillet.

LES OGSÅ: Assassin's Creed Valhalla-fortellingen fortsetter i The Siege of Paris »

Siste fra forsiden