Det å skulle anmelde et FIFA-spill er kanskje noe av det vanskeligste jeg gjør. Dette er spillserien som uten unntak kommer hvert år. De inneholder store og små endringer fra gang til gang, og ved hver utgivelse lover EA at det er det beste, og mest realistiske fotballspillet de har laget.
Og de lyver ikke nødvendigvis. Men de «store» endringene kjennes minimale ut i et spill som handler om 11 mot 11 på en grønn matte. Det er bare så mye man kan endre på følelsen, men for hvert år så kjennes det litt nytt ut.
Med en ny konsollgenerasjon kommer nye lovnader om bedre teknologi, mer realisme både i fysikk og visuelt. Med Leeds-drakten på veggen var jeg uansett klar for å vinne både Champions League, cuper og åpne uanstendig dyre kortpakker.
Det samme, bare annerledes
Du vet hva du får med FIFA-spillene, og du vet det nesten før du kjøper spillet. Det er, i all hovedsak, et spill mer eller mindre likt med fjorårets. Noen år er endringene større enn andre, og de tar bort eller legger til spillmodi og endrer på de som alltid er der.
La oss ta en runde med de største forbedringene og endringene utenfor banen først. Grensesnitt og menyer i FIFA er ikke bra, men de er bedre i FIFA 22. Du kommer deg raskere dit du vil, og EA har fjernet noen knappetrykk her og der. Menyene er fortsatt masete og ikke optimale, men de har tatt et lite steg i riktig retning.
Du kan lage eget lag i «Career», noe jeg tenker et bra tillegg til en modus jeg ikke bruker altfor mye tid på tidligere. Men å ta Rælingen opp til de øverste divisjonene hadde vært gøy det. De har gjort det lettere å hoppe inn og ut av Pro Clubs, en modus som definitivt er best jo flere av de andre spillerne du kjenner. Volta, gatefotballsgreia, er fortsatt med. Den er mest moro når du spiller med eller mot venner, men her har de lagt til nye partyspill som er morsomt i lag med andre. Synd den bare finnes i helger enn så lenge.
Også har du Ultimate Team, som jeg synes er den definitivt morsomste måten å spille FIFA på. Men som også er overlesset med presset etter å kjøpe kortpakker, og som fortsatt er en råtten måte å tjene penger på. Ultimate Team har fått masse endringer, de har endret hvordan divisjonene fungerer og hvordan man rykker opp og ned. Alt er justert slik at du ikke må klemme inn 20+ kamper i løpet av helgen for å henge med, og dette er bra.
Du kan spille mot venner, og de har endret på FUT Champions slik at det blir mer tilgjengelig, men så absolutt ikke noe lettere å hevde seg. Alt dette er bra, men det er fortsatt skuffende at de baserer seg på, og pusher så hardt, på at du skal kjøpe kortpakker. Ja, du kan se innholdet i en pakke før kjøp, men hvis du bestemmer deg for å hoppe over den, må du vente 24 timer før du kan gjøre det igjen. Ja, du kan tjene kortpakker og valuta litt fortere i årets versjon. Men vi kommer alltid tilbake til det suget etter nye pakker, nye kort og nye spillere.
Synd, for Ultimate Team er skikkelig gøy, og jeg er helt sikker på at de hadde fått det til uten å pushe så hardt på at folk skal bruke penger hele tiden.
LES KOMMENTAR: Vi burde være forbannet over FUT, men har blitt vant til denne typen kynisme fra spillbransjen »
Best med ball
Men heldigvis så finner du de aller største endringene når du faktisk spiller fotball, og det er akkurat det jeg ønsker. Først og fremst så kommer veldig mange av disse endringene som en følge av de nye konsollene, og dermed ny teknologi som EA har kunnet utnytte og bruke. Den umiddelbare følelsen når du begynner å spille er at det kjennes mer metodisk og tyngre ut. Tempoet er dratt ned et hakk, og det merkes fra første sekund.
FIFA 22 både kjennes og ser mer realistisk ut, samtidig som det har beholdt nok av arkade-følelsen til at det fortsatt er gøy. Pasninger, og da spesielt langpasninger, har litt mer vekt og ballfysikken oppfører seg bedre. Det er tusenvis av nye animasjoner i alle mulige varianter i årets versjon, og det kan man helt klart se. Kanskje spesielt i små behandlinger av ball, ved mottak og små justeringer her og der. Det er en bedre flyt og bevegelsesmønster på spillerne, og dermed har det også en enda bedre fotballfølelse i år.
Heldigvis er det ikke bare angripere og flashy driblinger som er forbedret. Forsvarsspillerne er smartere, sterkere og rett og slett bedre. Det samme gjelder også keepere, og igjen er det haugevis med nye animasjoner her slik at de oppfører seg mer korrekt i de fleste situasjoner. Men ikke vær redd, idiotiske FIFA-øyeblikk skjer fremdeles, men kanskje ikke like ofte eller fremtredende som tidligere.
Det er vanskeligere å score, og det kjennes ut som om man må jobbe mer for å få satt ballen i mål. Forbedret forsvar, det at hele laget jobber mer som en enhet, bedre keepere og et tyngre, roligere tempo spiller nok inn her. Jeg liker endringen veldig godt, og totalt sett så liker jeg følelsen av å spille fotball i FIFA 22.
Jeg liker ikke at det fortsatt er en styrkeforskjell på spillerne som ikke burde være der, men som jeg forstår er vanskelig å balansere. Det er fortsatt en klar fordel med fart og styrke spesielt, som det har vært i mange år. Det er ingen grunn til å velge en treg, kontrollerende midtbanespiller som Frenkie de Jong over en som er rask og kvikk. EA greier å overføre disse egenskapene like godt. Timo Werner, som i seg selv er en god spiss, er milevis bedre enn for eksempel Harry Kane i spillet, rett og slett fordi han er raskere og sterkere. Kane sine egenskaper skinner ikke igjennom på samme måte.
Jeg håper de finner på et eller annet som gjør at de gode, men kanskje litt trege eller mindre fysiske spillerne også blir like «gode» som i virkeligheten. Fart har dominert i FIFA-spillene i mange år, og selv om det ikke er like fremtredende i år, så er det fortsatt disse spillerne du velger hvis du vil vinne flest mulig kamper.
Konklusjon
FIFA 22 er et bra spill, ingen tvil om det. EA Sports vet hva de driver med, de finpusser og justerer, endrer på tempoet og justerer på de rette tallene. Men det er også i bunn og grunn det samme spillet, på godt og vondt. Det er lite store nyheter her, og vi må egentlig helt tilbake til FIFA 17 for å finne den siste, store nyvinningen «The Journey».
Hvis du spiller setter på et spill i serien som er mer enn 2 år gammelt så merker du bedre at det justeres for hvert år. Men fra år til år så er det nå en gang slik at fotball er og blir fotball, og til syvende og sist så er det bare så mye man kan endre på den oppskriften. Da burde EA ha lagt mer fokus også i andre deler av spillet. Volta er bare en morsom sideaktivitet som gjorde fint lite for totalproduktet.
Og Ultimate Team, som for veldig mange er den ultimate måten å spille FIFA på, er justert akkurat nok til at EA Sports kan si at de har tilpasset seg kontroversene rundt loot-bokser. Men det er altfor lite, og de har det samme fokuset på å pushe nye kortpakker på deg som alltid. Melkekua er på plass, og den beste spillmodusen lider under det.