Helt siden Fortnite ble lansert på mobiltelefoner for snart to år siden, har Android-versjonen vært noe for seg selv. Epic Games nektet da å plassere spillet i Googles digitale nettbutikk, Google Play, og ba folk heller laste ned spillet på siden av systemet.
En av grunnene som har blitt nevnt tidligere er at Google – som flere andre store nettbutikker – tar 30 prosent av inntektene for kjøp i spill og apps. Faktisk prøvde Epic å få fritak fra disse prosentene i desember, men fikk avslag fra Google som begrunnet det med at midlene går til videreutvikling av plattformen.
Nå har Epic snudd, om enn noe motvillig. Fortnite er fra og med nå tilgjengelig på Google Play, og kan lastes ned derifra for brukere med Android-telefoner og -nettbrett. Samtidig vil de fremdeles fortsette å tilby spillet på siden av butikken for dem som ønsker det. Dette melder blant andre Polygon.
Ikke fornøyde
I en uttalelse virker Epic frustrerte, og serverer en smørbrødliste av grunner til at Googles praksis stagger dem betraktelig, og nærmest tvinger dem over på Google Play.
– Etter 18 måneder med å ha Fortnite på utsiden av Google Play Store har vi forstått noe grunnleggende: Google gjør det til en ulempe å tilby programvare som ikke går via Google Play, gjennom tekniske tiltak og business-tiltak slik som avskrekkende, gjentagende sikkerhets-pop-ups for nedlastet og oppdatert programvare, restriktive produksjons- og tjeneste-avtale, det at Googles PR karakteriserer kilder til tredjeparts-programvare som «malware», og enda flere tiltak slik som Google Play Protect som rett og slett blokkerer programvare som er hentet fra andre steder enn Google Play, skriver de i en uttalelse.
Epic håper videre at Google på et eller annet tidspunkt endre praksisen til å åpne for andre måter for å forhandle om avtaler som er mer i tråd med deres ønsker.
Vanlig praksis
For øvrig er Google Plays andel på 30 % av inntekter for kjøp via apper noe som vi ser i de fleste av de største digitale nettbutikkene. Apple tar samme andel på apps kjøpt via App Store, mens Steam har lenge blitt kritisert – mye av Epic – for å ta en såpass stor andel av inntektene på salg som går via dem.
Epic selv har gått ganske hardt ut mot Steam ved å tilby en bedre prosentfordeling på sin egen nettbutikk, Epic Games Store, der de selv bare tar 12 prosent.
LES OGSÅ: Valve-sjefen mener konkurransen fra Epic Games er bra for alle »