Project: Mara

Fotorealisme står i fokus i det neste spillet fra Hellblade-skaperen

Ninja Theory har vist frem litt av prosessen med å lage Project: Mara.

Ett år har gått siden Hellblade: Senua's Sacrifice-utvikler Ninja Theory først viste frem sitt neste prosjekt. Siden den gang har vi hørt lite om Project: Mara, som det heter, men denne uken delte teamet nye glimt i en fersk videodagbok.

Project: Mara.
Ninja Theory

Fra tidligere vet vi at Project: Mara lener seg på fotorealisme, og at utvikleren har som mål å plassere spillere i en verden som ligner virkeligheten så mye som mulig. I videoen øverst i artikkelen forteller Tameem Antoniades – kreativ sjef og medgrunnlegger i Ninja Theory – akkurat hvordan teamet går frem for å nå det målet.

Spillet finner sted i en leilighet som ikke bare er inspirert av en virkelig leilighet, men som er så nærme en identisk kopi som mulig. Som Antoniades forklarer hyret Ninja Theory inn et eksternt team som brukte en hel dag på å skanne leiligheten med Lidar-skannere – som igjen har latt utvikleren gjenskape leiligheten på mer nøyaktig vis.

Ulike materialer fra leiligheten ble også skannet grundig, for å skape mer realistiske teksturer. Som Antoniades påpeker er overflater nemlig ikke så flate som man tror når man tar en nærmere kikk. Ninja Theory vil ha med seg hvert støvkorn på gulvet, hver vanndråpe på kjøkkenbenken og hver ujevnhet i veggmalingen, og som videoen viser er det neimen ikke enkelt å skille skjermbilder fra spillet og bilder fra virkeligheten.

Hva historie angår skal Project: Mara ta for seg grøss og gru, i det utvikleren beskriver som en «sann representasjon av mental skrekk». Stort mer enn det vet vi imidlertid ikke, og Ninja Theory har enda ikke satt noen planlagt slippdato for spillet.

Ninja Theory har flere prosjekter i ovnen.
Teamet jobber blant annet med en oppfølger til Hellblade: Senua's Sacrifice »

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (10)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
BizzyX78
4 år siden

-----

- Merkelig at ut av nesten alle sammenligninger så er der alltid relativt stor forskjell på bildene.

Særlig merkelig er det når det er snakk om foto-realisme.

Mulig det bare er meg, men...

Er ikke poenget det å vise til hvor uadskillelige de er fra hverandre?

Altså "Real vs Fake", der det skal herske tvil mellom hvilket som er et foto og en grafikk rendring i et spill....

-----

Elgen-Hansi
4 år siden
BizzyX78 skrev (1 time siden):

-----

- Merkelig at ut av nesten alle sammenligninger så er der alltid relativt stor forskjell på bildene.

Særlig merkelig er det når det er snakk om foto-realisme.

Er ikke poenget det å vise til hvor uadskillelige de er fra hverandre?

Altså "Real vs Fake", der det skal herske tvil mellom hvilket som er et foto og en grafikk rendring i et spill....

-----

"Hensikten" med fotorealisme er ikke at du skal sammenligne med et foto og ikke kunne skille de fra hverandre. Det er at ser du kun på det kunstige bildet skal du ha problemer med å fastslå om det er en render eller et fotografi.

Håper spillet ikke skal ha karakterer i seg. Hvis det har det er fotorealisme som mål meningsløst, da å få til fotorealistiske karakterer er ekstremt mye vanskeligere enn statisk geometri.

 

Iki
4 år siden
Elgen-Hansi skrev (11 minutter siden):

Håper spillet ikke skal ha karakterer i seg. Hvis det har det er fotorealisme som mål meningsløst, da å få til fotorealistiske karakterer er ekstremt mye vanskeligere enn statisk geometri.

 

Det skulle være mulig om de bruker nyere teknologi.

Dette var for to år siden:

 

 

Elgen-Hansi
4 år siden
Iki skrev (17 minutter siden):

Det skulle være mulig om de bruker nyere teknologi.

Dette var for to år siden:

Det der er en veldig bra karakter, men den er ikke fotorealistisk. I tillegg er det langt i mellom en realtime render til en tech demo og en ingame karakter i et spill. Putt en karakter inn i det beste vi har av fotorealistisk realtime rendering av geometri, og illusjonen kollapser.

Iki
4 år siden
Elgen-Hansi skrev (15 minutter siden):

Det der er en veldig bra karakter, men den er ikke fotorealistisk. I tillegg er det langt i mellom en realtime render til en tech demo og en ingame karakter i et spill. Putt en karakter inn i det beste vi har av fotorealistisk realtime rendering av geometri, og illusjonen kollapser.

Om du ser videoene de legger ut av produksjonen bak spillet artikkelen omtaler så vil du se at de har klart å lage enda bedre karakterer nå, som reagerer på spilleren og omgivelsene.

Siste fra forsiden