Legends of Might and Magic
Van Caneghem ønsket lenge å lage et førstepersons actionrollespill. Han beskrev sin visjon som «Might and Magic møter Diablo». New World Computing arbeidet med spillet en stund, men konkluderte med at det ville kreve for mye tid og ressurser å ferdigstille prosjektet. De var fortsatt under sterkt press fra 3DO om å levere spill på løpende bånd, og kom opp med ideen om å ta det de hadde arbeidet på og lage et førstepersons actionspill i stedet. Det spillet fikk navnet Legends of Might and Magic og ble sluppet sommeren 2001.
Spillet var en slags nettbasert «deathmatch» hvor flere spillere konkurrerte mot hverandre i ulike moduser. Du kunne tjene penger underveis, som kunne brukes til å kjøpe bedre utstyr. Men når en kamp var over mistet du alt du hadde. Ingen erfaringspoeng ble tjent opp, og det var ingen systemer for å belønne spillere som brukte mye tid i spillet.
Mottakelsen av Legends var ganske laber. IGN ga spillet 5.5/10 og mente New World Computing i all hovedsak bare hadde stjålet spillidéen fra Counter Strike og tvunget på det en fantasisetting. Gamespot gikk hakket lenger, og proklamerte at «dersom middelmådighet og selvtilfredshet ble ansett som kriminelt ville Legends of Might and Magic blitt kastet i kasjotten.»
Heroes of Might and Magic IV
New World Computing så at Might and Magic VIII høstet mye kritikk på grunn av utdatert teknologi. De ønsket ikke at Heroes-serien skulle gå i samme felle, og Heroes of Might and Magic IV fikk en skikkelig ansikstløftning. Nå ble både kampene og kampanjekartet presentert i isometrisk 3D. En rekke endringer ble gjort for å forbedre både kampene og flyten gjennom hvert oppdrag.
Hver enkelt helt tok for første gang en aktiv del i kampene. Det gamle rutenettet ble dessuten stykket opp på en måte som tillot større skapninger å okkupere flere ruter. Ferdighetssystemet til heltene ble omstrukturert, og ga nå spilleren større kontroll over hvilken retning heltene skulle utvikles i. En del av endringene skapte kontroverser blant fansen, og når Heroes of Might and Magic V kom ut mange år senere var flere av disse nyvinningene fjernet. Dette møtte minst like mye kritikk fra sinte tilhengere av serien.
Handlingen utspiller seg, som i det tredje spillet, gjennom de ulike kampanjene. Spillet plukker opp tråden etter utvidelsespakkene til forgjengeren, samt Heroes: Chronicles, og legger også fundamentet for det som skal skje i neste Might and Magic-spill. Etter at verden har blitt ødelagt flyktet mange overlevende gjennom mystiske portaler. Disse endte alle opp på ulike steder i et nytt kontinent, og du tar nå del i maktkampen mellom ulike fraksjoner på dette nye stedet.
Spillet ble gitt ut til både Windows og Mac, men utvidelspakkene The Gathering Storm og Winds of War kom bare ut til Windows. Mottakelsen var enormt god, og spillet fikk skryt over hele linja. Gamespot trillet 8.8/10, og hevdet at «Heroes-formelen tåler virkelig tidens tann, og Heroes IV er minst like underholdende som sine forgjengere». IGN delte ut 9/10 og oppfordret kort og godt slik: «Nok et strålende kapittel i serien. Løp og kjøp.» Svenska PC Gamer lot også all tvil falle til jorden: «Alla som spelat de tidigare spelen i serien måste testa, och alla andra skall både skämmas samt kvickt köpa en kopia och njuta.»
Might and Magic IX og kroken på døra
I 2002 var det ikke lenger tvil om at 3DO var i store finansielle problemer. Trip Hawkins, som tidligere hadde grunnlagt Electronic Arts og i tillegg var en av grunnleggerne av 3DO, hadde tidligere gått inn med friske midler for å holde selskapet flytende. Men nå mente han at nok fikk være nok. I et forsøk på å holde selskapet flytende lengst mulig pumpet de ut det de hadde av spill i produksjon, og det var med dette bakteppet at Might and Magic IX ble lansert.
Might and Magic IX var under utviklingen kjent som Might and Magic IX: Writ of Fate, og mange fans velger å bruke denne tittelen siden alle tidligere spill i serien har hatt undertitler. Spillet finner sted i den samme verdenen som Heroes of Might and Magic IV, etter at Enroth ble ødelagt. Men handlingen utspiller seg på et annet kontinent, og spillene refererer ikke til hverandre. Her introduseres en helt ny historie, og spilleren må blant annet forene seks krigende klaner under én fane. Settingen er nesten helt fri for de science fiction-inspirasjonene som samtlige spill tidligere i serien hadde.
Might and Magic IX var det første spillet i serien som Jon Van Caneghem ikke selv var med å utvikle. Han har uttalt at spillet aldri burde vært utgitt. Timothy Lang, som var sjefsutvikler på spillet, har også uttalt at 3DO tvang dem til å levere et uferdig produkt. Han mente at spillet «i beste fall var i pre-alfa» da det ble gitt ut, og at de hadde trengt minst seks måneder til for å gjøre det spillbart.
Might and Magic IX hadde en helt ny 3D-motor, og var det første spillet i serien som ble gitt ut med full tredimensjonal grafikk. Spillet hadde også et helt nytt system for klasser og ferdigheter. Kritikere påpekte blant annet at de mange store feilene ved spillet gjorde det til en slitsom opplevelse. De mente også at verdenen var alt for innholdsløs, og at grafikken var svært skuffende. Både IGN og Gamespot fremhever at spillet er spillbart, men ikke minneverdig, og at kampsystemet trolig er det eneste morsomme med spillet. Svenska PC Gamer konkluderer: «Kort sagt är det en smärta att spela det här spelet, för jag kan tyvärr inte peka på någonting som är bra med det. Undvik!»
Dette ble det siste spillet som skulle komme fra New World Computing. En trist sorti for en utvikler som hadde levert så mange gode spill på relativt kort tid. Sommeren 2003 skjedde det som alle hadde ventet på: 3DO erklærte seg selv konkurs, og ble lagt ned. Jon Van Caneghem har uttalt at det var interessenter som ønsket å kjøpe New World Computing, men at 3DO ikke ønsket å stykke opp selskapet. De håpet i stedet å få solgt hele selskapet samlet. Det fikk de ikke til, og dermed ble New World Computing oppløst, sammen med resten av 3DO.
Hva skjedde etter nedleggelsen?
Da New World Computing stengte dørene ble Jon Van Caneghem først ansatt i NCSoft, og arbeidet der i to år før han startet Trion World Network med over hundre millioner dollar i kapital fra ulike investorer. I 2009 forlot han Trion til fordel for Electronic Arts, og leder nå Command and Conquer-utviklingen deres.
Might and Magic-rettighetene ble kjøpt opp av Ubisoft for 1.3 millioner dollar, også kjent som «en slikk og ingenting». Etter det har det kommet ut flere spill som benytter seg av Might and Magic-navnet. Russiske Nival, som tidligere hadde laget de lignende Etherlords-spillene, ga i 2006 ut Heroes of Might and Magic V til stor begeistring for vår anmelder. Dishonored-utvikleren Arkane Studios lanserte sitt andre storspill da de i 2006 kom ut med Dark Messiah of Might and Magic, som Øystein hadde sansen for. Han var ikke like fornøyd med konsollutgaven av samme spill, og jeg kan skrive under på at det er langt fra like bra som Windows-utgaven. Might and Magic: Clash of Heroes kom først ut til Nintendo DS, og Audun ble svært imponert av den senere konsoll-utgaven. I 2011 kom Might and Magic: Heroes VI ut – Ubisoft stokket av mystiske grunner om på navnet – og nå sist fikk vi kortspillet Might and Magic: Dual of Champions til iPad og Windows.
Den originale Might and Magic-serien mangler fortsatt en oppfølger, men et fanbasert initiativ som heter Children of the Void er i gang med å lage et eget Might and Magic-spill. Initiativet har også mottatt støtte fra Ubisoft, men er så langt ganske tidlig i prosessen. Men nå ser det faktisk ut til at spillet får konkurranse av en offisiell oppfølger. I mars annonserte nemlig Ubisoft at Might and Magic X: Legacy er på vei.
Det nye spillet skal utvikles av tyske Limbic Entertainment, som blant annet var involvert i utviklingen av Heroes of Might and Magic VI. Ubisoft lover at spillet skal ivareta rollespilltradisjonen som serien har bygd opp, og at vi igjen vil kunne styre en gruppe på fire eventyrere i turbaserte kamper. Legacy er satt til Asham, verdenen som ble introdusert i Might and Magic V. Det vil være fire spillbare raser, og vi fristes med muligheten til å kunne utforske byer, grotter og labyrinter. Vi har ikke mange detaljer om spillet enda, men mye tyder på at vi om kort tid vil få mer informasjon. I mellomtiden kan du lese deg opp på Might and Magic-portalen, som Ubisoft har fylt med mye snacks fra det store spilluniverset.
Skulle ventetiden til neste spill bli for lang er heldigvis de gamle spillene gjort lett tilgjengelig, eksempelvis på gog.com, slik at man selv på nyere operativsystemer kan nyte ettermælet til New World Computing. La oss håpe historiebøkene vil være mer rettferdige mot dem enn de økonomiske realitetene var, og at deres «legacy» blir ivaretatt på en verdig måte.
Les også: Tilbakeblikk: Heroes of Might and Magic III
Les også: Historien om King's Bounty