Britiske PC Gamer har fått titte på Far Cry 2, og de er imponert over det de har fått se. Ubisoft har sagt farvel til Jack Carver, tropeøyene og de kontroversielle monstrene, og har i stedet satt handlingen til den afrikanske savannen, hvor du må kjempe mot både mennesker og dyr.
PC Gamer beskriver spillet som «S.T.A.L.K.E.R. på safari», og forteller at spillet foregår i to fullstendig åpne verdener, totalt med femti kvadratkilometer hvor du kan dra hvor du vil og gjøre hva du vil. Historien er ikke-lineær og dynamisk, og ved hjelp av en innebygd «drama-motor» befolkes verden med viktige figurer og hendelser.
Hovedmålet for spillet er å ta knekken på en slask som visstnok selger våpen til begge sider i en borgerkrig, men underveis kan du velge hvem du vil jobbe for og hvordan du vil gjøre det.
Den kunstige intelligensen til de datastyrte figurene er fokusert rundt behov. Disse er hvile, plikt og sosiale behov, og utviklerne har lagt inn en rekke punkter (kalt SmartTerrain-punkter) hvor datafigurene kan gjøre ting som tilfredsstiller behovene deres.
Ubisoft forteller at det folk likte best med Far Cry var de tidlige og mer realistiske oppdragene, hvor du kunne snike deg gjennom jungelen, planlegge og selv bestemme hvordan du ville løse problemene, og at dette er den typen gameplay vi får mer av i Far Cry 2.