Det er en stund siden polske Techland sa noe om Dead Island, et zombiespill som opprinnelig ble kunngjort for PC og Xbox 360. Utvikleren har inntil nylig vært opptatt med westernspillet Call of Juarez: Bound in Blood, og noen trodde Dead Island var lagt på is.
Det er det imidlertid ikke. Techlands Blazej Krakowiak har fortalt at grunnen til stillheten rundt spillet er at spillets utgiver ikke vil røpe noen detaljer før de er klare for markedsføringskampanjen, og at alle fremtidige oppdateringer om spillet vil komme direkte fra utgiveren.
Med tanke på at spillet ikke hadde noen utgiver da det ble kunngjort, er informasjonen om at det nå har en utgiver i seg selv godt nytt for tilhengere av zombiespill. Krakowiak forteller dessuten at han er veldig stolt av det utviklerne har fått til, og gleder seg til tidspunktet hvor mer informasjon kan finne veien til spillmiljøet.
Dead Island følger et uheldig par som får drømmeferien ødelagt av et flykrasj på ei øde øy. Som om ikke dette var ille nok forsvinner madammen helt i starten, samtidig som det viser seg at øya er full av zombier. Nå får du rollen som den stakkars ektemannen, som må finne henne igjen, samtidig som han må overleve kampen mot de grufulle zombiene.
Spillet ble i 2007 beskrevet som et ikke-lineært førstepersons skytespill, hvor du kan utforske øya til fots eller ved hjelp av ulike kjøretøyer. Underveis vil du finne andre overlevende, og få mulighet til å velge hvem du vil alliere deg med for å nå målene dine. Disse valgene vil påvirke historien, miljøet du befinner deg i og hvordan du blir bedømt av andre personer.
Utviklerne lovet også et levende og dynamisk økosystem som hele tiden er i forandring. Spillet skal benytte seg av avansert kunstig intelligens for å sikre at både grupper og individuelle motstandere oppfører seg så realistisk som mulig. Dessuten ble vi lovet omfattende simulering av væsker, gass og elektrisitet, som du blant annet kan bruke til å ta ut fienden på unike måter.