Det har blitt gjort noen halvhjertede forsøk på å utvikle MMO-spill til konsoller, men ikke engang ellers populære Final Fantasy XI har maktet å oppnå videre suksess utover datamaskinmarkedet. World of Warcraft-utvikler Blizzard har sine tanker om hvorfor.
– Kontrollsystemet er nok en del av problemet, de tradisjonelle MMO-spillene krever typisk mye skriving og er tett bundet til mus og tastatur. For noen år siden sa jo folk at førstepersonsskytespill ikke fungerte på konsoller, og det har jo Microsoft motbevis med Halo og andre spill. Forhåpentligvis greier noen å gjøre det samme for MMO-er, sier Greg Street og David Kosak fra storutvikleren til CVG.
Blizzard har i senere tid hatt en aversjon for konsoller, selv om de gjorde et forsøk med det foreløpig skrinlagte prosjektet StarCraft: Ghost. Nå har de likevel begynt å snuse på muligheter til å dra nytte av den ekstreme populariteten til denne konsollgenerasjonen.
Intervjuet sentrerte ellers i stor grad rundt hvorvidt Xbox Live hadde vært en skikket kanal for slik spilling, og karene mener at de i så fall vil stille store krav til den tekniske løsningen før de ønsker å involvere seg. De tror likevel vi kan se et suksessrikt konsoll-MMO om et par år, når man overkommer ulike hindringer.
– På PC sitter du rett foran en skjerm og intar svært tett informasjon, samtidig som du benytter kompliserte kontrolloppsett. Å spille på avstand i en sofa med en spillkontroller krever et helt nytt design. Jeg tror likevel vi får se noe de neste par årene. Det sa jeg for et par år siden også, men jeg er overbevist om at dette problemet løses før eller siden, avslutter Kosak.
Den siste utvidelsen til stor-MMO-et World of Warcraft, kalt Cataclysm, ble utgitt i dag.
Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i vår Spillkalender!