Det er ingen hemmelighet at EA har vurdert alternative forretningsmodeller for sine spill en stund. De har allerede lansert reklame- og mikrotransaksjonfinansierte Battlefield Heros, og strategispillet BattleForge kan lastes ned gratis, men du må betale for flere enheter og magiske formularer.
Nå ser det ut til at også den populære strategiserien Command & Conquer kan komme til å følge samme mønster. Ifølge Gamasutra har serien fått ny sjef, og det er ingen ringere enn Might and Magic-skaper Jon Van Caneghem.
Caneghem ble ansatt mens EA slanket mange av sine studioer for litt over en en uke siden, og målet med ansettelsen var å ta Command & Conquer-serien bort fra butikklanseringer og mot en heldigital forretningsmodell.
Hva denne modellen skal gå ut på er ikke klart foreløpig, men Caneghem beskriver et system hvor spillet hele tiden kan utvikles videre og få nytt innhold. Kanskje noe av det samme som et MMO, med andre ord.
– Det er spennende for designere å kunne hele tiden ha en oversikt over hva kunden gjør og vil ha. Vi får øyeblikkelig tilbakemelding og kan planlegge videre utvikling rundt denne, forteller Caneghem.
Ved å endre modell håper Caneghem å utvide brukerbasen. Han tenker seg at for eksempel Facebook-brukere kan lokkes til å prøve spillet. Caneghem mener disse ikke er helt fremmede for den slags konkurransebasert strategi som Command & Conquer-serien byr på, da de allerede er kjent med fenomenet gjennom småspill på siden.
Før serien eventuelt slår inn på et nytt spor, vanker det en mer tradisjonell butikkutgivelse. Dette er Command & Conquer 4: Tiberian Twilight, som slippes over hele verden 16. mars.