Microsoft og Xbox fortsetter å bane vei for inkludering og tilgjengelighet i spill. Nå har partene slått et slag for døve og andre med hørselsproblemer, ved å introdusere tegnspråk til Forza Horizon 5.
I en bloggpost på Xbox' nettsider la spillsjef Mike Brown nylig frem en rekke tiltak for tilgjengelighet som enten allerede er inkludert eller er på vei til Forza Horizon 5. Blant de som kommer er oversetting av filmsekvenser til tegnspråkene ASL og BSL – henholdsvis amerikansk og britisk tegnspråk.
Videoen øverst i artikkelen (rundt 4 minutter og 19 sekunder inn) viser hvordan opplegget skal fungere. I løpet av filmsekvensene dukker en tolk opp nederst til høyre på skjermen, som oversetter hva som blir sagt.
Mens bilspillet allerede inkluderer en rekke valgmuligheter for underteksting, er det verdt å påpeke at tegnspråk ikke følger de samme reglene som et skriftspråk. Dette kan gjøre det vanskelig å følge med på tekstingen, noe utvikler Playground fant ut av underveis i utviklingsfasen.
I et intervju med nettstedet Can I Play That forklarer Tara Voelker, sjef for tilgjengelighet hos Xbox Game Studios, hvordan ideen ble til.
– For noen tegnspråkbrukere er engelsk deres andrespråk. Etter at vi fant ut av dette, forsto flere av teammedlemmene våre at det å bruke et annet språk hele tiden for å spille spill sikkert var slitsomt. De ønsket å tilby en bedre opplevelse, og ettersom Xbox-sendinger allerede hadde oversettinger på tegnspråk lurte de på om også vi kunne gjøre det og om det kunne fungere i et spill.
Ellers skilter Forza Horizon 5 med en rekke valgmuligheter som er designet for å bedre opplevelsen for folk med ulike funksjonshemninger. Blant annet kan man endre spillets hastighet, endre på farger, justere tekststørrelse og høytlesing av både spillmenyen og andre elementer i spillet.
Vi har storkost oss med Forza Horizon 5.
Les anmeldelsen av det flotte bilspillet »