– «Free to play»-industrien går mot en apokalypse

MMO-veteran Mark Jacobs tror gratismarkedet kan få trøbbel.

Mark Jacobs var en av de aller første pionerene innenfor sjangeren vi i dag kjenner som massive flerspillerrollespill. Hans første flerspillerrollespill kom så tidlig som i 1984, oog i 1995 var han med å grunnlegge Mythic Entertainment. Der var han blant annet en av de ansvarlige for kultklassikeren Dark Age of Camelot.

Nå jobber han med et nytt massivt flerspillerspill, ved navn Camelot Unchained. I motsetning til de aller fleste kommende spill i denne sjangeren vil Camelot Unchained kreve abonnementsavgift, og Jacobs tror ikke den ultrapopulære «free to play»-modellen er veien å gå:

– Akkurat nå skal alle kaste seg på bølgen. De sier «free to play er så fantastisk, vi kommer til å tjene mye penger». Jeg tror ikke den modellen kommer til å fungere så bra for dem. Ikke i lengden. I et kortere perspektiv vil den absolutt fungere, akkurat som alle interessante modeller funker en stund, sier han til nettstedet VG247.

Han mener at «free to play», hvor det ikke koster noe å laste ned eller spille et spill, men hvor spillerne stadig fristes med ulike typer betalinnhold, vil holde stand i noen år til, men at vi i løpet av tre til fem år vil se en endring i markedet:

Konseptbilde fra Camelot Unchained.

– Du vet, «free to play» er bare en annen forretningsmodell, og på samme måte som alle modeller i industrien vil den være i en særstilling i en stund, men så kommer konsekvensene. I løpet av noen år vil disse konsekvensene utarte seg som en liten apokalypse, mener han.

Avhengig av «hvaler»

Et av problemene Jacobs har med modellen er at den baserer seg på en liten gruppe spillere som er villige til å betale store pengesummer på ting i spillene de spiller. Av utgiverne i markedet refereres disse spillerne til som «hvaler». Disse individene kan stå for opp til 50% av inntektene til «free to play»-spill, og det store flertallet betaler kun mindre summer – eller ingenting – på gratisspillene de spiller.

Jacobs tror ikke at denne modellen er holdbar i lengden:

– Du vil se mange utviklere stenge, og du vil se mange utgivere si «ah, kanskje det ikke var så lurt å bruke 20 millioner doller på et gratisspill likevel». Det er en av grunnene til at vi ikke går i den retningen. En annen, like viktig grunn, er at hvis du starter å utvikle et «free to play»-spill må du konkurrere med alle de andre gratisspillene der ute.

I stedet vil Jacobs fokusere på en begrenset kundegruppe, som er villige til å betale en månedsavgift i stedet for å bare lete etter det neste gratisspillet, og gjøre spillet så interessant som mulig for akkurat denne gruppen.

CryTek satser stort på «free to play».

Spillindustrien er glad i trender

Selv om mange spillutviklere, inkludert den profilerte Crytek-sjefen Cevat Yerli, mener «free to play»-spill er fremtiden, tyder historien på at Jacobs kan ha et poeng. Da Blizzard gjorde suksess med World of Warcraft skulle «alle» lage abonnementsbaserte flerspillerrollespill, og de aller fleste endte opp med å tape penger.

Les også
Sniktitt:

Da Zynga tjente seg søkkrike på Farmville skulle «alle» lage sosiale spill. Heller ikke dette ble noen sikker oppskrift for suksess, og vi ser for eksempel at Electronic Arts nå legger ned restene av sosialspillstudioet PlayFish som de kjøpte for milliardbeløp for bare få år siden.

Det gjenstår likevel å se om spillerne er enige i Jabobs' fremtidstanker. Studioet hans har søkt til folkefinansiering for Camelot Unchained, og litt over halvveis inn i kampanjen har de klart å samle støtte for nesten 60% av det massive totalbeløpet på 11,5 millioner kroner. De mest suksessrike spillprosjektene på folkefinansieringsnettsteder som Kickstarter har vært mer tradisjonelle affærer, som pek-og-klikk-eventyr og enspillersentrerte rollespill.

Jacobs og gjengen tok med andre ord litt av en sjanse da de ba om to millioner amerikanske dollar på Kickstarter.

Les også: EA stenger norske PlayFish
Les også: Blizzard annonserer gratis samlekortspill

Siste fra forsiden