Anmeldelse

Forza Motorsport 2

Det er ikke lenger en selvfølge at Gran Turismo er kongen på konsollsimulatorhaugen.

1: First page
2: New page

Xbox 360 er først ut av de nye konsollene til å få en skikkelig racingsimulator. Æren for det har Microsoft-utvikleren Turn 10, som etter flere utsettelser endelig er klar med Forza Motorsport 2. Forgjengeren høstet strålende kritikk og skaffet seg en rekke tilhengere, men nådde dessverre aldri helt ut til folkemassene. Hvis det er et snev av rettferdighet i spillbransjen, blir situasjonen en annen denne gang.

Se video fra spillet

Vis større

Video: Forza Motorsport 2 #3

Stikkord:
  • spill
  • xbox 360
  • racing
  • simulator
  • forza
  • motorsport
  • forza motorsport


Kjent formel

Forgjengerens suksessformel følges praktisk talt til punkt og prikke, men med nyere og bedre ingredienser. Det dreier seg fortsatt om asfaltracing på ekte og fiktive baner, du kan fortsatt kjøpe og oppgradere et hav av biler, og spillet er fortsatt troverdig, underholdende og lettilgjengelig på samme tid.

Det betyr imidlertid ikke at spillserien står på stedet hvil. Det er gjort viktige forbedringer, både over og under panseret. Det mest åpenbare er nok det grafiske. Det skulle da også bare mangle, generasjonsforskjellen tatt i betraktning. Spesielt gledelig er det at siste generasjons Forza kjører stabilt med 60 bilder i sekundet. Det bidrar til å gjøre spillopplevelsen silkemyk. En artig detalj er det tredimensjonale gresset, uten at det egentlig spiller en avgjørende rolle.

Det er imidlertid verdt å nevne at selv om spillet er pent, har det ikke det grafiske overtaket på ett og et halvt år gamle Project Gotham Racing 3. Bilmodellene er nydelige, og omgivelsene detaljerte, men spillet hadde ikke hatt vondt av en ekstrarunde med kantutjevning.

Alt av motorlyder i spillet skal være basert på lydopptak fra de respektive bilene. Det innebærer at bilene har individuelle og troverdige motorlyder. Vi kunne, som vanlig, ønsket oss litt mer trøkk, men det grenser til flisespikkeri. Også kollisjonslyder er basert på opptak. Plåt mot plåt låter selvsagt annerledes enn glassfiber mot glassfiber, og dette gjenspeiles i spillet. Jevnt over er lydene svært troverdige, og det er en nytelse å høre lavprofildekkene dundre over curbsen.

Start i det små

Racingkarrieren starter mykt. Etter å ha valgt hvilken verdensdel du vil ha tilhørighet til, blir du sendt til bilbutikken med ei slunken lommebok. Her får du kjøpe en billig bil fra din verdensdel. Om det er noen kroner igjen etter investeringen, kan de brukes på oppgraderinger.

Her er det uvanlig mye å velge i. Du kan blant annet eksperimentere med motorbytter, turboer, kompressorer, eksosanlegg, kamaksler og tenningssystem. Det er selvfølgelig også mulig å modifisere bilens hjuloppheng, vekt, kraftoverføring og dekkdimensjon. Nytt i Forza 2 er dessuten muligheten til å bytte drivaksel. Det kan for eksempel være mulig å bygge om den forhjulsdrevne godbiten til en firehjulstrekker.

Slike oppgraderinger virker selvfølgelig inn på bilens ytelse, og dermed hvilken klasse den hører hjemme i. Flere hestekrefter fører til høyere ytelsesindeks; et tresifret tall som forteller noe om bilens potensielle ytelse. Det samme gjelder imidlertid lavere vekt og bedre veigrep, og når ytelsesindeksen blir for høy, flyttes bilen opp en klasse. Mye av utfordringen ligger derfor i å balansere mellom de ulike oppgraderingene, slik at bilen blir så konkurransedyktig som mulig, uten å tippe ut av klassen du vil delta i.

Bygg en unik bil

På grunn av det store utvalget av bildeler, er to biler sjelden like, men hobbymekanikere rundt i de tusen hjem kan selvsagt modifisere mer enn som så. Blant annet kan girkasse, hjuloppheng, dekk, differensial og marktrykk finjusteres etter eget ønske. Det er slettes ikke nødvendig for å nyte spillet, men kan slipe tideler av rundetidene.

Du får kanskje ære og berømmelse nok av å kjøre fra motstanderne, men hvorfor ikke gjøre det med stil? Turn 10 har forstått at mange bilspillentusiaster vil sette sitt preg på favorittbilen, også utseendemessig. Derfor er det ingen overraskelse at Forza 2 lar deg gjøre nettopp det, ned til minste detalj. Først og fremst finnes det et utall lisensierte styling-deler. Foruten å endre bilens utseende, vil de også kunne påvirke luftmotstand, vekt og veigrep. Det er altså ikke bare pynt og krimskrams. Et imponerende utvalg felger, i alle dimensjoner, bidrar også til nærmest uendelige kombinasjonsmuligheter.

Det er likevel bare begynnelsen. Det er selvfølgelig fritt frem for å lakkere kjøretøyet etter egen smak. Når det er gjort, kan du kaste deg over bilen med klistremerker. Bokstaver, figurer og former i en mengde varianter og kan dreies, forstørres, forskyves, fargelegges og så videre. Ved å legge disse lagvis på bilen, kan man i praksis komponere de mest utrolige dekorasjoner. Nytt i Forza 2 er dessuten muligheten til å lagre et sett av slike klistremerker, slik at du ved et senere tidspunkt kan hente frem en avansert figur, bestående av et utall lag, og klistre den på flere biler.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden