I am Alive kommer fra skaperne av det maritime skrekkspillet Cold Fear, og foregår i restene av den amerikanske storbyen Chicago. Et vanvittig jordskjelv har revet byen fra hverandre, og innbyggerne står tilsynelatende alene i kampen for å overleve.
Du spiller Adam Collins, som har overlevd selve skjelvet, og som nå må forsøke å finne kjæresten din i ruinene. I tillegg må du prøve å samle en gruppe overlevende, og få kontakt med en gruppe som har blitt sendt inn i katastrofeområdet av regjeringen.
Fjorårets E3-trailer
Vis størreFjorårets E3-trailer
- action
- spill
- xbox 360
- playstation 3
- i am alive
Spillets produsent er Alexis Goddard (og ikke Jade Raymond, som tidligere rapportert), som mener gameplayet vil være helt unikt. Hun forteller at mye av fokuset vil være på å finne det som trengs for å overleve, slik som rent vann.
Underveis vil du også finne våpen og ammunisjon, men aldri i store mengder, og voldelige løsninger vil sjeldent bli belønnet. Lureri og taktikk spiller en større rolle.
Goddard forteller blant annet at et tomt våpen kan virke like truende som et ladd våpen, og at folk vil reagere realistisk på å bli truet med våpen. Peker du et våpen på en potensielt farlig person vil han holde seg på avstand, men du må hele tiden være obs på hva kameratene hans foretar seg.
I motsetning til mange andre spill i sjangeren, benytter I am Alive seg av førstepersons synsvinkel. Dette er fordi utviklerne ønsket at spilleren skulle trekkes inn i situasjonen, og få en sterkere følelse av kaoset og farene i omgivelsene.
For mer informasjon kan du stikke innom nettstedet 1UP.