Allerede før lanseringen av Forspoken fikk actionrollespillet mye oppmerksomhet på grunn av navnene knyttet til prosjektet. Forfatterteamet inkluderte både Uncharted-veteran Amy Hennig og Star Wars: Rogue One-forfatter Gary Whitta, men som sistnevnte nylig avslørte bidro han svært lite til det endelige produktet.
I en ny episode av Video Game Writing 101 – en podcast av Alanah Pearce fra Sony Santa Monica – fortalte Whitta at han kun var med på den innledende runden med idémyldring.
– Square kom til meg for 5-6 år siden og sa «Vi har en idé, men det er bare et enkelt konsept. Kan du hjelpe oss med å bygge opp verdenen, mytologien og historien?». Så jeg snekret sammen noen ideer som jeg presenterte og de likte dem.
Deretter tok Whitta føringen for et rom med flere forfattere, og sammen diktet de opp ting som spillets bakgrunnshistore og hvordan magi fungerer. Gjennom denne prosessen kom navnet på spillets verden – Athia – til, men utover dette henger det lite igjen fra Whittas bidrag.
Noen måneder senere kom Square nemlig tilbake med planer om en helt ny historie. Denne gang var planen at hovedpersonen skulle være en ung jente som blir dratt inn i en fantasiverden – som ble den endelige historien i Forspoken.
– Versjonen vi lagde var ikke sånn i det hele tatt, forklarte Whitta.
Ettersom forfatteren var opptatt med andre prosjekter, måtte han takke nei til å bli med videre. Deretter kom Hennig inn i en periode, men basert på hennes plass i spillets rulletekst var heller ikke hun sentral i arbeidet med historie og dialog.
Hennig er nemlig kreditert for sin jobb med historiekonseptet, mens Whitta krediteres for spillets opprinnelige konsept. Allison Rymer og Todd Stashwick sto for hovedarbeidet med historien og manuset.
Akkurat historien fikk en del kritikk i vår anmeldelse av Forspoken. Skribent Andreas Bjørnbekk meldte blant annet om en keitete dialog, som kun reddes av et fantastisk stemmeskuespill.
LES OGSÅ: God of War Ragnarök-historien kunne blitt veldig annerledes »