Giants: Citizen Kabuto
Sent på nittitallet var Shiny et av industriens mest kjente selskaper. Denne utvikleren leverte det ene kvalitetsspillet etter det andre, og i tillegg til å være like blankpolerte som utviklerens navn tilsa, hadde de tradisjonelt også ett eller annet ved seg som gjorde at de stakk seg ut i markedet. Da en gruppe Shiny-veteraner grunnla Planet Moon Studios, var det vel ikke overraskende at deres første spill, Giants: Citizen Kabuto, fulgte i Shinys fotspor.
Giants: Citizen Kabuto er en blanding av tredjepersons actioneventyr og sanntidsstrategi som foregår på en fargerik og sjarmerende planet befolket av fantastiske vesener. Her får spille som tre svært ulike humanoide raser, og hvilken du kontrollerer vil få stor betydning for hva slags strategier du må bruke underveis. Du får direkte kontroll over én enkelt helt, men kan også i noen tilfeller bygge baser for å få hjelp til å kjempe deg gjennom de mange nivåene.
Som flere andre spill i denne artikkelserien var Giants: Citizen Kabuto forut for sin tid, og det fikk heller aldri den suksessen det egentlig hadde fortjent. I dag er Planet Moon opptatt med å lage spill basert på lisenser og eksisterende serier, og det ser ut som de har mistet mye av fantasien og drivkraften som resulterte i spill som Giants. Så lenge det er liv er det imidlertid håp, og vi får krysse fingrene og håpe på det beste.
Du kan forresten kjøpe Giants DRM-fritt fra GOG.com, og det bør du selvsagt gjøre.
Hired Guns
Vi har allerede tatt for oss ukjente spill fra superutviklere som Digital Illusions, Blizzard og Westwood Studios i denne serien, og nå er tiden kommet for Rockstar North – skaperne av GTA-serien. Før denne skotske utvikleren ble kjøpt opp av Take Two-eide Rockstar het de DMA Design, og var kjent som en utvikler av varierte kvalitetsspill til flere plattformer. Kronjuvelen deres, utenom GTA-spillene, var selvsagt de fabelaktige hjernetrimspillene i Lemmings-serien, men det er ikke disse vi skal konsentrere oss om.
I stedet hopper vi til Amiga-plattformen i 1993, og det actionfylte rollespillet Hired Guns. I utgangspunktet ser dette ut som et rollespill i samme stil som Dungeon Master, hvor du ser handlingen fra førstepersons synsvinkel og beveger deg trinnvis rundt i labyrintaktige omgivelser oppdelt i ruter. Men Hired Guns hadde flere spennende ess i ermet. Spillskjermen var nemlig oppdelt i fire vinduer, som lot deg kontrollere opp til fire spillfigurer samtidig. Alternativt kunne du overlate kontrollen av de andre figurene til tre venner, og samarbeide med dem for å oppnå målene.
Som om ikke konseptet var spennende nok, brukte utviklerne all sin fantasi på å komme opp med unike nivåer, fiender og hjelpemidler, og resultatet var et spill der du opplevde nye ting hele tiden. Hired Guns var et spill helt utenom det vanlige, men selv om det skapte bølger i Amiga-markedet ble det aldri så populært som det burde ha blitt, og PC-versjonen ble aldri noen suksess. Jeg vet imidlertid om mange som har svært gode minner fra dette spillet, og det var kanskje spesielt samarbeidsmulighetene som gjorde opplevelsen uforglemmelig.
Jeg er usikker på hvem som eier rettighetene til Hired Guns i dag (utgiver Psygnosis ble kjøpt av Sony), men sjansene er uansett temmelig små for at vi noensinne får en oppfølger. Og det er synd, for konseptene vi fikk servert i dette spillet er langt fra ferdigutforsket.
Beyond Good & Evil
Michel Ancel er mannen som skapte Rayman, og etter at serien om den armløse plattformhelten ble en stor suksess for den franske spillutgiveren Ubisoft fikk han mulighet til å realisere et mye større og mer spennende prosjekt: Beyond Good & Evil. I dette actioneventyret følger vi Jade, en journalist (og kampsportekspert) som er på sporet av noe stort.
Handlingen foregår i et spennende univers der mennesker lever sammen med en hel rekke vesener (vanligvis inspirert av jordiske dyr). Kloden Jade befinner seg på er under angrep av en tilsynelatende ustoppelig hær med insektaktige romvesener. Sammen med villsvinet Pey'j forsøker Jade å finne ut hvor disse utyskene kommer fra, og hvorfor militærdiktaturet som hersker på planeten ikke klarer å stoppe dem.
Beyond Good & Evil ble ikke noen umiddelbar salgssuksess, men fikk likevel en stor tilhengerskare. I årene som har gått etter utgivelsen har denne vokst seg større og større, og i dag er Beyond Good & Evil et navn de aller fleste gamere kjenner til. Derfor er det i dag mange som håper på en fortsettelse av serien.
Ubisoft kunngjorde faktisk at en oppfølger til Beyond Good & Evil var under utvikling, men etter at det hadde gått en stund uten at vi hørte noe mer om spillet var det plutselig ikke sikkert at oppfølgeren skulle lanseres likevel. I følge noen Ubisoft-representanter var utviklingen lagt på is, mens andre benektet dette. Vi får vente å se, mens vi ved hjelp av artikler som dette gjør vårt beste for å overbevise Ubisoft om at ja, vi vil veldig gjerne ha Beyond Good & Evil 2, og helst så snart som mulig.
Gå til del 1 eller del 2 for flere spill vi mener bør få oppfølgere.
Les også: Spill vi vil se igjen