Anmeldelse

Torchlight

Fra Diablo-skaperne

Utallige skatter venter deg i Torchlights gruver.

Du er helten som ankommer en forsvarsløs landsby. Livet her trues av en overveldende ondskap som befinner seg langt under jorda et sted, og det er din oppgave og reise ned dit og løse problemet. Tusenvis av edderkopper, udøde og demoner står mellom deg og målet ditt, og etterhvert som disse tas av dage blir du selv sterkere, og tilegner deg nye ferdigheter og utstyr. Høres dette kjent ut? Da er du ikke alene.

Torchlight er et action-fokusert rollespill fra skaperne av Diablo og Fate. Mangelen på inspirasjon er slående, men det er allikevel umulig å ikke la seg fengsle av spillet sine finpussede mekanikk og jakten på nytt og fetere utstyr.

Det enkle er ofte det beste

Spillet er til å begynne med ganske så enkelt. Du styrer karakteren din med musepekeren og kan tildele diverse ferdigheter og magiske formler til tallrekken på tastaturet. Foruten dette er det viktig å organisere inventaret ditt og vurdere hvilket utstyr som utfyller karakteren din best. Dersom du har erfaring med sjangeren anbefales det absolutt at du begynner på de høyere vanskelighetsgradene hvor både strategi og raske reflekser er vesentlig for å overleve.

Torchlight ble til på under et år, og utviklerne har valgt å fokusere på de grunnleggende elementene i sjangeren. Du har kun tre karaktrer å velge mellom og disse følger de klassiske stereotypene, krigeren, skytteren og magikeren. Til tross for at disse deler noen av de samme ferdighetene så har de hvert sitt særpreg, og det det finnes flere måter å utvikle karakteren din på.

Dypt under jorda

Omgivelsene du utforsker er også tildels begrenset med kun et fåtall unike miljøer. Torchlight byr på mange grotter og katakomber, men du vil også oppdage mer fargerike og interessante områder. Det er nesten et preg av «Reisen til Jordens Indre» som Jules Verne skrev om i forrige århundre.

Foruten å grave dypere i spillets hoveddel kan du også fordype deg i alternative fangehull som du får tilgang til underveis, enten via sideoppdrag eller gjennom magiske skriftruller som du kan kjøpe. Monstrene du møter her er tøffere enn ellers, og du har ikke mulighet til å reise hjem til enhver tid slik som ellers. Men ytterligere utfordringer gir også større utbytte, og det kan være vel verdt å utforske disse områdene for å utvikle karakteren din og samle verdifulle skatter.

Hvert nivå i spillet består av et tilfeldig utvalg av rom og korridorer, men man sitter dessverre ofte igjen med følelsen av deja-vu når de samme oppsettene repeteres. Det samme gjelder oppdragene du blir tildelt som alltid gjelder å enten finne eller drepe noe.

Behagelig spillbarhet

Heldigvis overskygges det snevre innholdet av spillets fremragende funksjonalitet. Alt vil ikke være åpenbart fra første stund, men etterhvert som du lærer å ta i bruk nye muligheter får spillet en flyt som overgår sine forgjengere.

Kjæledyret som du velger i begynnelsen har for eksempel mange måter å assistere deg på foruten å slåss. Den kan lære seg magiske formler, eller midlertidig forvandles til et monster ved å spise fisk du fanger underveis. Men dens største nytte er som vandrende koffert. Du kan lesse over uønsket utstyr på dyret og den kan til og med selge dette for deg i byen mens du fortsetter på reisen uten opphold. Kjeledyret er i alt et supert eksempel på hvordan spillet tilrettelegger seg dine behov. Den kan aldri bli alvorlig skadet så du trenger heller aldri å bekymre deg for dyrets velvære, det er kun en fryd å ha den ved din side.

Innbyggerne i byen kan også by på et stort assortement av nyttige tjenester, men det finnes også noe for dem som liker å prøve seg i sjansespill. Du kan kjøpe dyre gjenstander med skjulte egenskaper (og håpe på at det faktisk er verdt pengene!), eller fortrylle en av dine egne eiendeler. Ulempen ved det sistnevnte er at du risikerer at trolldommen slår feil og i verstefall blir gjenstanden din ubrukelig.

Et nytt ansikt

Diablo-spillene har en helt bestemt, og svært dyster stemning. Du ferdes i bekmørke klostre, bekjemper makabre monstre og ender til slutt opp med et møte med djevelen selv. Musikken som den gang passet perfekt, føles dermed litt utilpass i Torchlight som ellers har en lystigere tone. Omgivelsene virker gjestmilde i forhold og karakterene har et tegneserieaktig preg ikke helt ulikt Warcraft-spillene.

Men grafikken er tatt kløktig i bruk og spillet fungerer utmerket fra et teknisk standpunkt. Ettersom presentasjonen satser på et karakteristisk særpreg fremfor høye polygontall stopper spillet sjeldent opp, selv på eldre maskinvare. Ladetidene er litt lange, men forekommer heldigvis kun mellom hvert nivå og når du tar turen innom byen.

Konklusjon

Utviklerne bak Torchlight vet nøyaktig hva vi som spillere er ute etter. Vi ønsker å belønnes, og måten de håndterer dette på er nærmest et kunststykke. Til syvende og sist er Torchlight en skattejakt og spillet har en fantastisk progresjon. Det er enkelt å sette seg inn i, og nesten umulig å legge fra seg. Når du til slutt også nærmer deg slutten føler du at figuren din virkelig har utviklet seg til en mektig kriger og at du er i stand til å møte enhver fiende som måtte utfordre deg.

Med en prislapp på litt over hundre kroner er det vanskelig å finne et spill som gir deg større utbytte for pengene. Kampanjen varer vel over tolv timer og etter dette får du tilgang til et nytt fangehull som kan utforskes i det uendelige. Dersom du er sugen på et vanedannende rollespill er Torchlight definitivt verdt å utforske. Det er desverre ingen mulighet for å spille samme med andre, men utviklerne har planer om å lansere et massivt onlinespill i samme stil. Dersom innholdet byr på mer variasjon og fokus på historie skal man ikke se bort ifra at dette kan bli en stor suksess i fremtiden.

Torchlight er tilgjengelig på spillet hjemmeside, Steam og en rekke andre digitale distributører.

Ledige stillinger
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (18)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Krokill
15 år siden

Anbefales!

 

"Skal bare ta en lvl til så gir jeg meg, skal bare spille 30 min så må jeg gi meg"

 

Sånn kan du sitte en hel dag :)

 

Spilte 8 timer på lørdag uten å legge merke til det.

Deadringer
15 år siden

Enig det er et veldig bra spill. Må si jeg synes denne anmeldelsen kom veldig seint. Spillet har vært ute en stund.

Mosess
15 år siden

Det er ett godt spill, og har man spilt diablo før så er det veldig lett å komme inn i det.

 

Jeg klarte vel å spille rundt 6 timer i strekk før jeg begynte å kjede meg. Jeg har spilt i hjel 3 originalplater av diablo 2 og LoD, men torchlight ble kjedelig veldig fort.

 

Kan ikke helt sette fingeren på det, men det er noe som mangler. Mulig miljøene er for kjedelige, utstyret man får er stort sett likt eller at inventory management er noe herk. Personlig ble det fort uinteressant :/

TST
15 år siden
Må si jeg synes denne anmeldelsen kom veldig seint. Spillet har vært ute en stund.

Jepp, vi kunne vært raskere, men omstendighetene tillot ikke det denne gangen. Det er uansett aldri for sent med en anbefaling :-)

nuffenuff
15 år siden

"og ender til slutt opp med et møte med djevelen selv."

 

Dette var en utrolig unødvendig spoiler.

Siste fra forsiden