Forvirring rundt navnet GMod

Garry's Mod-skaperen har havnet i konflikt.

For et par uker siden dukket det opp en Kickstarter-kampanje for et system som kalles GMod. Dette skal være en abonnementsbasert tjeneste som gjør det lettere for spillere å bruke modifikasjoner for spillene sine, samt enkelt deaktivere dem igjen om de eventuelt ønsker det. I tillegg vil GMod tilby en rekke andre tjenester designet for å gjøre spillhverdagen enklere.

GMod? Er ikke det Garry's Mod?

Navnet GMod har imidlertid skapt forvirring. Det ekstremt populære spillet/skaperverktøyet Garry's Mod kalles regelmessig GMod av brukerne, og derfor har mange lurt på om det er noen sammenheng mellom de to produktene. Det er det imidlertid ikke, men navnet ser ut til å skape mer enn forvirring. Skaperne av GMod har nemlig rettighetene til navnet, og ifølge Garry's Mod-skaper Garry Newman har de truet med søksmål:

– De eier varemerket for «gmod», og har truet med å gå rettens vei hvis vi ikke enten kjøper det fra dem, sammen med alle deres domener og Twitter-kontoer, eller poster en pressemelding hvor vi påpeker at vi ikke er affilliert, samt en permanent lenke på garrysmod.com og vår Twitter, og tvinger miljøet vårt til å ikke forkorte Garry's Mod til GMod, sier han til nettstedet VG247.

Det ryktes at G-Man skal saksøke både Garry's Mod og GMod-folkene, men at han for øyeblikket er opptatt med «viktigere ting». Det skal også være grunnen til at vi ikke har fått noen nye Half-Life-spill.
Facepunch Studios

Ifølge Newman mener GMod-skaperne Olympus Games at han invaderer deres merkevare og skaper forvirring ved å ha et navn som ligner, skriver VG247. Newman mener imidlertid det motsatte er tilfelle, nemlig at folk ser GMod og tror det har noe med Garry's Mod å gjøre. Samtidig påpeker han at Garry's Mod er eldre enn merkevaren GMod, og at det tross alt kalles Garry's Mod og ikke GMod.

– Jeg mener de burde ha endret navnet for flere år siden. Jeg aner ikke hvorfor de i det hele tatt kaller det GMod. Hvis de vil gå rettens vei vil vi kjempe mot dem, for vi tror ikke vi gjør noe galt. Men jeg tror virkelig ikke at folk donerer penger til Kickstarter-kampanjen deres for å betale for advokater, avslutter Newman.

GMod-sjefen hevder han ikke ønsker konflikt

I en kommentar under artikkelen sier GMod-sjef Skylar Kreisher at de har vært i sporadisk kontakt med Newman siden tidlig i 2006, og at «på tross av press» har unngått å bruke advokater i konflikten. Han har også laget en oppdatering på Kickstarter, der han presenterer sin side av saken:

– Vi har fått mange spørsmål og henvendelser om GMod-merkevaren, og jeg vil gi noen svar her. Jeg vet at Garry's Mod-miljøet er frustrert, og jeg ønsker at de skal vite at vi jobber for å rette dette opp. Vi har brukt GMod som produktnavn siden 2005, da jeg først startet selskapet. På det tidspunktet hadde veldig få mennesker hørt om Garry's Mod. Da Garry's Mod ble populær og folk begynte å forkorte navnet til GMod, var det eneste problemet vårt en reduksjon i synligheten på Google, sier han.

Han fortsetter:

– Jeg trodde Kickstarter-kampanjen vår ville hjelpe å tydeliggjøre forskjellen mellom vårt produkt og Garry's Mod, ikke skape kontroverser. Jeg vil dere skal vite at hele teamet har brainstormet nonstop i løpet av de siste dagene. Vær sikker på at vi ikke ønsker noe annet enn å promotere glimrende mod-skapere som Garry Newman. Vi ser etter en løsning som kan fungere godt for alle, avslutter Kreisher.

Dermed blir det forhåpentligvis en fredelig løsning på saken, og som et svar på en kommentar til oppdateringen ser Kreisher ut til å åpne opp for å gi produktet sitt nytt navn. I så fall vil de be spillmiljøet om forslag. Det er forøvrig uklart hva bokstaven G i GMod faktisk står for.

Dette er ikke første gangen Olympus Games og GMod er innblandet i kontroverser. I 2011 ble de anklaget for å «stjele» modifikasjoner til spillet Torchlight.

Les også
DuckTales Remastered har fått dato

Garry's Mod dukket først opp i 2004, og har vært i salg som et kommersielt produkt på Steam siden 2006. Modifikasjonen var allerede svært populær da den ble lansert på Steam. I starten måtte kjøperne også ha tilgang til et spill som brukte spillmotoren Source for å kjøre Garry's Mod, men senere har produktet blitt helt frittstående.

Les også: Spillhistorie: Den kreative revolusjonen

Siste fra forsiden