Kvalitet i de fleste ledd
Det er veldig lett å se likhetene mellom Rift og andre massive onlinespill. De fleste av spillets hovedelementer har vi sett mange ganger før, men gjennomføringen Rift gir oss oser av kvalitet og profesjonalitet. Til tross for spillets styrker er det likevel verdt å merke seg noen svakheter. Kamp følger for eksempel et ganske tradisjonelt oppsett. Det er lite action og det meste går ut på å aktivere angrep eller forsvarsevner ettersom de blir klare til bruk.
Denne typen kamp, hvor rekkefølgen på evnebruken er viktigere enn hvor du står plassert og hvor raskt du kan trykke på knappene, er kanskje noe foreldet i forhold til mer dynamiske og raske kamper. Det gir likevel bedre muligheter til å bruke taktikk og strategi, siden du får tid til å hele tiden prøve å gjøre det optimale.
Grafikken er veldig god, men den ligger ikke på et høyere nivå enn i andre vakre, eldre massive onlinespill, selv om åpningene til de andre dimensjonene ser fantastiske ut. Animasjonene holder ikke samme standard, de fleste av dem er både noe unaturlige og rare. I forhold til nye action og rollespill holder for eksempel rollefigurenes og ridedyrenes bevegelsesanimasjoner i Rift et lavere nivå, og kommer til skamme i forhold til mye eldre massive onlinespill som Age of Conan.
Men disse mindre svakhetene blir raskt overskygget av styrkene. I Rift får du en god og fin innføring, og underholdningen og kompleksiteten vokser jevnt og trutt. De store kampene mot riftmonstrene er også episke, og gir deg alltid masse å henge fingrene i.
Jeg har så langt kun fått mulighet til å teste ett av Rifts gruppebaserte «dungeons», men dette er svært godt utformet, og byr på morsomt og utfordrende innhold. Det finnes også en del oppdrag myntet på grupper tidlig i spillet, i tillegg til alle riftene man må kjempe sammen mot. Så du får mulighet til å spille på lag med andre så mye du måtte ønske.
Spiller-mot-spiller-kamp kan man holde på med i spesielle arenaer hvor grupper kjemper mot hverandre. Disse er tradisjonelt utformet og følger stort sett vante regler. Ved å gjøre oppdrag innen feltet og delta i disse arenakampene tilegner man seg poeng som det kan kjøpes mektig utstyr for.
På serverne som er dedikert til spiller-mot-spiller-kamp kan de to sidene til og med ta bosetninger og landsbyer fra hverandre, og alle kan kjempe fritt i alle soner. På de vanlige serverne havner man kun i slike kamper i den åpne verdenen hvis man markerer seg selv som åpen for spiller-mot-spiller-kamp.
Konklusjon
Mitt førsteinntrykk av Rift er soleklart positivt. Det byr på mye mindre motstand og flyter bedre enn de fleste nye massive onlinespill jeg har testet de senere årene.
Både det tradisjonelle og det nye innholdet fungerer utmerket, og utvikleren viser en dyp forståelse av hva som gjør slike spill morsomme. Hvor dypt og stort Rift viser seg å være til slutt kan jeg enda ikke si med sikkerhet, men alt jeg har sett så langt tyder på at underholdningen vil vedvare.
Rift er stappfullt av små og store utfordringer som gjør at det alltid er noe morsomt å ta seg til. Du kan for eksempel samle på bøker og små artefakter du kan finne hvor som helst rundt om i verdenen. Bøkene forteller deg om historien og artefaktene danner samlinger du kan levere inn for belønninger når de er komplette. Slike småtriks her og der er nok til å heve Rift et hakk over mange sjangerkonkurrenter.
Det jeg liker best med Rift er hvordan spillet hele tiden gir deg gode muligheter til å spille med andre. Du kan pusle for deg selv med vanlige oppdrag og utstyrslaging så lenge du ønsker, og når du føler for det kan du lett bli med i store grupper for å denge invaderende riftmonstre.
Så langt kan jeg trygt anbefale Rift til fans av massive onlinespill. Spillet er ikke revolusjonerende på noen måte, men måten det kombinerer det gamle og trygge med det nye og friske er knallbra. Slik byr Rift på vanvittig mye underholdning som bare gir og gir og gir.