Ett år har gått siden Hellblade: Senua's Sacrifice-utvikler Ninja Theory først viste frem sitt neste prosjekt. Siden den gang har vi hørt lite om Project: Mara, som det heter, men denne uken delte teamet nye glimt i en fersk videodagbok.
Fra tidligere vet vi at Project: Mara lener seg på fotorealisme, og at utvikleren har som mål å plassere spillere i en verden som ligner virkeligheten så mye som mulig. I videoen øverst i artikkelen forteller Tameem Antoniades – kreativ sjef og medgrunnlegger i Ninja Theory – akkurat hvordan teamet går frem for å nå det målet.
Spillet finner sted i en leilighet som ikke bare er inspirert av en virkelig leilighet, men som er så nærme en identisk kopi som mulig. Som Antoniades forklarer hyret Ninja Theory inn et eksternt team som brukte en hel dag på å skanne leiligheten med Lidar-skannere – som igjen har latt utvikleren gjenskape leiligheten på mer nøyaktig vis.
Ulike materialer fra leiligheten ble også skannet grundig, for å skape mer realistiske teksturer. Som Antoniades påpeker er overflater nemlig ikke så flate som man tror når man tar en nærmere kikk. Ninja Theory vil ha med seg hvert støvkorn på gulvet, hver vanndråpe på kjøkkenbenken og hver ujevnhet i veggmalingen, og som videoen viser er det neimen ikke enkelt å skille skjermbilder fra spillet og bilder fra virkeligheten.
Hva historie angår skal Project: Mara ta for seg grøss og gru, i det utvikleren beskriver som en «sann representasjon av mental skrekk». Stort mer enn det vet vi imidlertid ikke, og Ninja Theory har enda ikke satt noen planlagt slippdato for spillet.
Ninja Theory har flere prosjekter i ovnen.
Teamet jobber blant annet med en oppfølger til Hellblade: Senua's Sacrifice »