Førsteinntrykk

Minecraft: Story Mode

Dramatisk åpning på Minecraft-eventyret

Mojang og Telltale imponerer med et spennende episodebasert eventyrspill.

Øyvind Byhring/Gamer.no

Sandkasse-giganten Minecraft har hatt ekstrem suksess etter spillets unnfangelse i 2009, til irritasjon for alle verdens grafikkortprodusenter. Blokkbygger-leketøyet er nå grunnlaget for det nyeste episodebaserte spillet, laget av Telltale Games i samarbeid med Mojang.

Telltale er ingen ny aktør i pek-og-klikk verdenen, og har med Minecraft: Story Mode laget det de selv beskriver som et «spillbart TV-show» som vil gis ut i fem episoder. Resultatet er en utmerket blanding av filmatiske sekvenser, dialogdrevne avgjørelser og action som spiller godt på den iboende humoren i Minecraft-universet og samfunnet rundt dette ikoniske spillet.

Filmatisk blokkgrafikk

Valgene du tar i løpet av spillet vil ha mye å si for hvordan historien utfolder seg. For min del startet den med at vår helt Jesse, en noe tafatt ung mann med uhindret lojalitet for kjælegrisen sin Reuben, melder seg på en byggekonkurranse med sine to venner Axel og Olivia. Her kommer de i konflikt med Minecraft-versjonen av en MC-gjeng, «bygge»-gjengen The Ocelots, som stiller opp med matchene svarte skinnjakker og sarkastiske kommentarer.

Axel og Olivia, med en noe skeptisk tilskuer i bakgrunnen.

Jeg blir i utgangspunktet litt utålmodig av hvor mange filmsekvensene det er mellom hver gang jeg faktisk får mulighet til å bevege meg rundt og trykke på ting. Jeg er mer vant med den «klassiske» måten å lage pek-og-klikk-spill der man frenetisk klikker på alt og alle helt til man er helt sikker på at alle muligheter er dekket. Heldigvis går det opp et lite lys for meg i det jeg kommer med en slepphendt kommentar til en av mine gode kompanjonger. En liten boks dukker opp med den noe illevarslende beskjeden «Olivia will remember this …».

Jeg forstår plutselig at det ikke er meningen å få senebetennelse av å systematisk klikke på alle skruer, spader, småkvist og andre tilsynelatende nyttige verktøy i håp om at vår karakter har plass i lommene til disse. Jeg legger fra meg rollen som konkurransedrevet spiller og lar meg heller bli fanget av narrativet, lydbruken og kameravinklene i spillet, og det er her Minecraft: Story Mode virkelig utmerker seg.

I løpet av de to timene det tar meg å spille gjennom den første episoden lever jeg meg inn i en historie som er godt skrevet, overraskende spennende og med akkurat passe mengde humor uten at det føles anstrengt. Det er nok mer fokus på dramatikk og action enn mange hadde forventet, og for den yngre garde kan det nok til og med tidvis bli litt i overkant skummelt.

Skummelt i underverdenen.

Dialoger og dødsfeller

Uansett hva Telltale velger å kalle denne sjangeren er det ikke til å komme utenom at det forventes en viss grad av spillbarhet i tillegg til det filmatiske. Det er noen perioder i spillet der du kan vandre litt rundt og klikke på ting i scenen, og et par oppgaver som skal løses underveis, men i all hovedsak er det dialogvalg og gode gamle «quick time»-sekvenser.

Sistnevnte lever opp til sitt rykte som en av de minste engasjerende formene for interaksjon man finner i dataspill, men av og til kommer det actionscener som faktisk er både morsomme og utfordrende. Når disse vanskelige oppgavene har direkte konsekvenser for historien, og du bare får ett forsøk på suksess, øker det engasjementet betydelig.

Engasjement tar sjelden denne formen.

Dialogene er godt skrevet, og jeg opplevde sjelden å ikke finne et alternativ jeg ønsket å velge. Til min fornøyelse kunne jeg alltid velge å ikke si noe som helst, og heller stå der som en taus tilskuer mens de andre karakterene ryddet opp i konflikter. En del av meg er nysgjerrig på hvordan historien ville utviklet seg hvis jeg valgte å aldri svare når noen snakket til meg, så gjenspillbarhet er definitivt en faktor her.

Les også
Minecraft på steroider

Akkurat som i kildematerialet er det flerfoldige måter å dø på i Minecraft: Story Mode. Lava, zombier, «Creepers» og pil-feller er bare noen av dem, men skulle man være så uheldig å omkomme på mer eller mindre humoristisk vis blir man bare satt litt tilbake i tid.

Konklusjon

Minecraft: Story Mode er et spinoff-produkt med respekt for originalen, og er uten tvil helt på linje med andre gode eventyrspill fra Telltale Games. Spillet briljerer på det filmatiske, med flotte kameraføringer, god musikk og ikoniske lydeffekter som vil være kjent for alle med litt fartstid i Minecraft. Det dukket opp noen små bugs med lydeffektene av og til, men ingenting som påvirket spillets gang.

Historien som fortelles er dramatisk og spenningspreget, og det er lett å engasjere seg i karakterene. Dialogen flyter bra, og humoren ligger godt over gjennomsnittet for pek-og-klikk eventyr.

For tilhengere av Minecraft vil jeg trygt kunne anbefale Minecraft: Story Mode, men er du ingen blokk-fantast er det fortsatt et solid spill på tross av at referansene til det originale spillet kanskje ikke treffer like godt.

Gamer.no setter ikke karakter på enkeltstående kapitler i episodebaserte spill. Vi publiserer i stedet et førsteinntrykk av åpningsepisoden, og kommer tilbake med anmeldelse av hele sesongen når alle episodene er ute.

Siste fra forsiden