Siden lanseringen av Fortnites battle royale-modus i fjor har Epic Games' skytespill rast fra milepæl til milepæl. Sist søndag var det igjen frempå med en ny rekord, da svimlende 3,4 millioner spillere var logget på samtidig.
Til sammenligning er Playerunknown's Battlegrounds høyeste rapporterte spillertall på ett og samme tidspunkt «bare» 3,2 millioner (ifølge SteamSpy), en rekord som ble satt i januar i år.
Det er imidertid verdt å nevne at PUBG-tallet kun er hentet fra Steam, mens Epic inkluderer spillere fordelt på PC, PlayStation 4 og Xbox One og de to variantene Fortnite og Fortnite Battle Royale. Nøyaktige tall på fordelingen gikk utvikleren ikke ut med.
Tok knekken på serverne
Rekorden er unektelig imponerende, men for Fortnites servere ble det litt for mye av det gode. På lørdag og søndag registrerte Epic hele seks tilfeller der serverne gikk helt eller delvis ned for telling, noe utvikleren nå tar steg for å forhindre i fremtiden.
I en bloggpost på sine nettsider forklarer Epic i grundig detalj akkurat hva som skjedde, og hva som gjøres for å fikse problemet:
– Problemer som påvirker spillets tilgjengelighet er vårt primærfokus akkurat nå. Vi vil dere skal vite at vi ser svært seriøst på nedetidene, og vi gjør grundige gjennomganger av ethvert tilfelle for å komme frem til den beste mulige løsningen, forklarer teamet og fortsetter.
– Mens vi ikke kan love at serverne aldri vil krasje igjen etter hvert som spillet vårt når nye høyder, er målet vårt å leve opp til dette sitatet fra Futurama: «Når du gjør ting riktig vil ingen være sikre på at du har gjort noe i det hele tatt».
Epic pusler med endringer til Fortnite-opplevelsen.
En ny Battle Royale-modus lar spillere teste helt nye skytemekanikker »